Dr. Dana Swarbrick og bandet Dana & The Monsters gjester Popsenteret i Lab.prat med fasilitator og «MC» Kjell Andreas Oddekalv – postdoktor ved RITMO, institutt for musikkvitenskap. Foto: Dana & The Monsters/Øystein Grønvold.

Hvordan kan konserter knytte oss sammen?

Onsdag 7. februar gjester Dr. Dana Swarbrick og bandet Dana & The Monsters, Popsenteret. Gjennom en konsert, et foredrag og en Q&A presenterer hun sin forskning og forklarer hvordan konserter kan være en arena for sosial bonding. Dette er den første kvelden i en serie av flere uhøytidelige samtaler om musikk, mennesker, samfunn og forskning, samlet under en felles fane kalt «LAB.prat».

Hvordan musikk påvirker oss
Du har sikkert kjent det – men hva er det som faktisk skjer med oss i møte med musikk? I 2024 setter Popsenteret søkelys på hvordan musikk påvirker oss – sosialt, fysisk og psykisk. Gjennom arrangementer, skoleopplegg, pop-up-events, forskermøter og konkurranser, har Popsenteret satt seg som mål å finne noen svar, og å gjøre kunnskapen om temaet mer forståelig, tilgjengelig og brukbar.

LAB.prat - en underholdende samtaleserie med musikkforskere
I jakten på svar, samarbeider Popsenteret bl.a med RITMO Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse ved Universitetet i Oslo. Sammen presenterer de LAB.prat – en samtaleserie med smarte forskere om smale, dype og litt sære musikktemaer. Kvelden ledes av fasilitator og «MC» Kjell Andreas Oddekalv – postdoktor ved RITMO, institutt for musikkvitenskap, populært kjent som Dr. Kjell fra hiphoporkesteret Sinsenfist.

– LAB.prat utforsker hva som skjer i hjernen og kroppen når vi hører på musikk. Samtalene skal foregå i en avslappet, uformell setting der publikum får bli med på moroa gjennom enkle «geriljaeksperimenter», utdyper Kjell Andreas Oddekalv.

Kveldens gjest - Dr. Dana Swarbrick
Swarbrick er en singer-songwriter-scientist fra Canada med doktorgrad fra RITMO. Inspirert av sine egne erfaringer som publikummer og artist i bandet Dana & The Monsters, ble hun fascinert av konsertopplevelsen og hvordan den kan fremme sosial kontakt mellom publikum og artister.

Gjennom sine studier, har Swarbrick stilt spørsmål til publikum, målt bevegelsene deres, og undersøkt om konserter kan knytte oss sammen. Forskningen tar utgangspunkt i kroppslig musikkognisjon, sosialpsykologi og "liveness" i publikums sosiale og emosjonelle opplevelser. Onsdag 7. februar får hun selskap av Eirik Jacobsen på gitar, Aleksander Tidemann på trommer og Ole Kristian Bekkevold på bass.

–Hver dag utvikles spennende og viktig musikkforskning. Med LAB.prat ønsker vi å løfte dette fra instituttene og laboratoriene ut til folk. Arrangementet passer for deg som er nysgjerrig og sulten på en miks av kunnskap og hygge uansett hva du vet fra før. Dette gleder vi oss til, sier Inger Bertelsen, daglig leder på Popsenteret.

Popsenteret
Popsenteret er et museum og en arrangementsarena for populærmusikk som tilbyr omvisninger, temautstillinger, arrangementer, utleie av lokaler og museumsbutikk. I de interaktive utstillingene kan man utforske, synge, spille og lære om musikk.

Gratis inngang. Dørene åpner kl. 17:30 og arrangementet starter kl. 18.

Adresse: Trondheimsveien 2 på Grünerløkka

Inger Jørgensen Bertelsen, daglig leder ved Popsenteret, fasilitator Kjell Andreas Oddekalv og den unge forskeren Dana Swarbrick stiller gjerne til intervju.