Nils Ole Oftebro spiller den eldre Vigeland i Vigelandsparken den 22. juni (Foto: Øystein Kjennerud / NRK)

​ KORK / Radioteateret spiller Lyden av Vigeland - i Vigelandsparken 22. juni

22. juni feirer Vigelandjubileet Norges største billedhugger gjennom tidene med festforestillingen «Lyden av Vigeland».

Selveste Kringskastingsorkesteret, KORK og NRK Radioteateret har dramatisert Gustav Vigelands liv og gjort det til en orkesterforestilling med levende radioteater i forbindelse med 150-årsmarkeringen av Gustav Vigeland.

Dette er dagen man kan oppleve hvordan man spilte inn radioteater på gamle måten. Publikum kan se forestillingen ‘behind the scene’, der skuespillerne selv lager lydeffektene og KORK spiller stemningsmusikken og samtidens slagere, akkurat slik en innspilling av hørespill ble laget på 1940- og 1950-tallet.

Det er NRK Radioteateret / KORK som produserer festforestillingen. Med seg som den unge og eldre Vigeland er ingen ringere enn skuespillerne Mads Ousdal og Nils Ole Oftebro.

- Vi gleder oss til å by på «Lyden av Vigeland» i Vigelandsparken den 22. juni. Dette er intet mindre enn en urpremiere! Vi inviterer alle i Oslo og omegn til å delta i markeringen av Gustav Vigelands 150-årsjubileum, sier Jarle Strømodden, museumsleder ved Vigeland-museet.

Vigelandsparken – et felleseie

Det er Vigeland-museet ved Kulturetaten i Oslo kommune som har ansvar for Vigelandjubileet. Tanken med feiringen i Vigelandsparken denne lørdagen, er at folk skal bruke parken de er så glade, i akkurat som de pleier – og litt til.

- De fleste som bor i Oslo har et forhold til Vigelandsparken. Den brukes til lek og trening, piknik og soling og er en del av Oslos identitet. Vi har fått med oss en rekke aktører til å bidra med Sinnataggenløp, lek, formidling og verksteder og håper hele Oslos befolkning til blir med på feiringen, sier Guri Skuggen, prosjektleder for Vigelandjubileet.

Fakta om Jubileumsfesten 22. juni (Gustav Vigeland 150 år)

• Festforestillingen «Lyden av Vigeland» spilles kl. 17.00-18.30 i Vigelandsparken mellom Monolitten og Livshjulet.
  • Forestillingen byr på en unik mulighet til å oppleve levende radioteater med noen av Norges fremste skuespillere og KORK.
  • Den eldre Vigeland spilles av Nils Ole Oftebro, mens den unge Vigeland spilles av Mads Ousdal. Den kvinnelige hovedrollen spilles av Heidi Ruud Ellingsen. Øvrige roller som kona Ingrid, Hamsun, Bjørnson, Ibsen, Ernst Rolf og Einar Rose, spilles av henholdsvis Charlotte Frogner, Lasse Lindtner og Torgny Aanderaa.
  • Forestillingen produseres av Frode Larsen for KORK og Øystein Kjennerud for Radioteatret, i samarbeid med Vigeland-museet. Manus og regi er ved Mathias Calmeyer. Det gjøres opptak for sending i både Radio og TV.
  • Vigelandsparken spekkes med aktiviteter denne dagen. Det er yoga for barn og voksne, Sinnataggenløpet for barn i samarbeid med Sporstsklubben Vidar og Oslo Maraton, for å nevne noe.
    Les mer om Jubileumsfestens program
  • Juniorformidlere fra Skøyen Skole har egne opplegg for å få folk til å lære mer om Vigelands kunst.
  • Det blir muligheter til å lære mer om håndverket i Vigelandsparken ved at en steinhugger, gipsmakermester og bronsestøper forteller.
  • Grilling, lek og moro

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, Oslo kulturskole og økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er også endel av etatens portefølje.
  • Vigeland-museet er viet til Norges største billedhugger, Gustav Vigeland (1869-1943). Vigeland-museet er Oslos skulpturmuseum i Gustav Vigelands studio og hjem. Museet forvalter Vigelands kunst for befolkningen og viser i jubileumsåret 2019 utstillingen PARALLELLER. Gustav Vigeland og hans samtidige, som setter Vigelands kunst inn i en kontekst. Vigeland-museet er en veletablert arena for utstillinger av samtidskunst. Vigeland-museet feirer i 2019 Gustav Vigelands 150-års dag med et stort nasjonalt jubileum. Den store Jubileumsfesten arrangeres i Vigelandsparken 22. juni 2019