​Kronprinsparet åpner Furuset bibliotek og aktivitetshus 1. mars    OPPDATERT MED VIDEO og BILDER!

​Kronprinsparet åpner Furuset bibliotek og aktivitetshus 1. mars OPPDATERT MED VIDEO og BILDER!

HH.KK.HH Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette Marit kommer til Bydel Alna for å foreta åpningen av nye Furuset bibliotek og aktivitetshus 1. mars. De kongelige vil også besøke Alnaskolen, Alna Helsestasjon og Verdensparken i Gransdalen.

− Dette gleder vi oss til. Beboerne i Bydel Alna har ventet på åpningen av Furuset bibliotek og aktivitetshus lenge og vi ser det som en stor ære at kronprinsparet vil åpne huset sammen med oss, sier daglig leder ved huset, Stine Greni.

Ved ankomst bydelen blir kronprinsparet ønsket velkommen av ordfører Marianne Borgen, BU-leder Knut Røli og bydelsdirektør Tore Olsen Pran.

De kongelige vil først besøke Furuset Forum, der de får mulighet til å møte ungdommer som har gått Alnaskolen - et lederprogram for ungdom som har gitt rundt 180 personer i alderen 15-25 år trening i samfunnsledelse. Ved Alna Helsestasjon vil Kronprinsparet få møte Solveig Ude, som ble kåret til «Årets helsesøster» i 2015 for sitt arbeid for å sette vold og omsorgssvikt mot barn på dagsorden.

Deretter blir det omvisning og høytidelig åpning av Furuset bibliotek og aktivitetshus.

− Vi skal gi kronprinsparet en ordentlig god smakebit på denne nye og helt unike møteplassen for befolkningen på Furuset og i Bydel Alna, sier Greni.

Furuset bibliotek og aktivitetshus er en samorganisering av Deichmanske bibliotek Furuset filial, Furuset ungdomssenter og Furuset frivilligsentral, og består av bibliotek, kafe, kinotek, spillrom, storsal, møterom, lydstudio, lesesal, verkstedområde og lekehus. Huset vil driftes i tett dialog med brukerne som vil ha stor påvirkningskraft gjennom deltakelse i husråd og åpne møter og dessuten kan bidra som frivillige husverter. Det er tilgjengelig fra kl.7 til kl. 23, 365 dager i året.

− Dette er en tillitserklæring og gavepakke til Furusets befolkning, sier Greni.

Etter åpningsarrangementet vil kronprinsparet få omvisning i Verdensparken og treffe ungdom som utøver parkour i Norges første parkouranlegg.

Arrangementet i bydelen starter kl.11.00 ved Furuset Forum, Søren Bulls Vei 4 kl. 11.00 og avsluttes i Verdensparken kl. 14:30.

Pressen er velkommen til å dekke besøket og må i akkrediteres.

Kontaktperson i Kulturetaten:

Kommunikasjonsleder Jørn Johansen

Mobil: 900 97 250 eller e-post:

jorn.johansen@kul.oslo.kommune.no

Kontaktperson i Bydel Alna:

Kommunikasjonsrådgiver Jorunn Gunnes

Mobil: 97167881 eller e-post: jorunn.gunnes@bal.oslo.kommune.no

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.