Nils Grønningsæter, ansvarlig Deichman Bjørvikas folkeverksted og Merete Lie, avdelingsdirektør for Deichman Bjørvika. Foto: Sunniva Adam/Deichman

Millionstøtte til folkeverkstedet i Deichman Bjørvika

Sparebankstiftelsen DNB gir 4,5 millioner kroner til folkeverkstedet i Deichman Bjørvika. Folkeverkstedet er gratis for alle som liker å fikse, bygge, reparere og skape – et makerspace.

Med 4,5 millioner kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen DNB blir det nye folkeverkstedet i Deichman Bjørvika rett sted for deg og dine ideer.

– Vi er utrolig takknemlig for støtten fra Sparebankstiftelsen DNB. Midlene skal vi bruke til utstyr, formidling og aktiviteter som gjør at folkeverkstedet i Deichman Bjørvika blir et attraktivt sted for folk som vil skape, lære og utvikle seg, sier Merete Lie, avdelingsdirektør på Deichman Bjørvika.

Deichman er en del av The Maker Movement

– Siden åpningen av folkeverkstedet 31. januar 2015 i det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg, har det bygget seg opp betydelig kunnskap og engasjement i hele Deichman for skaperverksted eller makerspace-konseptet, sier Deichmans biblioteksjef Knut Skansen.

Mange av Deichman-bibliotekene tilbyr ulike typer kreative verksteder. Besøk verkstedene og vær kreativ på Bjerke, Bøler, Furuset, Grünerløkka, Holmlia, Lambertseter, Majorstuen, Oppsal, Røa, Stovner, Tøyen og Biblo Tøyen.

– Uformelle møteplasser og ny teknologi kombinert med kunst, håndverk og økt fokus på gjenbruk beskriver noe av trenden som omtales som "the Maker Movement". Jeg gleder meg over å kunne lære og leke sammen med mange flere i Bjørvika med mye og godt utstyr, sier Nils Grønningsæter, ansvarlig for folkeverkstedet i Deichman Bjørvika.

Nils Grønningsæter i det

Åpent fra 28. mars 2020

Deichman Bjørvika er svært sentralt plassert midt mellom Oslo S og Operaen og åpner 28. mars. I hver av de seks etasjene i Bjørvika står opplevelser i kø. Det nye folkeverkstedet kan besøkes i tredje etasje.

– Folkeverkstedet har vært et populært sted på hovedbiblioteket på Hammersborg, men det har lenge vært behov for en oppgradering og større plass. Støtten fra Sparebankstiftelsen DNB gjør det mulig for oss å satse. I det nye biblioteket vil du ha god plass til å utvikle dine ideer med gode formidlere, utstyr som symaskiner, 3D-skrivere og laserkuttere og gjennom gode diskusjoner med andre kreative besøkende, sier Lie.

Et bredt tilbud

– Gled deg til workshops, kurs og læringskvelder. Vi har flotte samarbeidspartnere fra mange ulke miljøer som alle bidrar til å gjøre verkstedet til en unik kreativ samlingsplass i Oslo, sier Grønningsæter.

Folkeverkstedet samarbeider blant annet med Teknisk Museum, Osloskolen, OsloMet og Oodi – sentralbiblioteket i Helsinki som også har et tilsvarende tilbud.

Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.