Biblioteket erklæres for åpnet av H.K.H. Kronsprins Haakon, ordfører Marianne Borgen og byrådsleder Raymond Johansen.

Oslos nye folkebibliotek - et sted for alle

Torsdag ettermiddag slapp de første lånerne inn i Oslos nye hovedbibliotek, Deichman Bjørvika. H.K.H. Kronprins Haakon var til stede og erklærte biblioteket for åpnet sammen med byrådsleder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen.

- I dag feirer vi åpningen av selve bygget. Så er det menneskene – byens befolkning og besøkende – som skal puste liv i det og gi huset sjel. Rommene skal langsomt fylles av lesende, av arbeidende, av søkende unge og eldre. Det skal fylles av arrangementer som trekker folk fra hele byen. Som samler byen – sånn som nesten bare biblioteket kan, sa H.K.H. Kronprins Haakon.

- Bibliotekene er en møteplass av et helt eget kaliber. Det er en åpen dør til litteraturens verden. En åpen dør til en møteplass på tvers av historien, på tvers av jordkloden. På tvers av klasseskiller, kjønn og alder. At nye Deichman kan åpne her i Bjørvika, på en av de beste tomtene i hele byen, viser at vi som samfunn og som by, prioriterer kultur. At vi prioriterer folk og at vi prioriterer møteplasser som er åpne for alle, sa byrådsleder Raymond Johansen.

Under den stemningsfulle seremonien leste forfatterne Camara Lundestad Joof og Lars Saabye Christensen en prolog til biblioteket.

- Biblioteket er en himmel, hver sky er en bok, biblioteket er et hav, hver bok er en bølge. Biblioteket er en skog, hver leser er et tre som låner lys, som låner regn.  Biblioteket er et sirkus. Biblioteket er et slott, biblioteket er en holdeplass,  biblioteket er en by, biblioteket er en himmel , hver bok er en sky. Biblioteket er høyt, biblioteket er lavt. Biblioteket er en dør- hvor du ikke møter deg selv- men en annen- som viser oss hvem vi kan bli- biblioteket er en vei- biblioteket er deg- biblioteket er deg.

Barnekoret ved Den Norske Opera & Ballett sang og Lars Lillo-Stenberg og Maria Lotus sang «Suser av gårde», noe omskrevet for anledningen. Arkitektkontorene Lundemhagen og Atelier Oslo har tegnet det nye bygget og interiørarkitektene Scenario har vært ansvarlig for interiøret. Byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal, var også til stede under seremonien.

- Biblioteket har blitt et hus som byr på overflod av lys, luft og spektakulær utsikt. Det er takhøyde her – i alle ordets betydninger. Biblioteket er demokratisk og kulturelt grunnfjell. Biblioteket er det motsatte av ekkokamre og utenforskap. Biblioteket er vaksine mot en av storbyens største utfordringer – ensomhet. Dette skal være barnas bibliotek, de voksnes bibliotek, øst og vest sitt bibliotek, hele Oslo sitt bibliotek, sa biblioteksjef Knut Skansen.

Deichman Bjørvika skulle åpnet 28. mars, men koronasituasjonen satte en stopper for det da hele Norge lukket ned i mars. Deichman Bjørvikas ambisjon er to millioner besøk per år, i en koronafri situasjon. Besøksmålet er en femdobling sammenlignet med siste driftsår på det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg. Inntil videre er det satt et tak på antall samtidig besøkende (maksimalt 1000 pga korona, mot normalt 3000).

Den offisielle seremonien ble sendt direkte på Facebook.På grunn av smitteverntiltakene kunne maks. 200 personer delta på den offisielle åpningen.

Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.