Illustrasjon: Marte Velde Koslung, Kulturetaten

Seks lokalaviser i Oslo får mediestøtte for 2021

Avisene som alle får 495 000,- hver er Akers Avis Groruddalen, Akersposten, Nordre Aker Budstikke, Nordstrands blad, Sagene Avis og VårtOslo. Mediestøtten har vært en viktig ordning for å bygge opp under et mangfold av uavhengige lokalaviser i Oslo by.

Mediestøtten – en 3-årig prøveordning for Oslo kommune som nå avsluttes

Oslo kommunes mediestøtte har vært en 3-årig prøveordning hvor det er satt av 3 millioner kroner hvert år siden 2019. Målet med tilskuddsordningen har vært å stimulere til et mangfold av lokale nyhets- og aktualitetsmedier med høy kvalitet og uavhengig journalistikk i Oslo. Det er enda ikke fattet noen avgjørelse på om denne ordningen vil fortsette fremover. Det er forventet at byrådet vil ta stilling til om ordningen skal gjøres permanent eller forlenges når budsjettforslaget for 2022 legges frem i september.

Støtten er med på å styrke lokaldemokratiet

Kulturetaten er forvalter av ordningen. Direktør Stein Slyngstad mener prøveordningen bidrar til å styrke lokaldemokratiet i bydelene i Oslo.

– I motsetning til andre byer i Norge har Oslo i liten grad hatt redaksjonell dekning av lokale forhold. Bydelene har behov for en kritisk og uavhengig presse som tar opp det som skjer lokalt og som påvirker folks hverdag. Tildelingen bidrar til å styrke lokaldemokratiet i disse områdene, sier Slyngstad.

Stein Slyngstad. Foto: Ingvild B. Myklebust, Kulturetaten.

Leder for fagutvalget for mediestøtten, Arne Krumsvik, påpeker at prøveordningen har vært viktig for lokalavisene i Oslo i et tøft mediebilde.

– Dagens mediebildet er tøft. Det er stor konkurranse om oppmerksomheten og avisene må evne å følge med i en rask utvikling. Støtten til lokalaviser i hovedstaden er viktig for at også lokale forhold i hele Oslo by blir dekket, sier Krumsvik.

Arne Krumsvik, professor i medier og kommunikasjon.

Rådgivende fagutvalg 2021

Årets fagutvalg har bestått av Arne Krumsvik, professor i medier og kommunikasjon og rektor ved Høyskolen i Kristiania, Helen Frøyseth, seniorrådgiver i Arkivverket, tidligere journalist og redaksjonell fagmedarbeider i Landslaget for lokalaviser, og Helge Holbæk Hanssen, pensjonist og tidligere fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening.

Les mer om mediestøtteordningen her og hele vedtaket her.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.