Foto: Marte Grette, Vigelandmuseet

Sinnataggen er tilbake i Vigelandsparken

Som kjent ble det natt til tirsdag 6. april utført skadeverk på Sinnataggen. Ankelen ble forsøkt saget over, og skulpturen måtte derfor fjernes for konservering. Skulpturen er nå blitt restaurert og ble i dag plassert tilbake på Broen i Vigelandsparken.

– Kunsten i Vigelandsparken tilhører Oslos innbyggere og tilreisende. Vi har fått mange henvendelser fra publikum om at de savner skulpturen og håper at det går bra. Vi er veldig glade for at Sinnataggen er i god behold og tilbake på sin vante plass, sier Jarle Strømodden, museumsleder ved Vigelandmuseet.

Foto: Marte Grette, Vigelandmuseet

Det er Vigelandmuseet som har ansvaret for skulpturene i Vigelandsparken. Museet har to fast ansatte skulpturkonservatorer som ivaretar Vigelands kunst. Generelt er det lite skadeverk på skulpturene i parken.

– De besøkende er glad i Vigelandsparken og tar godt vare på den, og det setter vi stor pris på. Vi ser svært alvorlig på en slik skade, men heldigvis gikk det bra med Sinnataggen denne gangen, sier Siri Refsum, Skulpturkonservator NKF-N / Gipsmakermester ved Vigelandmuseet.

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
    Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.