Steffen Kverneland fikk Bibliotekets litteraturpris onsdag kveld for den selvbiografiske tegneserien «En frivillig død». Sønnen Aksel tok vare på statuetten, formet av kunstneren Kjell Erik Killi Olsen. Foto: Jørn Johansen, Deichman.

Steffen Kverneland fikk Bibliotekets litteraturpris 2022

Steffen Kverneland fikk onsdag kveld Bibliotekets litteraturpris 2022 for den selvbiografiske tegneserien "En frivillig død". Det er biblioteklånere over hele landet og norske bibliotekarer som stemte fram boka.

Den nye litteraturprisen skal gå til en bok for voksne som er utgitt på norsk de siste fem årene. Bibliotekarer fra landets åtte største folkebiblioteker kom fram til en kortliste på ti bøker, deretter har landets boklånere fra folkebibliotekene og bibliotekansatte stemt fram hvem som skulle få den første prisen.

- Jeg er bare så himla gla´. Og særlig stas at denne prisen kommer fra bibliotekene og leserne. Tusen takk alle sammen, sa en rørt Kverneland på utdelingen.

Kverneland, som er født i Haugesund og nå bor i Oslo, er mest kjent som tegneserieskaper og illustratør. Da Steffen Kverneland var 18 år gammel, tok faren livet sitt. "En frivillig død" er en selvbiografisk tegneserie tar for seg hvordan farens selvmord påvirket forfatteren, i tiden etterpå og senere i livet.

Kverneland eksperimenterer med bruk av familiefotografier, og spenningen i tekst og bilder brytes tidvis opp av humor. Kverneland er blant Norges mest anerkjente tegnere innen serieformatet; særlig kjent for «Munch» (2013), som er oversatt til elleve språk.

- Vinnerboka viser at en personlig tragedie kan bli allmenngyldig og viktig – og til og med morsom. Selv om boken har et bakteppe av uendelig tristhet blir vi også oppløftet og fylt med viktig kunnskap. Det er en skarp og rørende bok med et vakkert farsportrett. Og boka "En frivillig død" viser også med tydelighet hvilken kraft tegneserien som sjanger har, lød begrunnelsen på prisutdelingen i Bærum bibliotek på Bekkestua onsdag kveld.

Utdelingen ble strømmet av norske biblioteker på YouTube og Facebook. Kronprinsesse Mette-Marit var tilstede da Kverneland tok imot prisen, en statuett av Kjell Erik Killi Olsen. En av de nominerte, Camara Lundestad Joof, sa i en panelsamtale under utdelingen at det var en ære å bli nominert. - Min første forelskelse var en bibliotekar, på biblioteket i Sandefjord, sa hun. Snart har hun langferie og gleder seg til å spørre bibliotekarene om gode bokråd.

Initiativet til Bibliotekets litteraturpris kommer fra folkebibliotekene Deichman (Oslo), Bergen offentlige bibliotek, Sølvberget (Stavanger), Trondheim folkebibliotek, Kristiansand folkebibliotek, Tromsø bibliotek, Drammensbibliotekene og Bærum bibliotek. Prisen skal heretter deles ut årlig.

De 10 nominerte, som lånerne på bibliotekene kunne stemme på, var:

1. Tore Kvæven: Når landet mørknar
  2. Matias Faldbakken: The Hills
  3. Malin C.M. Rønning: Skabelon
  4. Vigdis Hjorth: Er mor død
  5. Lena Lindgren: Ekko
  6. Maria Navarro Skaranger: Emily forever
  7. Ocean Vuong (overs. Rune F. Hjemås): På jorda er vi glimtvis vakre
  8. Camara Lundestad Joof: Eg snakkar om det heile tida
  9. Sara Stridsberg (overs. Monica Aasprong): Kjærlighetens antarktis
  10. Steffen Kverneland: En frivillig død

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse, samt midlertidig aktivisering i Gamle Munch på Tøyen. Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.

Trine O. Schøning

Biblioteksjef, Bærum kommune. 90 89 31 13