T-banen i Oslo 50 år - en utstilling fra arkivet

T-banen i Oslo 50 år - en utstilling fra arkivet

I høst og vinter kan publikum oppleve en utstilling over T-banens historie på Deichmanske bibliotek. Først ute er Stovner. Utstillingen er laget for å markere 50 år med T-banen i Oslo, og åpningen av Grorud T-bane for 50 år siden.

Bla gjennom historien

Utstillingen består av et stort digitalt bord der man kan bla seg frem og tilbake i kart fra Oslo og se hvordan T-banelinjene og stasjonene har endret seg fra 1928 til 2016. En stasjon hvor man kan se gamle historiske filmer fra byggingen av T-banen og en stasjon hvor man kan se noen utvalgte korte historier fra T-banens historie.

Først på Stovner

Utstillingen vil finne sted på noen av Deichman sine filialer fra 15. oktober 2016 - 26. januar 2017.

• Stovner Deichman lørdag 15. oktober til lørdag 12. november
  • Røa Deichman tirsdag 15. november til lørdag 10. desember
  • Majorstua deichman tirsdag 13. desember til torsdag 5 januar
  • Bjerke deichman fra lørdag 7 januar til torsdag 26 januar.

Utstillingen er tilgjengelig i hele åpningstiden til bibliotekene. De finner du her: https://www.deichman.no/filialer

Utstillingen er laget i samarbeid med Ruter, Sporveien og Oslo vognselskap.

Åpningsarrangement fredag 14. oktober

Oslo byarkiv inviterer  til åpningen av utstillingen T-banen 50 år på Stovner Deichmanske bibliotek fredag 14. oktober kl. 10.00-12.00.

Kulturetaten er fagetaten for kultur i Oslo kommune. Det vil si at vårt arbeid handler om å tilrettelegge for at flere skal få ta del i Oslos kulturtilbud og hvordan kommunen bistår for å gjøre kulturtilbudet enda bedre. Vi forvalter og utvikler kultureiendommer og kulturarenaer og har ansvaret for alle tilskudds- og stipendordningene kommunen har på kulturfeltet. Kulturetaten har også ansvaret for Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, Oslo byarkiv, Deichmanske bibliotek, Vigeland-museet, Popsenteret,Øvingshotellet, Oslo ladegård, Oslo Comic Expo og Oslo kulturnatt.