Det nye Deichman Lambertseter ligge i Nordstrand Bydelshus. Foto: Deichman

Velkommen til nyåpning av Deichman Lambertseter

Onsdag 11. mars er hele byen velkommen til åpningsfest for Deichman Lambertseter. Biblioteket flytter inn i Nordstrand bydelshus og får blant annet en barneavdeling på 500 kvadratmeter.

Barneavdelingen blir godt skjermet fra resten av biblioteket, som vil bli et mer stille og rolig sted. Interiøret blir nytt, og snart blir også bibliotekets verkstedstilbud styrket.

- Vårt mål er at alle skal kunne trives bedre på det nye Deichman Lambertseter. Jeg gleder meg virkelig til å se både bydelens innbyggere og folk fra resten av Oslo ta dette stedet i bruk, sier bibliotekets seksjonsleder, Heidi Scarth Hansen.

Innholdsrik åpningsuke

Deichman Lambertseter åpner sammen med resten av Nordstrand bydelshus onsdag 11. mars klokka 11.30. Kulturbyråd Rina Mariann Hansen og byråd for helse, eldre og innbyggertjenester Robert Steen står for selve åpningen. Biblioteksjef Knut Skansen og bydelsdirektør Tore M. Andresen er blant talerne, og det blir kake og musikk med Lambertseterskolenes kor.

Åpningsfesten markerer starten på en uke med tett arrangementsprogram på Deichman Lambertseter. Kjersti Annesdatter Skomsvold, Hans Olav Lahlum, Bjørn Rørvik og Nazneen Khan-Østrem gjester alle biblioteket den første uka.

Bibliotek med særpreg

- Hvert av lokalbibliotekene har sitt særpreg, og vi tror Deichman Lambertseter vil bli stedet for småbarnsfamiliene og for dem som ønsker et mer tradisjonelt og rolig bibliotek, sier Deichmans avdelingsdirektør for lokalbibliotek, Mari Eeg.

Samtidig kommer Deichman Lambertseter til å huse mange ulike arrangement og aktiviteter.

Biblioteksjef Knut Skansen gleder seg til å gi befolkningen i Bydel Nordstrand det biblioteket de fortjener.

- De siste årene har vi oppgradert nesten alle Deichman-bibliotekene i Oslo, og endelig er turen kommet til Deichman Lambertseter. Om drøye to uker åpner også det nye hovedbiblioteket Deichman Bjørvika, noe som også vil styrke tilbudet på Deichman Lambertseter og de andre lokalbibliotekene, sier Skansen.

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, arrangementskontoret og Oslo kulturskole er også i etatens portefølje.
  • Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.
  • Munchmuseet er et kunstmuseum i Oslo som inneholder Edvard Munchs etterlatte arbeider som han testamenterte til Oslo kommune i 1940. Museet åpnet dørene for publikum i 1963, hundre år etter maleren og grafikerens fødsel. Edvard Munchs testamentariske gave til Oslo kommune omfattet rundt 1 100 malerier, 15 500 grafiske blad, 4 700 tegninger, samt seks skulpturer. I tillegg kom nesten 500 trykkplater, 2 240 bøker, notatbøker, dokumenter, fotografier, verktøy, rekvisita og møbler. Dette setter Munchmuseet i en særstilling internasjonalt, og åpner for spesialutstillinger i museet og en utstrakt internasjonal utstillingsvirksomhet.