Nye kortfilmer fra Røde Kors og Land Rover viser at fremtidens beredskap er lokal

• Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåneforeninger (IFRC) og Land Rover lanserer miniserie med kortfilmer om kriseberedskap
  • De fire episodene av On the Ground: Humanitarians in Action bruker opptak fra GoPro-kameraer for å vise ansatte og frivillige i frontlinjen
  • Nye filmer viser hvordan lokale team er fremtidens kriseberedskap
  • Land Rover fortsetter å støtte IFRC ved å levere biler som når ut til samfunn over hele verden
  • Filmene blir vist på Facebook Live sammen med en paneldiskusjon om fremtidens kriseberedskap

Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåneforeninger (IFRC) og Land Rover vil i dag presentere den første av en serie kortfilmer som viser hvordan de lokale teamene er fremtidens kriseberedskap.

Den første serien i sitt slag, On the Ground: Humanitarians in Action, bruker GoPro-kameraer for å vise frivillige fra Røde Kors og lokale team som hjelper sårbare samfunn over hele verden i et år med store utfordringer. IFRC-ansatte og frivillige brukte Land Rovers biler for å nå ut til folk på tre kontinenter – det nyeste eksempelet på et langvarig humanitært samarbeid.

Hver film fanger opp medmenneskeligheten og de livsendrende øyeblikkene under krisen – fra gatene i Italia, hvor hjemløse mennesker er mer sårbare enn noensinne – til samfunnene som fortsatt bygger opp livene sine etter de ødeleggende australske skogbrannene i 2020. Lokale team lærer også bort førstehjelp og livreddende ferdigheter til mennesker i avsidesliggende meksikanske samfunn, og hjelper de som rammes hardest av koronaviruset i Storbritannia.

IFRCs Facebook Live-side har i dag en eksklusiv premiere på filmene, sammen med en paneldiskusjon med tittelen «The future of crisis response is local: how communities stepped up to the pandemic».

Portforbud, reiseforbud og andre større forstyrrelser som følge av koronaviruset skapte et stort behov for rask og effektiv hjelp. Lokalt medisinsk personell, helsearbeidere og frivillige i lokalsamfunnet bidro med nødvendig omsorg, behandling og hjelp. Nylige funn fra IFRC inkluderer:

• Før pandemien nådde nasjonale foreninger 1 av 79 personer globalt. Dette er nå 1 av 12
  • Nesten 14 millioner lokale frivillige støtter nå sin nasjonale Røde Kors- eller Røde Halvmåne-forening, hvorav hundretusener nye har meldt seg som frivillige siden starten av pandemien
  • 79,5 millioner mennesker fikk mat og dro nytte av vann- og sanitærprogrammer, samt annen hjelp
  • 9,7 millioner mennesker ble testet for covid-19, og 4 millioner mennesker i isolasjon mottok hjelp
  • Frivillige og ansatte i Røde Kors og Røde Halvmåneforeningen vaksinerte nesten 100 000 mennesker på fjerntliggende og vanskelig tilgjengelige steder
  • Land Rover har gjort det mulig for Røde Kors å nå ut til isolerte og sårbare samfunn med 267 biler som er utlånt til nasjonalforeninger
  • Disse bilene har kjørt over 804 672 km for å nå ut til mennesker i krisesituasjoner, slik at de kan reagere raskt og levere hjelp der det trengs
  • I løpet av 12 måneder har Land Rover støttet 13 britiske og internasjonale beredskapstiltak gjennom British Red Cross's Disaster Relief Alliance

Nena Stoiljkovic, IFRC Under Secretary General for Global Relations, Humanitarian Diplomacy and Digitalization, sier: «Vi har sett i løpet av dette året, som ingen andre, at fremtidens beredskap er lokal. Samfunnene har gjort sitt ytterste for å hjelpe hverandre og de mest sårbare menneskene.

Men kapasiteten til å reagere raskt lokalt varierer sterkt avhengig av land og område. Internasjonale organisasjoner som vår må jobbe med lokalsamfunn som tar i bruk våre nasjonalforeninger og utnytter sin ekspertise og sine ressurser til å styrke lokal kapasitet og adressere ulikhet».

Land Rover og IFRC-nettverket har samarbeidet i mer enn 66 år, noe som er et av verdens lengste samarbeid mellom en humanitær organisasjon og et selskap. Gjennom hele denne perioden har Land Rover lagt til rette for IFRCs livreddende arbeid gjennom finansiering, biler og ekspertise.

Finbar McFall, Land Rover Brand Director, sier: «Fjoråret var ekstremt utfordrende for folk over hele verden, og Land Rover er stoltere enn noen gang over å kunne samarbeide med Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåne-foreninger.

Disse filmene viser engasjementet til IFRCs ansatte og frivillige, og viktigheten av å gå Above and Beyond for å hjelpe folk på lokalt nivå».

Jaguar Land Rover Norge

PR & Event Manager

T: +47 400 33 190

IFRC, Genève:

Alison Freebairn,

T: +41 79 251 9333

Email: alison.freebairn@ifrc.org

Medianettsted:www.media.landrover.com

Om samarbeidet

Land Rover og Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåneforeninger (IFRC) har samarbeidet i over 66 år, noe som er et av verdens lengste samarbeid mellom en humanitær organisasjon og et selskap.Gjennom hele denne perioden har Land Rover lagt til rette for livreddende arbeid i IFRC gjennom finansiering, biler og ekspertise. Sammen er Land Rover og IFRC forpliktet til å gi sårbare samfunn tilgang til kunnskap og hjelp, uansett hvem og hvor de er.

Globalt handler samarbeidet mellom Land Rover og IFRC om katastrofeberedskap og responsprosjekter over hele verden med fokus på Australia, India, Italia, Mexico og Storbritannia.

Gjennom samarbeidet med British Red Cross har Land Rover også bidratt til å finansiere nødhjelp gjennom Disaster Relief Alliance, som støtter programmer for lokal resiliens i Storbritannia og verden over, og yter økonomisk bistand umiddelbart når katastrofen rammer – inkludert koronaviruset.

Om Land Rover

Siden 1948 har Land Rover produsert autentiske firehjulstrekkere som representerer den «sanne kapasitetsbredden» over hele modellutvalget. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque definerer hver for seg verdens SUV-sektorer, hvorav 80 % av denne modellserien eksporteres til over 100 land.

Om IFRC

IFRC er verdens største humanitære nettverk som består av 192 nasjonale Røde Kors- og Røde Halvmåneforeninger som jobber for å redde liv og fremme verdighet over hele verden. www.ifrc.org - Facebook - Twitter - YouTube

Om Jaguar Land Rover: Vi gjenskaper fremtidens moderne luksus gjennom design  Jaguar Land Rover gjenskaper fremtidens moderne luksus gjennom sine to særpregede britiske bilmerker.

Vårt nåværende modellutvalg omfatter helelektriske hybridbiler, ladbare hybrider og milde hybrider, samt de nyeste diesel- og bensinmotorene. Våre klasseledende Jaguarer og Land Rovere er etterspurt over hele verden, og i 2020 solgte vi 425 974 biler i 127 land. Land Rover er verdensledende innen luksus-SUV segmentet med de tre familiemedlemmene Range Rover, Discovery og Defender. Jaguar er en av verdens fremste luksusmerker, i tillegg til å være det første bilmerket med en premium helelektrisk performance-SUV – Jaguar I-PACE. Vi er et britisk selskap med to store designsentre og tekniske anlegg, tre bilfabrikker, et motorproduksjonssenter og et senter for batterimontering i Storbritannia. Vi har også bilfabrikker i Kina, Brasil, India, Østerrike og Slovakia. Tre av våre syv teknologisentre ligger i Storbritannia (Manchester, Warwick (NAIC) og London)) med flere anlegg i Shannon i Irland, Portland i USA, Budapest i Ungarn og Shanghai i Kina.