Første Jaguar C-Type Continuation klar til kundelevering i forbindelse med 70-årsjubileum

• Den første Jaguar C-type Continuation modellen er ferdigprodusert hos Jaguar Classic Works og klar til kundelevering
  • Ferdigstillelsen av den første C-type Continuation skjer i forbindelse med jubileet – 70 år etter at den første C-type med skivebremser vant Reims Grand Prix Meeting i 29. juni 1952
  • Den første C-type Continuation er inspirert av Reims GP Meeting-vinneren i 1952 kjørt av Sir Stirling Moss – en Pastel Green bil med seter i Suede Green
  • Produksjonen av de eksklusive Continuation-modellene er godt i gang på det toppmoderne Classic Works-anlegget, der hver bil krever 3000 timers spesialbygging
  • Kun et begrenset antall C-type-modeller blir bygget og håndlaget hos Jaguar Classic Works etter kundenes spesifikasjoner
  • Konfigurer din C-type via Jaguar Classic-konfiguratoren her: https://classicvisualiser.jaguar.com
  • Alle kundehenvendelser skal rettes til: www.jaguar.com/classic,
    +44 (0) 2476 566 600, sales@classic-jaguarlandrover.com
  • Følg den offisielle @jaguar.classic-kontoen på Instagram for regelmessige oppdateringer fra Jaguar Classic, inkludert nyheter om nye C-Type-modeller

29. juni 2022, Coventry, Storbritannia: Jaguar Classic har ferdigstilt den første C-type Continuation modellen. Den svært begrensede produksjonen er godt i gang hos Jaguars Classic Works i Coventry, og den første bilen er allerede testet og klar til kundelevering.

Alle C-type Continuation modellene gjennomfører minst 400 km fysisk testing av Jaguar Classic-ingeniørene i tillegg til en 3000 timers intensiv byggeprosess.

Den første kundeklare Continuation-modellen leveres i Pastel Green med skinnseter i Suede Green, inspirert av den originale Jaguar C-type som vant det 360 km lange sportsbilløpet Reims Grand Prix Meeting i 29. juni 1952.

Denne bilen var den første C-type med skivebremser som vant et internasjonalt motorsportløp, takket være føreren Stirling Moss som overtalte Jaguar til å implementere den banebrytende teknologien. Seieren i Reims var starten på C-type dominansen under 24-timersløpet på Le Mans de neste årene og Jaguars suksess i sportsbilløp på 1950-tallet.

David Foster, Head of Engineering hos Jaguar Land Rover Classic, sier: «Vi tok i bruk originaltegninger og moderne CAD-programvare i tillegg til en 3000 timers intensiv byggeprosess i produksjonen av den første håndbygde C-type, noe som markerte et historisk øyeblikk for Jaguar Classic.

Våre eksklusive Continuation C-type modeller er utstyrt med de tekniske nyvinningene og spesifikasjonene til den ikoniske vinnerbilen fra 24-timersløpet Le Mans i 1953, inkludert de banebrytende skivebremsene fra Dunlop som viste seg å være en braksuksess i Reims i 1952.

Alle C-type modeller tilbyr en autentisk kjøreopplevelse for kunder, inkludert den helt spesielle startprosedyren.»

C-type Continuation modellene blir bygget for hånd hos Jaguar Classic Works i Coventry i samsvar med spesifikasjonene til 1953 Works C-type modellene. Den første versjonen er nå testet av Jaguar Classic-teamet og klar til kundelevering.

Jaguar Classic-teamet bringer Jaguars tradisjoner til live med omfattende forskning, moderne teknologi og ingeniørkunst. Ved hjelp av avanserte CAD-modeller og de samme byggemetodene og teknikkene som ble brukt til å produsere den originale C-type modellen, vil Jaguar Classic-teamet produsere et begrenset antall Continuation-modeller som en hyllest til originalmodellen.

Kundene kan velge mellom 12 karosserifarger, inkludert Pastel Green, British Racing Green og Pastel Blue med logo i kontrastfarger, og skinninteriøret er tilgjengelig i åtte forskjellige farger.

Continuation-modellene er FIA-godkjent og kan delta i alle FIA Historic-arrangementer, inkludert Jaguar Classic Challenge, som finner sted på en rekke racingbaner, inkludert Le Mans og Silverstone.

Et begrenset antall C-type Continuation modeller er tilgjengelig nå.

Konfigurer din C-type via Jaguar Classic 3D-konfigurator her: https://classicvisualiser.jaguar.com.

Jaguar-kanaler: PR & sosiale medier

- Facebook: https://www.facebook.com/pages/Jaguar-Norge/1663970270497124

- Instagram: https://www.instagram.com/jaguarnorge/

- YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCENJ3iV0XHt0EbJna5dyoLw / http://www.youtube.com/JaguarCars

Medianettsted (int.): www.media.jaguar.com

Merknad til redaktøren

Om Jaguar Land Rover Classic

Jaguar Land Rover Classic er den offisielle kilden til autentiske biler, eksperttjenester, originaldeler og uforglemmelige opplevelser for klassiske Jaguar og Land Rover-entusiaster over hele verden.

Vårt team av høyt kvalifiserte ingeniører ved Jaguar Land Rover Classic Works-anlegget i Coventry spesialiserer seg på enestående Reborn-restaureringer for begge merker og bygging av nye og eksklusive originale Continuation-biler, som Jaguar C-type, D-type, XKSS og Lightweight E-type.

Alle henvendelser fra potensielle Land Rover Classic-kunder skal rettes til: info@classic.jaguar.co.uk / +44 (0) 203 601 1255 / www.jaguar.com/about-jaguar/jaguar-classic

Les ytterligere medieinformasjon om Jaguar Classic på www.media.jaguar.com

Les ytterligere medieinformasjon om Land Rover Classic på www.media.landrover.com

Følg den offisielle @Jaguar.classic-kontoen på Instagram for regelmessige oppdateringer fra Jaguar Classic, inkludert nyheter om C-Type Continuation.