Jaguar bygger 62 år gammel bil på nytt

Jaguar bygger 62 år gammel bil på nytt

Man skal holde det man lover. Og det gjør Jaguar. Det ble planlagt 100 Jaguar D-Type, men det ble bygget kun 75. Dette vil Jaguar Classics nå gjøre noe med – 62 år etter at den siste bilen forlot fabrikken.

I 1955 planla Jaguar å bygge 100 Jaguar D-Type. Men av en eller annen grunn ble det kun bygget 75 før produksjonen stoppet året etter.

Og 62 år senere gjør Jaguar jobben ferdig, dvs. at de skal bygge de siste 25 bilene. Disse blir naturligvis bygget hos Jaguar Land Rover Classic Works i Warwickshire, og den første prototypen lanseres under Salon Retromobile Show i Paris denne helgen.

Jaguar D-type, som vant Le Mans 24-timers løpet mellom 1955 og 1957, hadde en V6 XK-motor og bilen vil produseres nøyaktig etter de originale spesifikasjonene.

Tim Hannig, Jaguar Land Rover Classic Director, sier følgende om prosjektet: «Jaguar D-type er en av de mest ikoniske og vakreste racerbiler som noensinne er produsert med en enestående historie i verdens hardeste billøp. Og den er like spektakulær i dag som den gang. Muligheten for å fortsette suksesshistorien med D-Type ved å produsere de siste 25 bilene, er et av de «once in a lifetime»-prosjektene som våre eksperter hos Jaguar Land Rover Classics er stolte av å gjennomføre».

Jaguar Classic Experts Research har gitt dem tilgang til de originale Jaguar-tegningene og sørger dermed for at hver eneste nye D-Type som bygges, er identisk med de opprinnelige D-Type-bilene. Kundene kan velge mellom to versjoner. Enten 1955-utgaven - Shortnose eller 1956 Longnose.

Prisen på bilen er en hemmelighet, men interesserte kunder kan ringe dette nummeret +44 (0)203 601 1255 eller sende en e-post til info@classic.jaguar.co.uk

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.