E-TYPE ZP Collection består av Oulton Blue kabriolet og Crystal Grey  coupé med fast tak
E-TYPE ZP Collection består av Oulton Blue kabriolet og Crystal Grey coupé med fast tak

Jaguar Classic hyller første løpssier til E-TYPE med E-TYPE ZP Collection

• Jaguar hedrer den første løpsseieren til E-Type med Project ZP: en kolleksjon bestående av syv eksklusive par restaurerte E-Type-modeller inspirert av vinnerbilene fra 1961 kjørt av Graham Hill og Roy Salvadori
  • Hvert par består av en Oulton Blue kabriolet, inspirert av den originale «ECD 400», kjørt av Graham Hill, med rødt skinninteriør som kontrastfarge, samt en Crystal Grey coupé med fast tak inspirert av Roy Salvadoris «BUY 1» med mørkeblått interiør som kontrastfarge
  • Unike funksjoner på hver av Project ZP-modellene inkluderer minneverdige logoer, mykt Bridge of Weir-skinn og en skreddersydd aluminiumskonsoll med inngraveringer av kunstneren Jonny «King Nerd» Dowell
  • Bilene drives av en 3,8 liters rekkesekser fra Jaguar XK med en spesialutviklet 5-trinns manuell girkasse fra Jaguar Classic
  • Alle kunder vil motta en matchende Everoak-hjelm inspirert av de originale førerhjelmene håndlaget av Bill Vero, som har produsert disse siden 1950-tallet. Hjelmene leveres i vesker spesiallaget av Jaguar Classic
  • Senere i 2023 vil Jaguars SV Bespoke-team avduke en produksjonsserie med matchende F-TYPE Limited Edition-modeller inspirert av E-Type ZP Collection

Tirsdag 6. juni 2023, Coventry, Storbritannia: Jaguar Classic feirer ikoniske E-Type ved å produsere syv eksklusive par E-Type ZP Collection-biler. Disse nye luksuriøse samlerobjektene hedrer de første E-Type-bilene i motorsportløp, som ble produsert under prosjektnavnet «ZP». Kun måneder etter at E-Type ble introdusert i 1961, feiret disse lett modifiserte E-Type racerbilene fra Jaguar sine første løpsseire.

Hvert par E-Type ZP Collection-biler inkluderer en kabriolet og en coupé med fast tak inspirert av de originale racerbilene og fullstendig restaurert av ekspertene hos Jaguar Classic Works i Coventry.

De to inspirasjonsbilene er vanligvis utstyrt med registreringsnumrene «ECD 400» og «BUY 1», og ble kjørt av henholdsvis Graham Hill og Roy Salvadori på 1960-tallet. E-type ZP Collection har gjennomtenkte detaljer til minne om racingtradisjonene til E-Type samt tekniske oppgraderinger og forbedringer som gjør dem mer praktiske for kundene.

Paul Barritt, Director hos Jaguar Classic, sier: «E-Type ZP Collection er en ultimat hyllest av racingdebuten til E-Type, og er i seg selv en del av Jaguars rike motorsporthistorie. Hvert par forteller en fascinerende, og ofte ukjent, historie om E-Type. ZP Collection hedrer ikke bare bilene, men også racerførerne som kjørte dem til seier på banen. 2000 arbeidstimer med utsøkt håndverk på hver enkelt bil hos Jaguar Classic gir våre kresne kunder en unik hyllest til to av de største bilene i E-Type-historien.»

Senere i 2023 vil Jaguars SV Bespoke-team lansere en Limited Edition produksjonsserie med matchende F-TYPE ZP Editions inspirert av E-Type ZP Collection. 14 av disse sportsbilene med 5,0 liters Supercharged V8-motor fra Jaguar vil være reservert for E-type ZP Collection-kunder. Fra 2025 vil Jaguar være et helelektrisk, moderne luksusmerke, og dermed starter et nytt og spennende kapittel for bilmerket som ble grunnlagt av Sir William Lyons i 1935.

Historisk fundament

De eksklusive bilene fra Jaguar Classic feirer en viktig E-Type historie, med navnet fra sju prosjektbiler som ble forvandlet til konkurransebiler. De debuterte innen racing i april 1961, bare en måned etter at produksjonen av E-Type gjorde sin triumferende verdensdebut under bilutstillingen i Genève.

Claude Baily, Chief Designer hos Jaguar, forklarte spesifikasjonene for disse sju ZP-prosjektbilene dagen etter at E-Type ble lansert med brask og bram i Genève. Alle hadde motormodifikasjoner og oppgraderte komponenter som motorblokk og topplokk, samt en girkasse med korte utvekslinger.

Bare én måned senere, 15. april 1961, tok «ECD400» og «BUY1» første- og tredjeplass i Oulton Park Trophy for GT-biler. Dette var starten på racingkarrieren for E-Type og en videreføring av Jaguars racingtradisjoner etablert av ikoniske modeller som C-type og D-type.

Vinnerbilen, Indigo Blue E-Type «ECD 400» i Oulton Park, ble kjørt av Graham Hill, mens «BUY 1» Pearl Grey ble kjørt av Roy Salvadori og endte på tredjeplass. Salvadori vant deretter i Crystal Palace 21. mai 1961. Totalt sett var E-Type en enestående suksess med 24 pallplasseringer mellom 1961 og 1964.

Bilene

Det første paret hedrer Graham Hills Indigo Blue E-Type kabriolet. Bilen er lakkert i Oulton Blue og er inspirert av den originale lakkfargen til ECD 400. Den har også et svart panser og en rekke eksteriørdetaljer som hyller vinnerbilen til Hill.

Bilen har også hvite runde dekaler på panseret og døren, med matchende «ramme» rundt luftinntaket foran. Stangen med motivet over grillen og de fremre støtfangerbeskytterne er fjernet, i samsvar med originalen. Men i motsetning til originalen som ble utviklet kun for racing uten hensyn til finish, ønsket Jaguar Classic-ingeniørene å oppnå et perfekt designuttrykk, og derfor er nesen grundig omarbeidet og bearbeidet i mer enn 40 ekstra arbeidstimer.

Forkrommede støtfangere foran og bak, felger med eiker og hjulspinnere med Jaguar Heritage-logo. Rattet i bøk og andre E-Type-detaljer, inkludert sveisede luftinntak på panseret og utvendige panserlåser med en låsbar nøkkel, sikrer det korrekte designuttrykket for tidsperioden. De utvendige panserlåsene har spesifikke ZP-logoer og er sammenføyd med en festestropp i skinn på panseret.

Et utvalg av ekstra ZP-detaljer er synlige, inkludert ZP-logoer på tanklokket, det utvendige biltrekket og stofftaket, mens ZP- og Jaguar-logoer på baksiden identifiserer de unike egenskapene til hver bil. Bilene har også en kunstnerisk sidegrafikk med Union Jack i et sølvfarget skjold, E-Type silhuett og Project ZP-tekst.

Interiøret har unike og autentiske spesifikasjoner i rødt skinn fra Bridge of Weir og detaljer i Hardura, som gjenspeiler tidsperioden. Ytterligere forbedringer inkluderer et gullfarget Jaguar Growler-motiv på rattet, mens Jaguar Classic nok en gang samarbeider med graveringskunstneren Jonny «King Nerd» Dowell. Unike kunstpaneler på midtkonsollen i anodisert aluminium er håndgravert med kunstnerens flotte detaljer.

Oulton Blue kabriolet har inngraveringer av bilens silhuett og Oulton Park-banelayout med et start/finish-flagg som hedrer det første løpet til Graham Hill og hans berømte sitat: «I et billøp blir bilen en del av meg, og jeg blir en del av den». Den ene halvdelen av en laurbærkrans symboliserer originalbilens motorsportseier. Kunstpanelene er anodisert etter de samme høye kvalitetsstandardene som brukes på moderne produksjonsmodeller for et konsekvent robust uttrykk.

Den andre bilen i hvert par hedrer E-Type som ble kjørt av Roy Salvadori og vant i Crystal Palace i 1961, etter den vellykkede racingdebuten til E-Type i Oulton Park.

Mens alle de originale Project ZP-bilene var kabrioleter, er bilen som er inspirert av «BUY 1» gjenskapt som en coupé med fast tak, noe som gir kunder og samlere eksemplarer på begge karosseridesign. Crystal Grey-lakken er inspirert av den originale Pearl Grey lakken, og navnet er hentet fra banen der Salvadori tok sin første seier i en E-Type.

I likhet med Oulton Blue-versjonen, som er inspirert av «ECD 400», leveres Crystal Grey coupé med fast tak, hvite runde dekaler og lignende eksteriørdetaljer, mens stangen med motivet og Jaguar-logoen på grillen er fjernet. Bilen har også det samme håndverket på karosseriet i samsvar med originalen. Bilen har de samme forkrommede støtfangerne som på kabrioletversjonen, sammen med de sveisede luftinntakene på panseret og den unike grafikken på sidene. Den utvendige merkingen er utviklet i samarbeid med spesialistene Vaughtons i Storbritannia i Birminghams «Jewellery Quarter», og gjenskaper uttrykket og designet til racingklistremerker fra tidsperioden.

Den «BUY 1»-inspirerte bilen har et interiør med Dark Navy Bridge i Weir-skinn med matchende Hardura-dekor og ratt i bøk, og detaljer i grått anodisert aluminium på midtkonsollen. Designet inkluderer den ene halvdelen av en laurbærkrans inngravert på konsollen til Oulton Blue-bilen. I tillegg kommer detaljer som omrisset av Crystal Palace-banen og teksten med Roy Salvadoris kallenavn «King of the Airfields» sammen med en silhuett av bilen.

Autentisk hyllest

Hver bil leveres med en hjelm som matcher de som ble brukt av Hill og Salvadori i denne tidsperioden. De er mesterlig utformet av den britiske eksperten Bill Vero fra Everoak, som har produsert hjelmer siden 1950-tallet. De autentiske og trofaste gjengivelsene er et vakkert blikkfang som kan bæres av og håndjusteres for hver enkelt kunde.

De leveres med en skreddersydd oppbevaringsveske i samme skinn som interiøret, og er laget av ekspertene hos Jaguar Classic. Hjelmvesken kompletterer også skinnetuiet til eierhåndboken, som er laget av samme skinn og samme team.

Classic Works-ekspertise

ZP Collection er basert på Series 1 E-Type med 3,8 liters motor produsert i perioden 1961–1964. 3,8 liters versjonen med 265 hk har en autentisk aluminiumsradiator inspirert av 1961-modellen, elektrisk kjølevifte og elektronisk tenning, samt eksosanlegg i polert rustfritt stål. Bilen kombinerer originaldetaljer med moderne brukervennlighet og pålitelighet.

Alle bilene har sin unike personlighet og historie, og begge er utstyrt med ytterligere forbedringer fra Jaguar Classic Works-teamet. Disse inkluderer Jaguar Classic Infotainmentsystem med DAB-radio, Bluetooth-tilkobling og navigasjon, for underholdning i det 21.århundret.

Den viktigste mekaniske oppgraderingen er den spesialutviklede 5-trinns manuelle girkassen for en mer stillegående og komfortabel kjøreopplevelse. Den har synkrongir på alle utvekslingsforhold, spiralformede tannhjul og forsterket aluminiumhus for økt pålitelighet og holdbarhet, med kortere utvekslinger for jevnere girskift. Det intelligente designet krever ingen endringer på karosseriet eller noen av de andre komponentene til tross for ekstra utveksling. Det å kunne opprettholde integriteten til donorbilen er svært viktig for Jaguar Classic-teamet, og den spesialutviklede girkassen sørger for at det originale karosseriet bevares. I tillegg kan kundene nyte økt brukervennlighet.

2000 arbeidstimer på hver bil hos Jaguar Classic setter håndverket i sentrum, og gjør hver enkelt bil til et mesterverk.

Hver bil leveres med et skreddersydd biltrekk med ZP-logo og en skreddersydd jekk med unik oppbevaringsveske for oppbevaring under bagasjeromsgulvet.

Jaguar-kanaler: PR & sosiale medier

- Facebook: https://www.facebook.com/pages/Jaguar-Norge/1663970270497124

- Instagram: https://www.instagram.com/jaguarnorge/

- YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCENJ3iV0XHt0EbJna5dyoLw / http://www.youtube.com/JaguarCars

Medianettsted (int.): www.media.jaguar.com

Om Jaguar Land Rover Classic

Jaguar Land Rover Classic er den offisielle kilden til autentiske biler, eksperttjenester, originaldeler og uforglemmelige opplevelser for klassiske Jaguar og Land Rover-entusiaster over hele verden.

Vårt team av høyt kvalifiserte ingeniører ved Jaguar Land Rover Classic Works-anlegget i Coventry spesialiserer seg på enestående Reborn-restaureringer for begge merker og bygging av nye og eksklusive originale Continuation-biler, slik som Jaguar Lightweight E-Type, XKSS og D-Type.

Alle henvendelser fra potensielle Land Rover Classic-kunder skal rettes til: info@classic.jaguar.co.uk / +44 (0) 203 601 1255 / www.jaguar.com/about-jaguar/jaguar-classic

Finn ytterligere medieinformasjon om Jaguar Classic på www.media.jaguar.com

Følg den offisielle @Jaguar.classic-kontoen på Instagram for regelmessige oppdateringer fra Jaguar Classic, inkludert nyheter om C-Type Continuation.

Jaguar F-TYPE ZP Editions fra SV Bespoke

Mer informasjon om Jaguar F-TYPE ZP Edition kommer senere i 2023. Disse Limited Edition-bilene fra SV Bespoke-teamet vil være tilgjengelig for bestilling hos Jaguar-forhandlere over hele verden.