Jaguar F-TYPE  feirer 75 år og sin siste modellåroppdatering

Jaguar F-TYPE feirer 75 år og sin siste modellåroppdatering

• F-TYPE 75: For å hylle den siste modellåroppdateringen til F-TYPE kan kundene velge mellom F-TYPE 75 eller F-TYPE R 75 Special Editions, med Jaguars Supercharged 5,0 liters V8-motor med henholdsvis 450 hk og 575 hk – som Coupé eller Convertible
  • Eksklusivt håndverk: Med sine unike innvendige og utvendige designdetaljer, omfattende spesifikasjoner og unik Giola Green metallic lakk, er Special Editions en siste hyllest til forbrenningsmotorer på performance-bilen før Jaguar blir et helelektrisk, moderne luksusmerke fra 2025
  • Instinktiv og kraftig ytelse: F-TYPE tilbyr kraftige, responsvillige drivlinjer, inkludert versjoner fra 300 hk til 575 hk, som leverer enestående kjørekomfort og et umiskjennelig lydbilde
  • Sportslig smidighet: F-TYPE leverer en engasjerende kjøreopplevelse med umiddelbar og intuitiv respons på førerens bevegelser
  • Tilgjengelig for bestilling nå: Kundeleveringene starter i januar 2023 – som markerer 75 år med sportsbiler fra Jaguar. Konfigurer din på jaguar.com

Tirsdag 11. oktober 2022, Gaydon, Storbritannia – Den ultimate sportsbilen Jaguar F-TYPE feirer 75 år og dens historie inkluderer noen av verdens mest ikoniske modeller noensinne bygget.

F-TYPE er tilgjengelig som Coupé eller Convertible og tilbyr en perfekt balanse mellom kraftig ytelse og kjørekomfort i et muskuløst og selvsikkert design, og en luksuriøs kupé med eksklusivt håndverk og utsøkte detaljer.

Dette siste modellåret er i salg fra begynnelsen av 2023 med et enklere og mer fokusert utvalg, slik at kundene kan velge en F-TYPE som passer perfekt til dem. Bilen oser av selvsikkerhet med 20” felger som standard på alle modeller og diskret detaljendringer. For eksempel er logoen på navkopper og frontgrill endret fra rød til svart, mens R- og R-Dynamic-logoen er endret fra rød og grønn til svart og grå.

For å feire den siste modellåroppdateringen til Jaguar F-TYPE og 75 år med sportsbiler, kan kundene velge mellom F-TYPE 75 eller F-TYPE R 75 Special Editions. Hver av disse versjonene har unike innvendige og utvendige designdetaljer og høyt utstyrsnivå, og selvfølgelig en Supercharged 5,0 liters Jaguar V8-motor**. Disse eksklusive modellene er en hyllest til F-TYPE med forbrenningsmotor før Jaguar blir et helelektrisk, moderne luksusmerke i 2025.

Matthew Beaven, Jaguar Land Rover Chief Designer, Exteriors, sier: «I 75 år har Jaguar vært kjent for å produsere ekstraordinære sportsbiler med enestående ytelse, smidighet og fantastisk kjørekomfort. F-TYPE Special Editions er utformet etter disse prinsippene, med unike innvendige og utvendige designdetaljer som hyller tradisjonene, før Jaguar blir et helelektrisk merke i 2025.»

Design

Jaguar F-TYPE er den ultimate sportsbilen fra Jaguar og dener like elegant i dag som da den ble lansert for 75 år siden. To-seterens kraftige proporsjoner er lett gjenkjennelig, mens den selvsikre holdningen fremhever de flytende linjene fra Jaguars lange sportsbiltradisjoner, som startet med verdens raskeste produksjonsmodell XK120 i 1948.

Supersmale LED-hovedlys med Pixel-teknologi som standard** og «kalligrafi» J-signatur kjørelys og sveipende blinklys fremhever den visuelle bredden med et hint til bilens ytelsespotensial. De smelter perfekt inn med panserets «flytende metall» overflate, som er inspirert av ikoniske modeller som C-type og D-type.

De diskrete logoene på forskjermene både på F-TYPE 75 og F-TYPE R 75 viser den umiskjennelige F-TYPE-silhuetten.

Som en del av det forenklede, men eksklusive utvalget, tilbys alle F-TYPE-modeller nå med 20” felger som standard, mens F-TYPE 75 og R 75 er utstyrt med henholdsvis 5-eikers design i Gloss Black og 10-eikers design i Gloss Black med flott Diamond Turned Finish.

De drivlinjespesifikke eksosrørene signaliserer klart og tydelig at dette er en performance-bil fra Jaguar. F-TYPE-modellene er utstyrt med et midtplassert eksosrør, mens både F-TYPE 75 med 450 hk og F-TYPE R 75 V8 med 575 hk er lett gjenkjennelige med quad (to doble) eksosrør – der sistnevnte også er utstyrt med en etset R-logo.

Lette, slanke Sport eller Performance-seter – der sistnevnte er standard på F-TYPE 75 og R 75 – kombinerer en optimalisert ergonomisk form med enestående komfort sammen med valgfri oppvarming og kjøling. Eksklusive materialer som Windsor-skinn – standard på Special Editions – skaper en luksuriøs og komfortabel følelse som kompletteres av et vakkert utformet monogrammønster både på setene og dørpanelene med valgfri Extended Leather Upgrade, samt Jaguar- eller R-motiv på hodestøttene. Interiøret er også oppgradert med Ebony taktrekk i semsket skinn som standard på F-TYPE 75 og R 75.

Kjøreopplevelse og kjøreegenskaper

F-TYPE fortsetter å sette standarden for sportsbiler med en engasjerende og førerfokusert kjøreopplevelse. Hjuloppheng foran og bak med double-wishbone, fininnstilt servostyring og Torque Vectoring by Braking leverer enestående smidighet og stabilitet. Disse attributtene sørger for umiddelbar og intuitiv respons på førerens bevegelser.

Torque on-demand All-Wheel Drive-system med Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-teknologi er valgfritt på F-TYPE 75** og standard på R 75, og optimaliserer trekkraften og dynamikken ytterligere under alle vei- og værforhold, samtidig som den karakteristiske RWD-følelsen og de dynamiske kjøreegenskapene til F-TYPE opprettholdes.

Alle F-TYPE-modeller med 300 hk er utstyrt med fininnstilte Monotube-dempere for enestående kjørekomfort og kjøreegenskaper, mens F-TYPE 75** og R 75 er utstyrt med Jaguars Adaptive Dynamics-system med Configurable Dynamics.

F-TYPE R 75 kan også spesifiseres med Jaguars Carbon Ceramic Matrix (CCM) bremsesystem. Og med de store 398 mm bremseskivene foran og 380 mm bremseskivene bak med helstøpte gule kalipere, leverer dette systemet enda bedre bremseegenskaper.

Drivlinjer

F-TYPE tilbyr kraftige, responsvillige drivlinjer, inkludert versjoner fra 300 hk til 575 hk, for overlegen kapasitet i sportsbilsegmentet. Alle modellene er utstyrt med 8-trinns Quickshift-girkasse med full manuell kontroll via SportShift-girvelgeren eller girvelgerne på rattet,

2,0 liter Ingenium RWD med 300 hk og Ingenium turbomotor genererer maks dreiemoment fra kun 1 500 o/min for enestående gassrespons i hele turtallsområdet. Bilen leverer ytelsen som forventes av en F-TYPE, og akselererer fra 0–100 km/t på kun 5,6 sekunder med en toppfart på 250 km/t.

5,0 liter Supercharged V8 med 450 hk er utviklet for høy ytelse og sportslige egenskaper, og leverer 580 Nm med maks dreiemoment på 2 500 o/min. F-TYPE 75** leveres med AWD og Intelligent Driveline Dynamics eller RWD for sportsbilentusiaster. Begge versjonene er utstyrt med en elektronisk aktiv bakdifferensial som optimaliserer trekkraften, og akselererer fra 0–100 km/t på bare 4,4 sekunder med en toppfart på 285 km/t.

For enestående ytelse under alle vær- og veiforhold kan du velgeF-TYPE R 75. Den er eksklusivt tilgjengelig med AWD og en Supercharged V8-motor som yter 575 hk og 700 Nm: fra 0–100 km/t på kun 3,5 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 300 km/t.

Alle motorer har også Switchable Active Sports Exhaust som standard. Det særpregede lydbildet til F-TYPE er fininnstilt for å matche særpreget til hver enkelt modell, mens de svært effektive partikkelfiltrene** bidrar til å redusere utslippene.

Kunder som velger en V8-motor kan dra nytte av Quiet Start-funksjonen, som sikrer en mer subtil og raffinert startlyd som bygger på signaturlydbildet til F-TYPE, for ekte sportsbilfølelse og enestående kjøreopplevelser. Quiet Start kan også overstyres ved å velge Dynamic Mode eller ved å trykke på Switchable Exhaust-knappen før motoren startes.

Kundeleveringene starter i januar 2023, for å markere 75 år med unike sportsbiler før overgangen til en elektrisk fremtid der Jaguar blir helelektrisk fra 2025!

Jaguar F-TYPE-serien for modellåret 2024 (på utvalgte markeder) er produsert ved Castle Bromwich-anlegget i Storbritannia, og består av:

• F-TYPE R-Dynamic: 300 hk, RWD
  • F-TYPE 75: 300 hk, RWD**
  • 450 hk V8, RWD og AWD**
  • F-TYPE R 75: 575 hk V8, All Wheel Drive

F-TYPE med 300 hk og V8-versjonene er produsert ved Jaguar Land Rover toppmoderne motorproduksjonsanlegg i Wolverhampton i Storbritannia.

*Alle tall for utslipp og drivstofforbruk er EU-WLTP (TEL)-kombinert. Oppgitte tall er et resultat av produsentens tester i samsvar med EUs lovgivning. Kun ment for sammenligning. Reelle tall kan variere. Tallene for CO2-utslipp og drivstofføkonomi kan variere avhengig av faktorer som kjørestil, miljøforhold og last samt hva slags felger og tilbehør bilen er utstyrt med.

**På utvalgte markeder

Jaguar-kanaler: PR & sosiale medier

- Facebook: https://www.facebook.com/pages/Jaguar-Norge/1663970270497124

- Instagram: https://www.instagram.com/jaguarnorge/

- YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCENJ3iV0XHt0EbJna5dyoLw / http://www.youtube.com/JaguarCars

Medianettsted (int.): www.media.jaguar.com

Red. anm.

Bildene er fra Jaguars globale modellutvalg. Spesifikasjoner, ekstrautstyr og tilgjengelighet kan variere fra marked til marked, og denne versjonen kan derfor endres og tilpasses ved behov.

OBS! Det er for tiden global mangel på halvledere. Som en ledende bilprodusent som tar i bruk toppmoderne teknologi, er Jaguar for tiden påvirket av denne mangelen, noe som kan føre til at enkelte funksjoner og/eller egenskaper kun vil være tilgjengelig på utvalgte markeder. Vi jobber tett med leverandørene for å løse problemene og minimere innvirkningen på kundebestillinger.

Viktig merknad
Jaguar Land Rover forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Jaguar Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater.

Om Jaguar

Jaguar har laget vakre og elegante luksusbiler siden 1935, drevet av sin lidenskap om å gjøre livet mer ekstraordinært for sine kunder. Dagens Jaguar-modeller i verdensklasse består av sedanene XE og XF og XF Sportbrake, sportsbilen F-TYPE, F-PACE performance-SUV, E-PACE kompakt performance-SUV og I-PACE helelektrisk performance-SUV. Fra 2025 vil Jaguar fremstå som et helelektrisk luksusmerke med en ny og vakker portefølje bestående av emosjonelt engasjerende design og banebrytende neste generasjons teknologier. Reisen mot elektrifisering er allerede i gang med en rekke milde og ladbare hybrider og helelektriske modeller som er tilgjengelig i dag.