Oslo ElectriCity-samarbeidet er en del av Jaguar Land Rovers ambisjon å redusere utslipp, for et tryggere og sunnere samfunn, også kjent som Destination Zero.

Jaguar I-PACE lanserer verdens første trådløse ladenettverk

• Jaguar Land Rover samarbeider med Oslo kommune, og lanserer verdens første trådløse ladenettverk. ElectriCity-prosjektet vil gjøre Oslo til verdens første by som installerer høydrevne induksjonsladeplasser.
  • Alle drosjer i Norges hovedstad vil være utslippsfrie innen 2024.

Jaguar Land Rover melder i dag om støtte til Oslo kommune, og verdens første høydrevne induksjonsladeplasser for drosjevirksomhet.

Med det nye prosjektet, også kalt ElectriCity, vil den globale kjøretøyprodusenten samarbeide med den nordiske drosjeoperatøren Cabonline (NorgesTaxi AS), regionens største ladepunktoperatør Fortum Recharge, den amerikanske teknologiutvikleren Momentum Dynamics og Oslo kommune, for å bygge en trådløs lade-infrastruktur for drosjer i hovedstaden. Prosjektet er en pioner for helelektrisk næringskjøretøy, og implementerer en ladeinfrastruktur som kan benyttes nesten hvor som helst i verden. Dette vil kunne bidra til rask lading for alle elektriske kjøretøy.

Fortum Recharge, som vil støtte installasjonen, har gjennom de siste årene sett behovet for en mer effektiv ladeinfrastruktur for drosjesjåfører i Oslo. I samarbeid med Momentum Dynamics har de fått hjelp til å utføre prosjektet.

Viktigheten av et brukseffektivt ladesystem, som ikke tar drosjesjåførene ut av egen rute i arbeidstiden, har vært inspirasjonen for det nye prosjektet. Ladeplater, med 50-75 kilowatt hver, blir installert i bakken ved hente -og avleveringspunkter rundt om i Oslo. Dette gir taxisjåførene muligheten til å lade i taxi-kø. Systemet, som ikke er avhengig av kabler, er plassert under bakken, og krever ingen fysisk kontakt med kjøretøyet. Drosjen har mulighet til gjenta ladingen gjennom arbeidsdagen, ved returnering til ladepunktene. Slik opprettholder bilene en batteritilstand med mulighet til å forbli i service, uten begrensninger i kjøreområde.

Den energieffektive trådløse ladeplattformen, vil være kritisk for drosjenæringen i Oslo. Som verdens første hovedstad i prosjektet, er målet å bidra til at alle taxier er utslippsfrie, innen 2024.

Jaguar Land Rover har nylig lansert sine to nye Plug-in Hybrid modeller, Range Rover Evoque PHEV og Discovery Sport PHEV, for å bidra til mindre utslipp i storbyen.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2018 Jaguar Land Rover sold 592,708 vehicles in 128 countries.

We support around 260,000 people through our retailer network, suppliers and local businesses. At heart we are a British company, with two major design and engineering sites, three vehicle manufacturing facilities and an engine manufacturing centre in the UK. We also have plants in China, Brazil, India, Austria and Slovakia.

Our innovation is continuous: we will spend in the region of £4 billion this year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer the latest diesel and petrol engines.