Classic Defender Works V8 Islay Edition fotografert på Islay. Classic Defender Works V8 Islay Edition er den første Heritage Special Edition Works V8 fra Land Rover Classic, inspirert av Spencer Wilks' privatbil fra 1965.

Land Rover Classic lanserer Classic Defender Works V8 Islay Edition

• Nye Classic Defender Works V8 Islay Edition er den første Works V8 fra Land Rover Classic med unike spesifikasjoner.
  • Islay Edition er inspirert av en privat Land Rover Series IIa fra 1965 som eies av Spencer Wilks, Managing Director hos Rover Car Company og en av grunnleggerne av Land Rover, samt det beste fra Islay i Skottland.
  • Da den originale Land Roveren ble unnfanget, testet Wilks biler på Laggan Estate på Islay i de skotske indre Hebridene, der Land Rover-navnet ble født.
  • Den eksklusive modellen er inspirert av Spencer Wilks' 1965 Series IIa med karosseri i Heritage Grey, tak i Limestone og matchende kraftige stålfelger.
  • Skreddersydd interiør i skinn med detaljer i tweed fra Islay Woollen Mill, som er valgt spesielt for Defender Islay Edition.
  • Det spesialutviklede midtmonterte armlenet har et avtakbart trebrett i valnøtt og inneholder ekte whisky eikefat fra Islays Kilchoman Distillery.
  • Defender Islay Edition vil være tilgjengelig i 90 og 110, eksklusivt begrenset til bare 30 eksemplarer.
  • Kundehenvendelser for Land Rover Classic kan rettes til: www.landrover.com/classic, eller +44 (0) 2476 566 600, eller sales@classic-jaguarlandrover.com

Warwickshire, Storbritannia, tirsdag 2. mai 2022 Land Rover Classic har lansert sin første Defender Special Edition med heritage-tema – Classic Defender Works V8 Islay Edition. Denne versjonen feirer både den bemerkelsesverdige Spencer Wilks, Managing Director hos Rover Car Company og en av grunnleggerne av Land Rover, og Islay i Skottland, der Land Rover-navnet ble født, som bidragsytere til Defenders tradisjonsrike historie.

Classic Defender Works V8 Islay Edition er inspirert av en Series IIa Land Rover som eies og brukes av Spencer Wilks, som nå er en del av Land Rover Classic-kolleksjonen, og øygruppen Hebridene der han ferierte.

Wilks' Laggan Estate på Islay ble brukt til å teste tidlige prototyper, og i 1947, da han kjørte sin kraftig modifiserte Rover over det kuperte landskapet, bemerket den gårdsansvarlige at den måtte være en «Land Rover», derav navnet.

Islay Edition er basert på de samme tekniske spesifikasjonene som Classic Defender Works V8, og er utstyrt med en 5,0 liters V8-bensinmotor med 405 hk og 8-trinns ZF automat. Hver av dem er fullstendig restaurert, rekonstruert og oppgradert ved hjelp av donorbiler fra 2012–2016. Alle bilene er omhyggelig utformet og montert for hånd, noe som gir et unikt tilbud til kresne kunder som er ute etter en luksuriøs, attraktiv og klassisk Defender-modell som et unikt samlerobjekt, direkte fra den opprinnelige produsenten.

Works V8 Islay Edition vil være begrenset til 30 eksemplarer der 17 enheter vil være tilgjengelige som 90-versjon med kort akselavstand og 13 enheter som 7-seters 110-versjon.

Paul Barritt, Director of Land Rover Classic, sier: «I 2023 feirer vi 75 år med Land Rover. Spencer Wilks og Islay er en viktig del av vår historie, og Classic Defender Works V8 Islay Edition er en hyllest til dette landemerket. Denne bilen refererer til en spesiell bil i vår kolleksjon – Spencer Wilks' vakre Series IIa – og er påvirket av de unike produktene og den utrolige naturen på Islay. Autentisiteten, moderne teknikk, teknologier og utsøkt utførelse fra våre dyktige ingeniører og mekanikere gjør denne Limited Edition Classic Defender til en helt spesiell bil for våre kresne kunder som ønsker den ultimate Land Rover-tradisjonen.»

Tidløst eksteriør

Classic Defender Works V8 Islay Edition er utstyrt med Heritage Grey lakk fra den originale bilen til Wilks, med kontrasttak og kraftige stålfelger i Limestone. Hjulbuene er også utført i Heritage Grey for et enda mer raffinert eksteriørdesign.

Tradisjonelle Land Rover-logoer i bilens farge med den klassiske grillen, kjent fra Defender Heritage Limited Edition, mens skvettlappene bak også er utstyrt med det ikoniske Heritage-merket.

Works V8 Islay Edition er helt unik med grafikken «GXC 639C» – bilskiltet på Wilks’ Series IIa – som et subtilt hint til bilen som inspirerte denne Heritage-versjonen av den ultimate klassiske Defender.

I likhet med tidligere versjoner av Defender Works V8, er Islay Edition også utstyrt med moderne oppgraderinger, inkludert LED hovedlys for bedre sikt. De tekniske oppgraderingene omfatter blant annet hjuloppheng- og bremsesystemer som er skreddersydd for overlegne kjøreegenskaper og dynamisk kjøring på veien.

Autentisk interiør

Interiøret i Classic Defender Works V8 Islay Edition er inspirert av Islay, opprinnelsen til Land Rover (inkludert Land Rover-navnet), og vekkes til live med gjennomtenkte detaljer.

Luksuriøst skinninteriør i Land Rover Windsor Ebony på Premium Defender setene, sidelistene, dørene, taktrekket og dashbordet. Detaljer i bilens farge omgir midtkonsollen og Classic Infotainment System, sistnevnte med moderne funksjonalitet som satellittnavigasjon, DAB-radio og Bluetooth i et originalt display og dashbord. Den samme Heritage Grey-fargen omgir girspaken for 8-trinns ZF-automat.

En plakett ved siden av girspaken forteller historien om hvordan Land Rover-navnet ble til, da en kraftig modifisert Rover som skulle bli Series I ble testet på Islays Laggan Estate. Gårdsansvarlig Ian Duncan skal deretter ha sagt til Wilks at dette måtte være den nye «Land» Roveren han kjørte. I tillegg er Land Rovers tradisjonsrike logo preget på rattet og nakkestøttene. Alle fotbrønnene på en Classic Defender er også teppebelagt for et ytterligere luksuriøst preg.

Inspirasjonen fra Islay er tydelig i de gjennomtenkte interiørdetaljene. Skulderpartiet på setene, dørpanelene, lokket på midtmonterte armlenet og detaljene skjult bak solskjermen er alle utført i en taktil, spesielt utvalgt tweed, produsert av Islay Woollen Mill – noe som skaper en unik kobling til beliggenheten og stedet i Defenders historie.

Tweedmønsteret har en jordfarge som gjenspeiler det lokale landskapet. Land Rover Classic valgte farger som representerer området, med blått for havet og himmelen på Islay, lilla for den lokale lyngen, og en subtil gulfarge for det torvaktige gresslandskapet. Det spesielle stoffet har også en unik, midtmontert lomme, for oppbevaring av småting, f.eks. en mobil.

Oppbevaringsrommet i midten har en skreddersydd interiørdetalj som forsterker koblingen til Islay. Det avtakbare brettet, komplett med skinndetaljer, inneholder whisky eikefat fra det lokale Kilchoman Distillery.

Hvert brett har en unik 110 mm treskive som etterligner enden av et whiskyfat, og er laget av et spesielt trestykke som viser den autentiske, pregede innskriften, noe som gjør hver enkelt bil unik. Treskiven er plassert i brettet som er behandlet i amerikansk valnøttfinér for å komplettere eikefatet med vakre detaljer for en utsøkt finish. Den spesialutformede rammen viser destilleriet og Woollen Mill i samme pregede innskrift, akkurat som et ekte whiskyfat – og inkluderer den offisielle logoen for Land Rovers 75-årsjubileum. Bunnen på hver koppholder er også laget av whiskyfatet.

Kilchoman har en familieforbindelse med Spencer Wilks ettersom hans barnebarn, Kathy Wills, grunnla destilleriet sammen med sin mann, Anthony, i 2005. Dette gir en autentisk kobling mellom bilens historie, dens navnebror, den vakre øya og de unike designdetaljene på Classic Defender Works V8 Islay Edition. Defender Islay produserer også en «639»-whisky i begrenset utgave, og hver kunde vil få en flaske som følger med bilen.

Eikedetaljene omfatter også bagasjerommet, og den flotte finishen og de slitesterke detaljene oppfyller de samme strenge kvalitetsstandardene og tekniske standardene som de nyeste Range Roverne. Klokken midt på dashbordet speiler også trestrukturen til de andre interiørdetaljene.

Tekniske spesifikasjoner

Classic Defender Works V8 Islay Edition bruker samme arkitektur som Classic Defender Works V8. Hver bil er en omhyggelig restaurert og ombygd Classic Defender som er produsert av Land Rover Classics-spesialister.

Donorbiler fra 2012–2016 og Land Rover Classic er utstyrt med en moderne 5,0 liters V8-motor med 8-trinns ZF automat. Bilene tilbyr høy ytelse med 405 hk og 515 Nm dreiemoment.

I likhet med Works V8 akselererer Islay Edition fra 0–100 km/t på 5,6 sekunder, med en topphastighet på 170 km/t. Hver enhet er utstyrt med Defender Suspension Upgrade Kit som består av et unikt fininnstilt hjuloppheng for økt komfort og dynamisk kjøring med oppgraderte spiralfjærer og støtdempere. Handling Upgrade Kit er også inkludert, noe som gir oppgraderte Works V8-spesifiserte bremseskiver, bremseklosser og bremsekallipere for bedre bremsekraft.

Defender Islay Edition er priset fra £ 230 000 for 90, og £ 245 000 for 110.

Ytterligere informasjon

TEKNISKE DATA

CLASSIC DEFENDER WORKS V8 ISLAY EDITION

MOTOR OG GIRKASSE

Slagvolum (cc)

Sylindre

V8 bensinmotor, naturlig aspirasjon (EU5)

Motoreffekt (hk)

405 ved 6 000 o/min

Dreiemoment Nm

515 ved 5 000 o/min

Girkasse

8-trinns automat med Pistol Shifter, All Wheel Drive, totrinns overføringsboks, ekstra kraftige differensialer foran og bak, og midtdifferensial som fordeler dreiemomentet

CHASSIS

Oppheng foran og bak

Foran: bjelkeaksel, spiralfjærer, teleskopdempere. Panhardstag og torsjonsstenger. Krengningsstabilisator
Bak: bjelkeaksel, spiralfjærer, teleskopdempere. A-stolpe og styreledd. Krengningsstabilisator.

Bremseskiver foran

Servo, 335 mm skiver, kallipere med fire stempler

Bremseskiver bak

Servo, 300 mm skiver, kallipere med fire stempler

Felger og dekk

16” ekstra kraftige stålfelger, terrengdekk

Styring

Kulekretsløp, servo

YTELSE OG ØKONOMI

0–100 km/t (sek)

5,6 sekunder

Toppfart (km/t)

170 km/t

HISTORIEN OM V8 DEFENDER

• V8-drivlinjene i Land Rover Defender og dens forgjengere startet med Series III Stage 1 V8 i 1979. 3,5 liters Rover V8 med forgassere produserte 90 hk.
  • Land Rover One Ten fra 1983 og Ninety fra 1984 brukte den samme 3,5 liters Rover V8-motoren som Series III Stage 1 V8, men produserte 113 hk. Denne ble oppgradert til 135 hk fra 1987.
  • Kun for nord-amerikansk spesifikasjon (NAS) Defender 90 og 110. Fra 1992 ble det montert en 182 hk 3,9 liters versjon med drivstoffinnsprøytning av Rover V8, sammen med 4-trinns automat.
  • I 1998 ble den 4,0 liters V8-motoren med 190 hk og drivstoffinnsprøytning fra andre generasjon Range Rover montert på en begrenset 50-års jubileumsmodell – Defender 90 med 4-trinns automat.
  • 2018 Defender Works V8 med naturlig aspirert 5,0 liters motor var den første offisielle V8-drevne Land Rover Defender som ble lansert siden 1998.
  • Andre utgaver av Land Rover Classic Defender Works V8 inkluderer både Trophy og Trophy II, som feirer Land Rovers eventyr og ekspedisjonshistorie der alle kunder inviteres til å delta i Classic Land Rover Trophy-konkurransen.

Land Rover Classic er den offisielle kilden til autentiske biler, eksperttjenester, originaldeler og uforglemmelige opplevelser for Classic Land Rover-entusiaster over hele verden. Vårt team av høyt kvalifiserte ingeniører ved Jaguar Land Rover Classic Works-anlegget i Coventry spesialiserer seg på enestående Land Rover Series I og Range Rover Reborn-restaureringer og bygging av Defender Works V8.

Alle henvendelser fra potensielle Land Rover Classic-kunder skal rettes til:
sales@classic-jaguarlandrover.com / +44 (0) 2476 566 600 / www.landrover.com/classic

Les mer om hele utvalget av biler, tjenester, deler og opplevelser fra Land Rover Classic på www.landrover.com/classic

Les mer om Land Rover Classic Parts, inkludert ytelsesoppgraderinger for Classic Defender, på www.parts.jaguarlandroverclassic.com

Se mer presseinformasjon om Land Rover Classic på www.media.landrover.com