Land Rover Discovery Sport fornyes

Land Rover Discovery Sport fornyes

Land Rover Discovery Sport får en etterlengtet facelift og byr på en lang rekke teknologiske nyskapinger som Touch Pro infotainment og det fantastiske Clear Sight Ground View-systemet. Samtidig introduseres mild hybrid og allerede neste år fås den også som Plug In-versjon.

Land Rover Discovery er en populær modell hos kunder i hele verden. I alt er det solgt over 500 000 Discovery Sport – og nå er tiden inne for fornyelse.

Nye Discovery Sport er basert på Land Rovers avanserte Transverse-arkitektur og er utstyrt med en lang rekke innovative, nye egenskaper som manifesterer at Discovery Sport er en moderne, kompakt, komfortabel og avbalansert SUV som ikke bare ser flott ut, men som også kan kjøre overalt.

På utsiden kjennetegnes den nye Discovery Sport av en ny grill, nye støtfangere og LED-lykter både foran og bak. Men det er på innsiden at revolusjonen virkelig har skjedd.

I likhet med den nye Range Rover Evoque har Discovery Sport fått Touch Pro infotainment-system slik at bilens funksjonernå betjenes via berøringsskjermer. Du har blant annet tilgang til Apple Car Play, , trådløs lading og 4G Wi-Fi hotspot.

Premium-følelsen er generelt forsterket i kupeen. Bedre materialer, nye seter og opptil 24 forskjellige kombinasjonsmuligheter for sete, gjør bilen til en fleksibel og kompetent reisepartner, som med 20 prosent større drivstofftank også kjører lenger mellom hvert stopp.

Teknologisk overlegen

Teknisk er Land Rover Discover Sport nå enda mer overlegen enn før. I tillegg til firehjulsdrift og automatgirkasse fås Terrain Response 2 nå som standard på den nye Discovery Sport. Føreren kan velge mellom fire funksjoner:komfort, sand, gress-grus-snø, søle og hjulspor). I tillegg velger autofunksjonen den funksjonen som passer best til forholdene og tilpasser automatisk momentet ut fra terreng. Samme system og ClearSight Ground View finnes også i den helt nye Range Rover Evoque. Realiseringen av Land Rovers konsept med gjennomsiktig panser betyr at føreren får en virtuell 180 graders utsikt til hele området under fronten av bilen ved kjøring i ujevnt terreng, og som er til stor hjelp ved parkering ved bykjøring.

Klar til strøm

Discovery Sport er også laget med fokus på elektrifisering. Den nye Premium Transverse-arkitekturen (PTA) betyr at Discovery Sport allerede ved lansering fås med en «alltid aktivert» 48-volts mild hybrid-drivlinje i bilen (MHEV). Systemet samler opp energi som normalt tapes ved oppbremsing og lagrer den i et batteri i undervognen, der den brukes til å støtte forbrenningsmotoren under akselerasjon. Under oppbremsing og ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av for å minimere utslippene. Denne milde hybrid-drivlinjen støttes av en Plug-In Hybrid Vehicle-modell innen utgangen av 2019.

«Jaguar Land Rover har forpliktet seg til å levere en elektrisk utgave av alle nye modeller fra 2020, og dette er første skritt mot dette målet. Mild hybrid-drivlinjer leverer i dag virkelige besparelser innenfor utslipp og drivstofforbruk, noe alle førere kan dra nytte av på hver eneste kjøretur. En elektrifisert Plug-in Hybrid-modell blir lagt til serien senere i år.Dessuten har vi optimert våre allerede rene Ingenium bensin- og dieselmotorer slik at de lever opp til de nyeste Real Driving Emissions (RDE2 (utslipp under reelle kjøreforhold)), noe som gir mulighet for ytterligere avgiftsbesparelser.»Nick Rogers, Executive Director Product Engineering, Jaguar Land Rover

Moderne diesel- og bensinmotorer

Kundene kan velge blant et utvalg av fire-sylindrede Ingenium-drivlinjer, som omfatter tre bensin- og fire dieselvarianter. Den effektive dieselmotoren med manuell girkasse (forhjulsdrift) og 150 hk har et CO2-utslipp på 140 g/km (NEDC-ekvivalent) og et drivstofforbruk på 5,9 l/100 km.I den andre enden av ytelsesskalaen er den firehjulsdrevne modellen med bensinmotor, automatgirkasse og 250 hk med et dreiemoment på 400 Nm og en akselerasjonstid fra 0–100 km/t på 7,1 sekunder.

Takket være en bakkeklarering på 212mm og fremragende tilkjørings-, avkjørings- og rampevinkler på henholdsvis 25, 30 og 20 grader takler Discovery Sport krevende terrengkjøring og forserer stigninger på opptil 45 grader.

Maksimal tilhengervekt for den nye Discovery Sport er fortsatt 2 500 kg, men den er blitt forbedret med Advance Tow Assist (ekstrautstyr) – den banebrytende teknologien som omfatter semiautonom kjøreteknologi slik at føreren kan konsentrere seg om å styre tilhengeren, mens bilen guider seg selv.

Den nye Discovery Sport har spiralfjærer eller Adaptive Dynamics, som sikrer en enda mer avbalansert kjøring uavhengig av endringer i terreng eller veidekke, og kombinerer intelligente sensorer og kontinuerlig variable støtdempere som overvåker veiforholdene hvert tiende millisekund.

Alle modeller er som standard utstyrt med et ryggekamera i kombinasjon med en lang rekke avanserte førerassistentsystemer. Herunder Adaptive Cruise Control med styreassistent, som ut fra veibanens merking sørger for at bilen kjører midt i filen, og opprettholder sikker avstand til bilen foran. Dessuten er den utstyrt med Autonomus Emergency Braking og Driver Condition Monitor.

Skulle det være et uhell utenforr bilen, så den tilkoblet en nødtelefon som automatisk oppretter forbindelse til redningsetaten i ditt lokalområde for å sikre at du ikke er kommet til skade.

Land Rover Discovery Sport lanseres i Norge etter sommerferien. Norske priser for bilen er ennå ikke klare.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2018 Jaguar Land Rover sold 592,708 vehicles in 128 countries.

We support around 260,000 people through our retailer network, suppliers and local businesses. At heart we are a British company, with two major design and engineering sites, three vehicle manufacturing facilities and an engine manufacturing centre in the UK. We also have plants in China, Brazil, India, Austria and Slovakia.

Our innovation is continuous: we will spend in the region of £4 billion this year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer the latest diesel and petrol engines.