Land Rover presenterer nye Range Rover: fantastisk modernitet, raffinement og enestående kjøreegenskaper

• Tro mot tradisjonene: Nye Range Rover er et eksempel på fantastisk modernitet, raffinement og enestående Land Rover-egenskaper i kombinasjon med over 50 års utvikling
  • Moderne luksus: Nye Range Rover defineres av tilstedeværelse, formalitet og harmonien mellom proporsjoner, overflater og linjer
  • Materialvalg: Luksuriøse alternativer til tradisjonelt skinn inkluderer et nytt premium tekstil som kombinerer Ultrafabrics™ og Kvadrat™ ullblanding
  • Mer personlig: Nye Range Rover SV er en utsøkt tolkning av Range Rovers luksus og personliggjøring, håndlaget av Special Vehicle Operations
  • Raffinement: Ingeniørene har redusert den kognitive belastningen på føreren, mens neste generasjons støydemping med høyttalere på hodestøttene skaper det ultimate raffinementet
  • Perfekt balanse: Integrert chassiskontroll med Dynamic Response Pro gir overlegen kjørekomfort med luftfjæring som optimaliserer bilen ved kurvekjøring med eHorizon-data
  • Dynamisk smidighet: Standard All-Wheel Steering kombinerer overlegen stabilitet i høy hastighet med eksepsjonell manøvrerbarhet ved lave hastigheter – og en svingradius på mindre enn 11 m 4
  • Mange valgmuligheter: Ny MLA-Flex-plattform tilbyr standard og lang akselavstand med et luksuriøst interiør for fire, fem eller syv seter og en rekke elektrifiserte drivlinjer
  • Elektrifisert: Den elektrifiserte Range Roveren vil få sin verdenspremiere i 2024 når Land Rover omfavner den nye Reimagine-strategien med en helelektrisk drivlinje for sin originale luksus-SUV
  • Økt rekkevidde med ladbar hybrid: Nye 510 hk og 440 hk ladbare hybrider leverer en rekkevidde på opptil 100 km og CO2 -utslipp under 30 g/km1 forkomfortabel og effektiv kjøring
  • Komfortabel ytelse: Den nye 530 hk Twin Turbo V8-bensinmotoren leverer Range Rover-egenskaper med Dynamic Launch som akselererer fra 0–100 km/t på 4,6 sekunder
  • «Alexa, la oss ta en kjøretur»: Innebygd Amazon Alexa bidrar til å minimere distraksjoner ved å gjenkjenne intuitive verbale kommandoer for musikk, navigasjon og trafikkoppdateringer, smarthjemenheter og mer2
  • Avslappende miljø: Cabin Air Purification Pro er utstyrt med PM2.5-filtrering og nanoeX-teknologi, noe som bidrar til å redusere lukt, bakterier og allergener, inkludert SARS-CoV-2 virus3
  • Pris og bestilling: Den nye Range Rover er tilgjengelig for bestilling nå og er priset fra NOK 1.889.900,- inkl frakt og levering (gjelder 3.0 diesel 250hk SWB SE). Konfigurer din Range Rover her: https://www.landrover.no/modell-range-rover

Den nye, elegante Range Roveren definerer moderne luksus med mer raffinement og flere personliggjøringsmuligheter enn noensinne.

Range Rover er den originale luksus-SUV-en som har ledet an utviklingen i mer enn 50 år med en kombinasjon av komfort, eleganse og enestående kjøreegenskaper. Den nye Range Rover er den mest attraktive noensinne med en blanding av moderne og estetisk eleganse, teknologisk raffinement og sømløs tilkobling.

Med en rekke effektive milde hybridmotorer og ladbare hybridmotorer – og en helelektrisk Range Rover fra 2024 – pluss et utvalg av fire-, fem- eller syvseters konfigurasjoner som er tilgjengelige med standard og lang akselavstand – passer den nye Range Rover inn i alle miljøer.

Thierry Bolloré, Chief Executive Officer hos Jaguar Land Rover, sier: «Den nye Range Rover er et flott eksempel på vår visjon om å skape verdens mest attraktive luksusbiler for selv de mest kresne kundene. Den skriver det neste kapittelet i den unike historien om banebrytende innovasjon som har vært et kjennetegn hos Range Rover i mer enn 50 år.»

Land Rovers nye fleksible Modular Longitudinal Architecture, MLA-Flex, understreker alle aspekter ved denne luksuriøse SUV-en – fra overlegen kapasitet og smidige kjøreegenskaper til enestående raffinement. Den nye range Rover leverer kvalitet på et helt nytt nivå ved å kombinere toppmoderne teknikk med nye nivåer av virtuell utvikling og Land Rovers utviklingsprogram.

Innovative Extended Range ladbare hybridmotorer (PHEV) leverer CO2-utslipp under 30 g/km med en rekkevidde på opptil 100 km1.

Den nye luksus-SUV-en er tilgjengelig i versjonene SE, HSE og Autobiography. En First Edition basert på Autobiography, men med unike spesifikasjoner, vil være tilgjengelig i løpet av det første produksjonsåret. Den er eksklusivt tilgjengelig i Sunset Gold Satin Finish, én av de fem ulike karosserifargene. Både standard (SWB) og lang akselavstand (LWB) er tilgjengelig med fem seter, mens den nye Range Rover LWB-modellen er tilgjengelig med en tredje seterad for økt komfort for opptil syv voksne.

Nye Range Rover SV er en utsøkt tolkning av Range Rovers luksus og personliggjøring fra ekspertene hos Special Vehicle Operations. SV-modellen er tilgjengelig både som SWB og LWB med eksklusiv funksjonalitet, inkludert SV Serenity og SV Intrepid design og en 4-seters SV Signature Suite-konfigurasjon.

Fantastisk modernitet

Femte generasjons luksus-SUV tar Land Rovers designfilosofi til neste nivå med en moderne tolkning av merkets profil for å skape et fantastisk designuttrykk. Land Rovers nyeste flaggskip fortsetter å lede an i utviklingen med fantastisk modernitet, estetisk eleganse og raffinement.

Prof Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer hos Jaguar Land Rover, sier: «Den nye Range Rover er en bil med enestående egenskaper – fra det perfeksjonerte eksteriøret til det elegante og avslappende interiøret. Denne unike bilen er inspirert av kreativt intellekt og et ønske om perfeksjon, og følger hverken mote eller trender. Med en modernistisk designfilosofi i kombinasjon med over 50 års utvikling, er den ganske enkelt den mest attraktive Range Roveren noensinne.»

Nye Range Rover er definert med tre linjer som kan spore opprinnelsen gjennom generasjoner: den fallende taklinjen, den sterke livlinjen og en høyere nedre sidelinje. Disse særtrekkene kombineres med et karakteristisk kort overheng foran og en ny, særpreget bakende med en praktisk delt bakluke, som skaper en elegant profil som formidler Range Rovers flotte utseende.

Den ubrutte livlinjen fremhever Land Rovers fokus på detaljer når den avrundede kanten på døren møter glasset i en ren og enkel finish takket være en spesialutviklet, skjult list. Designteknologien kombinert med innfelt glass, belysning som lyser helt opp og presise detaljer skaper et inntrykk av at bilen er produsert av solide materialer.

De sofistikerte overflatene gir et rent og moderne utseende – og bidrar til en luftmotstand på kun 0,30 Cd, noe som gjør den til verdens mest aerodynamiske luksus-SUV.

Det luksuriøse interiøret består av moderne, intuitive og relevante teknologier, designet i harmoni med de fineste materialer og innovasjoner for å skape et avslappende fristed for alle passasjerer – og gjør hver kjøretur til en opplevelse som kan nytes til det fulle.

Eksteriørfargene fremhever de elegante proporsjonene og rene overflatene på den nye Range Rover, mens interiøralternativene er mer bærekraftige, ansvarlige og progressive enn noensinne. Kundene har et bredere utvalg av materialer og utførelser, inkludert innovative tekstiler og flotte Ultrafabrics™ med en videreføring av Land Rovers banebrytende samarbeid med Kvadrat™ – Europas ledende produsent av premium tekstiler. Det kombineres med Ultrafabrics™ for å skape et lettere materialalternativ som bare genererer en fjerdedel av CO2 -utslippet fra tradisjonelt skinn.

Raffinement

Nye Range Rover gjør alle kjøreturer til en minneverdig opplevelse ved å kombinere avansert teknologi med moderne luksus og enestående raffinement til alle passasjerer, inkludert de i den nye tredje seteraden. Ved å eliminere uønsket støy, vibrasjoner og distraksjoner – og redusere den kognitive belastningen på fører og passasjerer – vil alle føle seg uthvilt når de ankommer bestemmelsesstedet, selv etter lange kjøreturer.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes hos Jaguar Land Rover, sier: «Den nye Range Rover er et produkt av mer enn 50 års evolusjon, kombinert med toppmoderne teknologier, for å levere enestående raffinement, komfort og velvære. Dette er gjort mulig med et revolusjonerende hjuloppheng som forbereder bilen på kommende svinger, neste generasjons støydemping med nye høyttalere på hodestøttene og ren luftteknologi som bidrar til å redusere lukt og virus. Med denne modellen har vi skapt en av de mest stillegående, avslappende og moderne luksusopplevelsene du kan tenke deg.»

Avansert høyttalerteknologi bygger på grunnleggende elementer fra MLA-Flex plattformen for å gi en førsteklasses avslappende opplevelse under kjøring. Et Meridian Signature Sound System på 1600 watt skaper et av de mest stillegående interiørene på veien med 20 watt høyttalere i de fire hovedhodestøttene for en omsluttende lydopplevelse.

Tredje generasjons Active Noise Cancellation8 overvåker hjulvibrasjoner, dekkstøy og motorlyd i kupeen, og genererer et signal som spilles av via systemets 35 høyttalere. Disse inkluderer et par høyttalere med 60 mm diameter i hodestøttene for hver av de fire passasjerene i kupeen ved å skape rolige, personlige soner, noe som minner om effekten ved bruk av eksklusive hodetelefoner.

Den nye Range Rover bringer nytt velvære til luksus-SUV-sektoren, og Cabin Air Purification Pro3er høydepunktet i denne banebrytende teknologien. Den kombinerer dual-nanoeX-teknologi for reduksjon av allergener og fjerning av patogener for å redusere lukt og virus, mens CO2 Management og PM2.5 Cabin Air Filtration forbedrer luftkvaliteten. Avansert nanoeX-teknologi er vitenskapelig bevist å redusere virus og bakterier, inkludert SARS-CoV-2-virus3. Den innovative teknologien er aktiv i luften, slik at partikler ikke trenger å passere gjennom et filter for å fanges opp og nøytraliseres. En annen nanoeX-enhet i andre seterad optimaliserer effektiviteten for alle passasjerer.

Range Rover var den første luksus-SUV-en med luftfjæring i 1992, og den nye Range Rover viderefører denne banebrytende tilnærmingen med Dynamic Response Pro og et revolusjonerende hjuloppheng som bruker eHorizon-navigasjonsdata til å lese veien foran og klargjøre hjulopphenget for perfekt respons.

Den intelligente teknologien fungerer også sammen med adaptiv cruisekontroll med Steering Assist for å jevne ut karosseriets bevegelser som følge av plutselige hastighetsendringer. Et uavhengig hjuloppheng underbygger den luksuriøse kjøringen og er utstyrt med Land Rovers aller første 5-link bakaksel som isolerer kupeen mer effektivt mot ujevnheter i underlaget enn noen gang ved hjelp av avanserte luftfjærer.

Den nye Range Rover er også den første Land Roveren med elektronisk styrte dører5 med integrert farevarsling og klemsikring som en forlengelse av Soft Door Close-funksjonen, og sikrer at hver kjøretur starter og slutter med den luksuriøse følelsen Range Rover er kjent for. Alle fire passasjerdørene er elektronisk styrt – også via Pivi Pro-skjermen – for elegant inn- og utstigning i alle situasjoner, og helt opptil 10 graders vinkel ved terrengkjøring. Avansert farevarsling betyr at dørene kan stoppe automatisk til faresituasjonen er over. Den praktiske todelte bakluken har vært et kjennetegn på Range Rover siden 1970, og er oppdatert for 2021 med en rekke nye teknologier som gir større allsidighet og bekvemmelighet.

Innvendig beskyttes bagasjen av det nye, allsidige bagasjeromsgulvet og er i tillegg utstyrt med enda mer praktisk funksjonalitet. Det smarte gulvpanelet kan heves forover i hele bredden av lasteområdet rundt midtpunktet, slik at det dannes en skillevegg med plass til mindre gjenstander som er lett tilgjengelige ved lossing. Den kan også svinge bakover langs den fremre kanten for å fungere som ryggstøtte når den nedre bakluken brukes som utfellbare seter for utendørsbruk. Den nye Tailgate Event Suite6 tar det allsidige ryggstøttekonseptet i bagasjerommet til nye høyder, og kombinerer ekstra belysning, lydfunksjoner og skreddersydde puter for å skape et perfekt utgangspunkt for avslapning utendørs.

5-seters modellene lanserer et nytt automatisk nedfellbart bagasjeromsdeksel. Ved å kombinere et stivt deksel med et praktisk, nedfellbart design, trekker den seg elegant tilbake når den øvre bakluken åpnes for å gi ubegrenset tilgang til lasteområdet uten å åpne den nedre bakluken.

Sømløs teknologi

Den nye Range Rover opprettholder sine lange tradisjoner innen innovasjon med en rekke teknologier som er utviklet for å gjøre bilen enda mer praktisk, effektiv, raffinert og sikker. Land Rovers nyeste elektriske arkitektur (EVA 2.0) inkluderer trådløse programvareoppdateringer (SOTA) for mer enn 70 elektroniske moduler, noe som betyr at den nye Range Rover hele tiden utvikles, forbedres og holdes oppdatert.

Den nye Range Rover revolusjonerer bilopplevelsen med sømløst integrert Amazon Alexa2. Intuitive, naturlige stemmekommandoer tas ett skritt videre fra berøringsskjerm eller knapper for å redusere kognitiv belastning, og gir en følelse av stressfri, moderne luksus. Alexa lar kundene styre alt fra favorittfunksjoner i infotainment systemet og musikk til navigasjon eller telefonkontakter, samtidig som de har hendene på rattet og øynene på veien.

Alexa Voice AI er integrert i den nye Range Rover, slik at brukerne kan oppleve sømløs interaktivitet og komfort på et helt nytt nivå. Alexa gjør det også mulig for kundene å sjekke nyheter, været og planlagte møter ved hjelp av enkle stemmekommandoer. Systemet kan også slå på lyset hjemme og koble til andre Alexa-aktiverte enheter.

Alexa fungerer i tillegg til trådløs Apple CarPlay® og trådløs Android Auto™, og kan startes enten ved å si «Alexa» eller trykke på Alexa-knappen på den sentrale berøringsskjermen9. Den trenger ingen telefon eller ekstern enhet for å fungere – bare detaljer om kundens Amazon-konto og en internettforbindelse – mens trådløs lading for Qi-kompatible smarttelefoner holder enhetene ladet.

Nick Rogers, Executive Director, Product Engineering hos Jaguar Land Rover, sier: «Nye Range Rover kombinerer enestående kjøreegenskaper både på vei og i terrenget med elektrifisert fremdrift og nye tilkoblede egenskaper. I vår søken etter optimal komfort, har vi vært opptatt av menneskelig vitenskap og forståelse av hjerneaktivitet for å minimere kognitiv påvirkning og sikre at disse avanserte teknologiene fungerer i absolutt harmoni og skaper en stressfri kjøreopplevelse. Ingeniører er forpliktet til å gjøre folks liv bedre, og det er nettopp dette den nye Range Rover vil gjøre for deg.»

Nye Range Rover leverer nå Land Rovers prisbelønte Pivi Pro infotainmentteknologi med sin største berøringsskjerm noensinne. Den 13,1” buede, flytende skjermen fremhever interiørets arkitektoniske minimalisme med et slankt rammedesign. Kundene kan glede seg over intuitiv styring av alle de viktigste bilfunksjonene ved hjelp av den nyeste forbrukerteknologien med et smarttelefoninspirert grensesnitt, kombinert med praktiske brytere for klimakontroll.

Pivi Pro harmoniserer med et nytt, elegant, delvis flytende, interaktivt 13,7” førerdisplay med ny grafikk basert på tre paneler, som intuitivt reflekterer Pivi Pro-startskjermdesignet. Kundene kan velge mellom en rekke konfigurasjoner, inkludert en konvensjonell analog layout, ved hjelp av betjeningsknappene på rattet.

For første gang i en Land Rover vil det sentraliserte displayet gi tilbakemeldinger når kundene berører og trykker på skjermen. På denne måten kan brukerne få en positiv bekreftelse uten å måtte se på skjermen, noe som reduserer behovet for å se bort fra veien og gjør Pivi Pro enda mer intuitiv.

Baksetepassasjerene kan glede seg over et nytt bakseteunderholdningssystem (RSE) med 11,4" HD berøringsskjerm montert bak på forseteryggene. De kan betjenes uavhengig av hverandre og støtter tilkobling av de fleste enheter med en HDMI-port. En 8” berøringsskjerm10 montert i midtarmlenet i Executive Class baksetene gir rask og intuitiv kontroll for perfekt seteposisjon og en luksuriøs bakseteopplevelse.

Effektiv og kraftig LED-belysning leveres på alle nye Range Rovere med de nye HD Digital LED-hovedlysene som lyser opp veien hele 500 meter foran bilen. Med enestående designdetaljer og signatur kjørelys, animerte blinklys, adaptive frontlys og projeksjonsteknologi ved oppstart, er dette de mest avanserte hovedlysene som noen gang er montert på en Land Rover. De Adaptive frontlysene kan skyggelegge opptil 16 objekter, noe som sikrer at andre trafikanter ikke blendes, samtidig som føreren opprettholder optimal belysning. Predictive Dynamic Bending Light-teknologi bruker navigasjonsinformasjon til å aktivt justere lysstrålen ved kurvekjøring.

Nye manøvreringslys hjelper førerne med å utføre manøvreringer i lav hastighet i mørket ved å skape et lysteppe rundt bilen, og fungerer med 3D Surround Camera-systemet for enkel manøvrering.

Føreren kan også styre den nye Range Rover fra utsiden av bilen med Remote Park Assist5, som betjenes via en smarttelefonapp11. Den lar den luksuriøse SUV-en manøvrere inn og ut av parkeringsplasser mens føreren overvåker fremdriften i nærheten – perfekt for å kjøre inn i eller ut av trange bygater eller for å kjøre gjennom porter.

Enestående kjøreegenskaper og luksuriøs komfort

Flaggskipet i Land Rover-familien representerer kremen av raffinerte egenskaper med avanserte maskinvare- og programvaresystemer i full harmoni, noe som er mulig takket være den nye MLA-Flex plattformen. De overlegne dynamiske egenskapene styres av Land Rovers integrerte chassiskontroll – et enkelt kontrollsystem for en rekke avanserte teknologier som skreddersyr bilens dynamikk under kjøreturen ved å forhåndsdefinere kjøreegenskapene på en forebyggende og reaktiv måte.

Rory O’Murchu, Vehicle Line Director hos Jaguar Land Rover, sier: «Nye Range Rover kombinerer avansert maskinvare med et banebrytende digital teknologi og programvare, som er muliggjort med vår avanserte elektriske arkitektur som flytter Range Rover fra en mekanisk verden til et robotisert økosystem som leverer intuitiv kjøring. Vårt nye integrerte chassiskontrollsystem er et godt eksempel på denne filosofien og koordinerer en rekke forutsigbare og reaktive teknologier som gjør dette til den mest komfortable og smidige Range Roveren noensinne.»

Alle nye Range Rovere har All-Wheel Steering for uanstrengt kjøring med forbedret stabilitet i høye hastigheter og bedre manøvrerbarhet i lave hastigheter, noe som sikrer at den føler seg like hjemme på landeveien som i trange bygater.

Den elektrisk styrte bakakselen gir opptil syv graders styrevinkel, og dreier uavhengig av forhjulene ved lav hastighet, noe som gir den nye Range Rover en svingradius på mindre enn 11 m4 – lavest av alle Land Rovere. Ved høyere hastigheter dreier bakakselen med forhjulene for bedre stabilitet og komfort.

Den nye Range Rover er også den første Land Roveren med Dynamic Response Pro. Det kraftige nye og aktive 48-volts elektroniske Roll Control-systemet er raskere og mer effektivt enn et hydraulisk oppsett, med en momentkapasitet på opptil 1 400 Nm i krengningsstabilisatorene for å holde karosseribevegelsene under kontroll.

Uavhengig luftfjæring isolerer kupeen mer effektivt mot ujevne overflater enn noen gang, noe som skaper et mer komfortabelt miljø. Den kombinerer industriledende luftfjæring med Twin-Valve-dempere – alt styrt av vår egenutviklede Adaptive Dynamics-programvare.

Den intelligente All-Wheel Drive (iAWD) girkassen styres av Land Rovers Intelligent Driveline Dynamics (IDD), som overvåker veigrepet og førerens bevegelser 100 ganger i sekundet for å fordele moment mellom fram- og bakakslene og mellom bakhjulene for optimal trekkraft på vei og i terrenget.

Alle Range Rovere er også utstyrt med en aktiv differensialsperre bak. Dette optimaliserer trekkraften fra bakakselen ved kurvekjøring i høy hastighet, på glatte underlag og ved terrengkjøring, noe som gir bedre kjøreegenskaper og økt førertrygghet.

All denne teknologien er en del av Land Rovers prisbelønte Terrain Response 2-system som utnytter de ulike chassissystemene automatisk for å levere optimale innstillinger etter omgivelsene – med et utvalg av seks ulike kjøremoduser som minimaliserer førerbelastningen i alle typer terreng. Alternativt kan føreren velge den mest hensiktsmessige innstillingen manuelt eller bruke Configurable Terrain Response for å skape et egendefinert chassisoppsett.

Elektrifisert effektivitet

Den nye Range Rover opprettholder en uimotståelig kombinasjon av uanstrengt ytelse og enestående raffinement med et omfattende utvalg av avanserte rekkeseksere og V8-drivlinjer. Den helelektriske modellen, som er en del av Land Rovers Reimagine-strategi, kommer i 2024 og vil være Ranger Rovers aller første nullutslippsbil.

Den nye Range Rover leverer elektrifisert ytelse med en rekke nye Plug-In hybridmotorer (PHEV), P440e og P510e og de nyeste mild-hybridmotorene (MHEV) P360 og P400 Ingenium bensin og D250, D300 og D350 dieselmotorene. Et nytt og kraftig flaggskip – P530 Twin Turbo V8 – leverer økt raffinement og ytelse, og er 17 % mer effektiv enn den forrige Range Rover V8.

De nye ladbare hybridene med utvidet rekkevidde kombinerer raffinementet i Land Rovers Ingenium bensin rekkesekser med et 38,2 kWh litiumionbatteri med en kapasitet på 31,8 kWh og en 105 kW elmotor integrert i girkassen. Til sammen leverer drivlinjen opptil 100 km med tilnærmet lydløs helelektrisk kjøring. Med umiddelbart elektrisk dreiemoment akselererer den nye P510e fra 0–100 km/t på 5,6 sekunder.

De toppmoderne ladbare hybridene har en elektrisk topphastighet på 140 km/t, slik at kundene kan nyte den nye Range Rover som en elbil under de fleste kjøreturene i byen og på landeveien med CO2 -utslipp på under 30 g/km1. Typiske Range Rover-kunder kan fullføre opptil 75 % av kjøreturene med elektrisk kraft7 hvis de starter hver kjøretur med en fulladet bil. Batteriplasseringen, under bilen og innenfor akselavstanden, går hverken utover bagasjeplass eller terrengegenskaper.

Bruken av avanserte eHorizon-navigasjonsdata lar hybridsystemet optimalisere energiforbruket under kjøring, slik at du kan ankomme bestemmelsesstedet på ren elektrisk kraft, samtidig som det optimaliserer helelektrisk kjøring i lavutslippssoner.

Rekkesekserne med bensin og diesel har den nyeste 48-volts MHEV-teknologien som genererer energi som vanligvis går tapt under nedbremsing for å øke drivstoffeffektiviteten. Systemets smarte reimintegrerte startmotor sikrer mer responsvillig og raffinert drift av stopp/start-systemet og gir ekstra assistanse til motoren ved akselerasjon.

Utsøkt personliggjøring

Nye Range Rover SV vil gi en utsøkt tolkning av Range Rovers luksus og personliggjøring, slik at kundene kan skape en personlig bil med et utvalg av eksklusive designtemaer, detaljer og materialvalg fra SV.

Denne håndlagde modellen vil være den første bilen med den nye keramiske SV-logoen og forenklet navnestrategi – kjent som SV. SV-logoen representerer Special Vehicle Operations sitt design og deres tekniske lidenskap for moderne luksus, ytelse og kapasitet. SV-logoen vil identifisere alle nye Land Rover-biler som lanseres av Special Vehicle Operations i tiden fremover.

Michael van der Sande, Managing Director hos Special Vehicle Operations, sier: «Special Vehicle Operations forsterker de viktigste egenskapene til Land Rovere, perfeksjonerer alle detaljer og er lidenskapelig opptatt av kvalitet. Når det gjelder Range Rover betyr dette å tilføre enda mer luksus til alle deler av bilen. Flere valgmuligheter gjør at det kan skapes en helt ny Range Rover SV som gjenspeiler kundens personlighet, drømmer og ønsker. Slik tolker vi moderne luksus.»

Både standard og lang akselavstand –inkludert 5-seters LWB for første gang – er tilgjengelig med spesialutviklede SV Serenity og SV Intrepid designtemaer med totonede kontrastfarger foran og bak på Range Rover. Eksklusive materialer omfatter skinnende metall, glatt keramikk, intrikat mosaikk, mykt, Semi-Aniline-skinn og bærekraftig Ultrafabrics™.

Det overdådige nye SV Signature Suite-alternativet på LWB-modellene fremhever luksusen og håndverket i Range Rover SV, og skaper et enestående kjøremiljø for de mest kresne kundene. De unike, myke setene har 24-veis justering med massasjefunksjon, mens et elegant, elektrisk, innfellbart Club-bord heves fra midtkonsollen i full lengde på vakkert designede støtter for å gi en praktisk arbeidsplass ved behov.

Range Rover SV vil være tilgjengelig med den nye P530 V8 Twin Turbo, P510e Extended Range plug-in hybrid (på SWB) og den effektive D350 Ingenium diesel rekkesekseren.

Ny kvalitetsstandard

Den nye Range Rover er designet og utviklet i Storbritannia, og Land Rover har registrert hele 125 nye patenter under denne prosessen, som dekker alt fra de banebrytende chassisteknologiene til PHEV-batteriet. Land Rovers ingeniører brukte motorsportbasert simuleringsteknologi for en mer omfattende og intens kjøring i den virtuelle verden, og gjennomførte mer enn 140 000 timers beregningsanalyse før fysisk testing.

En flåte med prototyper startet deretter et omfattende globalt test- og utviklingsprogram i ekstreme temperaturer – fra 45 °C varme i ørkenen til -30 °C kulde i Arktis.

Nye Range Rover vil produseres eksklusivt ved produksjonsanlegget i Solihull i Storbritannia ved hjelp av en toppmoderne produksjonslinje i bygningen som ble brukt til å produsere de første Land Rover-seriene. Den historiske bygningen er Land Rovers åndelige hjem og dens nyskapning som et nytt, ultramoderne senter for Range Rover-produksjon viser hvordan selskapet tar vare på sine tradisjoner.

1PHEV-tall som er oppgitt ved lansering er basert på produsentens estimater. Tallene som er oppgitt ved lansering er basert på produsentens estimater i samsvar med EUs WLTP-lovgivning for standard akselavstand med fem seter og et fulladet batteri. Kun ment for sammenligning. Reelle tall kan variere. CO2-utslipp, drivstofføkonomi, energiforbruk og rekkevidde kan variere avhengig av faktorer som kjørestil, miljøforhold, last, hva slags felger og tilbehør bilen er utstyrt med, faktisk kjørerute og batteritilstand. Rekkevidde er basert på produksjonsmodeller med standard kjørerute. PHEV Tilgjengelig for bestilling tidlig i 2022

2 Amazon Alexa Voice AI er kun tilgjengelig i enkelte markeder. Amazon, Alexa og alle relaterte logoer er varemerker som tilhører Amazon.com, Inc. eller deres datterselskaper. Visse Alexa-funksjoner er avhengig av smarthusteknologi. Bruk av Amazon Alexa krever en Amazon-konto

3 Texcell-forskningen ble utført i 2020, og forskningsresultatene er presentert av Panasonic

4 SWB-modell

5Tilgjengelig tidlig i 2022. Tilgjengelighet vil være avhengig av lokal lovgivning.

6 Tailgate Event Suite med skinnputer er ekstrautstyr på Range Rover, SE, HSE og Autobiography. Standard på First Editions

7Produsentens estimater. *Reelle ladetider kan variere etter miljøforhold og tilgjengelige ladeinstallasjoner. Forutsetter at bilen kun lades hjemme og er basert på anonymiserte eierdata fra globale Range Rover-kunder

8 Standard på biler utstyrt med Meridian Signature Surround Sound Systems

9Apple CarPlay er et varemerke som tilhører Apple Inc. Apple Inc brukervilkår kan gjelde. Android Auto er et varemerke som tilhører Google LLC. Tjenestene fra Apple CarPlay avhenger av tilgjengelighet i ditt land. Les mer på https://www.apple.com/uk/ios/feature-availability/#apple-carplay. Tjenestene fra Android Auto avhenger av tilgjengelighet i ditt land. Les mer på https://www.android.com/intl/en_uk/auto/.

10Berøringsskjerm for baksetene er kun tilgjengelig med Executive bakseter

11Kun kompatible smarttelefoner

Annen informasjon

Twitter: http://twitter.com/LandRover

Om Land Rover

Siden 1948 har Land Rover produsert autentiske firehjulstrekkere som representerer den «sanne kapasitetsbredden» over hele modellutvalget. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque definerer hver for seg verdens SUV-sektorer, hvorav 80 % av denne modellserien eksporteres til over 100 land.

Om Jaguar Land Rover: Vi gjenskaper fremtidens moderne luksus gjennom design