Ny salgsrekord for Jaguar i Norge

Ny salgsrekord for Jaguar i Norge

Det er kun kort stund siden Jaguar I-PACE ble offentliggjort på Gamle Museet i Oslo for inviterte gjester. Men allerede nå er de første 1 000 bilene solgt, og det meldes om rekordhøy interesse.

Interessen for Jaguars første elbil har vært enorm. Ikke minst i Norge som var sentrum for Jaguar Land Rovers lansering av elbilen I-PACE. Den 1. mars ble bilen offentliggjort samtidig i Graz i Østerrike hvor bilen bygges, og på Gamle Museet i Oslo sentrum, hvor 400 inviterte var til stede for å se I-PACE. Siden har I-PACE vært utstilt hos de norske Jaguar Land Rover-forhandlerne. Og etter offentliggjøringen av priser og utstyr forteller forhandlerne om mange interesserte kjøpere som strømmer til.

«Jaguar I-PACE har vært utstilt hos våre forhandlere på skift, og det har gitt virkelig imponerende respons. Norske kunder er vant til elbiler, men i premium-segmentet er det jo kun oss og Tesla, og det er helt tydelig at kundene virkelig setter pris på det designet og kvaliteten. De opplever ganske enkelt at kvaliteten er langt høyere enn de er vant til. Etter den offisielle visningen har I-PACE vært sendt til våre forhandlere, slik at flest mulig kunder får muligheten til å oppleve bilen på nært hold». sier direktør John Helmersen.

Planen er å selge 1 500 I-PACE i Norge i år, men fortsetter salget som i dag, vil man komme nærmere 2 000 solgte biler innen nyttår. Bestiller man nå vil kunden få bilen levert innen årsskiftet, og dette er ikke helt uvesentlig.

«Hos Jaguar Land Rover har man fokus på Norge, og vi har fått de produksjonsplasser vi har bedt om. Dette betyr også at hvis man bestiller bilen før sommeren, vil den leveres i år. Hvis man venter til etter sommeren, vil bilen leveres i 2019 og til neste år er det jo også usikkerhet om avgiftene og hvilke politiske tiltak elbilene eventuelt vil bli rammet av», sier John Helmersen.

Av de allerede 1 000 solgte Jaguar I-PACE er mesteparten blant de øverste utstyrsnivåene. Det vil si enten First Edition- eller HSE-versjonen.

Felles for alle versjoner, uansett utstyrsnivå, er at de er utstyrt med 90 kW batteri, to motorer, 404 hk, permanent firehjulsdrift og en rekkevidde på 480 km etter den nye WLTP-syklusen.

Prisene starter på 599 900 for S-versjonen, mens SE-versjonen koster 698 900 kr, HSE koster 746 900 og toppversjonen First Edition koster 829 900 kr.

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.