Ny minimalistisk designtilnærming kombinert med avansert tilkobling og teknologi

Oppgradert Range Rover Velar med utsøkte detaljer: Eksklusiv lansering på TikTok

• Ny offisiell Range Rover TikTok kanal: @RangeRover er her. Nye Range Rover Velar ble avduket og lansert på TikTok kanalen @RangeRover - tidenes aller første eksklusive debut av et bilmerke på plattformen. Kanalen gir eksklusive, aldri-før-sett innblikk i det moderne luksus merket.
  • Spennende og modernistisk design: Oppgraderte Range Rover Velar tilbyr et minimalistisk uttrykk med en moderne, luksuriøs designtilnærming.
  • Sømløs integrasjon: En sofistikert, større og flytende, buet berøringsskjerm i glass er sømløst integrert i det nye, dristige og elegante interiøret for færre refleksjoner og enklere betjening
  • Stille kupé: Active Road Noise Cancellation er tilgjengelig med MeridianSound Systems, noe som gjør Range Rover Velar til den mest stillegående bilen i sin klasse når det gjelder veistøy*
  • Forbedret batteri: Nytt og større litiumionbatteri på 19,2 kWh gir 21 % økt rekkevidde, WLTP-sertifisert rekkevidde på opptil 64 km og CO2-utslipp fra 38 g/km10
  • Kraftige detaljer: Nye, avanserte Pixel LED hovedlys9 med Dynamic Bend Lighting-teknologi9kompletteres med superrøde LED baklys for bedre sikt og redusert blending
  • Kuratert eleganse: Nye Range Rover Velar Autobiography forsterker Range Rovers DNA med utvalgte spesifikasjoner, inkludert detaljer i Satin Burnished Copper
  • I salg nå: Nye Range Rover er tilgjengelig for bestilling nå. Konfigurer din HER

Gaydon, Storbritannia – onsdag 1. februar 2023: Den offisielle @RangeRover TikTok-kanalen er lansert i forbindelse med en eksklusiv avduking av den nye Range Rover Velar, før den har blir sett noe annet sted i verden.

Lennard Hoornik, Chief Commercial Officer, Jaguar Land Rover, sier: "Range Rover tilbyr de mest raffinerte, luksuriøse kjøretøyene for kravstore kunder. Moderne luksus er i endring og det samme er forventningene til opplevelser. Å lansere en Range Rover TikTok-kanal er en mulighet til å nå nye målgrupper med unikt innhold. Men ikke bare dette; vi har et ansvar for å tenke nytt om fremtiden for mobilitet og moderne luksus, og vi kan ikke gjøre dette uten et globalt fellesskap. TikTok vil bidra til å nå den ambisjonen."

Nye Range Rover Velar er et rent uttrykk for moderne luksus med den nyeste teknologien, Range Rovers raffinement og et dramatisk, rent og nytt, minimalistisk design.

En ny grill kombineres med det særpregede flytende taket, den ubrutte livlinjen og innfellbare dørhåndtak som definerer verdens mest attraktive luksus-SUV-familie. Nye superslanke Pixel LED hovedlys9 gir et teknisk, juvellignende uttrykk og optimalisert sikt mens eksteriøret er oppgradert med en ny nedre støtfanger bak og mørke detaljer.

Range Rover Velar var banebrytende innen Range Rovers minimalistiske designfilosofi, og tar nå denne tilnærmingen til et helt nytt nivå. Den nye 11,4" store berøringsskjermen i buet glass er integrert i midtkonsollen og gir en umiddelbar og intuitiv kontroll over alle viktige funksjoner i bilen1.

Et stort utvalg av teknologier fremmer passasjerkomfort og velvære, noe som gjør den mellomstore luksus-SUV-en enda mer attraktiv. Range Rover Velar er også den mest stillegående bilen i sin klasse når det gjelder veistøy* takket være de raffinerte teknologiene, inkludert banebrytende Active Road Noise Cancellation8.

Velar er en Plug-in hybrid som er mer kapabel og fleksibel enn noensinne med en rekkevidde på opptil 64 km10 takket være en nyutviklet batteripakke, mens utvalget av svært avanserte bensin- og dieselmotorer har mild hybridteknologi for raffinement og drivstoffeffektivitet.

Kundene kan velge mellom modellene Velar S, Dynamic SE, Dynamic HSE og Autobiography.

Prof Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover, sier: «Nye Range Rover Velar er et perfekt eksempel på vår modernistiske designfilosofi – ren, minimalistisk og attraktiv. Range Rover Velar defineres av optimaliserte proporsjoner og uttrykker uanstrengt raffinement med dristig eleganse og en dramatisk tilstedeværelse som er helt unik.»

Spennende design

Range Rover Velar var banebrytende for Range Rovers minimalistiske designfilosofi og den nye grillen, sammen med de nye Pixel LED hovedlysene9 med juvellignende signatur kjørelys, sørger for å gi hele Range Rover familien et helhetlig uttrykk.

Det kraftige overhenget bak skaper balanse og fremhever den imponerende lengden til Range Rover Velar. Et tydelig løft gir bilen et muskuløst uttrykk mens den nye nedre støtfangeren bak fremhever proporsjonene med skjulte eksosrør for et rent og elegant uttrykk.

De nye LED-baklysene gjenspeiler dette raffinementet med et iøynefallende 3D-design og superrød belysning. Disse kompletteres med et ekstra langt bremselys.

Interiøret i Range Rover Velar er enda mer minimalistisk med enestående håndverk og nye materialer. Den nyeste versjonen av Pivi Pro7 infotainmentsystemet i Range Rover er midtpunktet med et 11,4" flytende, buet glassgrensesnitt som er plassert høyere for bedre ergonomi og innenfor rekkevidde for å minimalisere distraksjon og refleksjoner1.

Range Rover Velar tilbyr fortsatt et skinnfritt interiør med nye setedesign og materialer. Det skinnfrie alternativet kombinerer ull fra de danske tekstilekspertene Kvadratmed innlegg av polyuretanstoff fra Ultrafabrics™, med et nytt Diamond Herringbone perforeringsmønster. Kvadrat ullblandinger gir et inspirerende og skreddersydd interiør og er 58 % lettere enn skinn. Materialene gir et moderne uttrykk med forbedret taktilt materiale for en moderne vri på tradisjonell Range Rover-luksus.

Det innovative stoffet har gjennomgått strenge holdbarhetstester i Range Rovers materiallaboratorium for å sikre at det holder i hele bilens levetid, blant annet med en slitasjetest på 60 000 sykluser – noe som tilsvarer 10 års bruk – og UV-testing som simulerer tre års eksponering for sterkt sollys i løpet av kun 1 måned.

Vi lanserer fire nye skinnfarger: Cloud, Caraway, Raven Blue og Deep Garnet. Disse kompletteres med et utvalg av detaljer, inkludert nye Moonlight Chrome på rattet, midtkonsollen og lufteventilene. Detaljer i Technical Light Anodised eller Dark Anodised Aluminium eller taktil Shadow Grey Ash trefinér fremhever det elegante interiøret.

To nye fargevalg forener eksteriørpaletten: Metallic Varesine Blue og Premium Metallic Zadar Grey.

Tilkoblet teknologi

Nye Range Rover Velar er den første bilen med neste generasjon Pivi Pro7 infotainmentsystem. Den har betjeningsknapper for alle viktige funksjoner på den nye 11,4" buede berøringsskjermen i glass, med et rent og flytende design.

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering, Jaguar Land Rover, sier: «Nye Range Rover Velar lanserer neste generasjon av vårt prisbelønte Pivi Pro infotainmentsystem med et elegant, buet glassgrensesnitt og nyutviklet startskjerm som kontrollerer all kjøring, komfort og praktiske funksjoner digitalt. Det nye systemet er ergonomisk utformet for å redusere refleksjoner og minimere distraksjoner, og er intuitivt og intelligent med digitale knapper og glidebrytere som er utviklet for å harmonisere med den AI-baserte stemmeassistenten, noe som gjør det raskere og mer brukervennlig.»

Betjeningsknapper for klimakontroll, setejustering og lydvolum er alltid synlige på hver side av skjermen via nye sidemenyer med multifunksjonelle glidebrytere. Disse virtuelle knappene er alltid synlige og gir umiddelbar tilgang til elementer som brukes ofte, inkludert individuell temperaturstyring for forsetepassasjerene, lydvolum og Terrain Response®-moduser.

Ved starten av kjøreturen har førerne et Pre-Drive-panel for rask tilgang til vanlige funksjoner som defroster samt valgfrie oppvarmede seter. Under kjøring forsvinner panelet for å vise det velkjente startskjermbildet med tre paneler, som kan tilpasses via det intelligente og fleksible Pivi Pro7.

Ekstra betjeningselementer i de permanent synlige sidepanelene inkluderer snarveier for media og navigasjon, kameraer og defroster.

Neste generasjon infotainmentsystem var gjenstand for omfattende testing og utvikling, både digitalt og fysisk med testpersoner, for å redusere oppgave- og samhandlingstiden og levere den mest brukervennlige teknologiopplevelsen som overhodet mulig. Ca. 80 % av oppgavene kan utføres med to trykk på startskjermen.

Pivi Pro7støtter sømløs mobiltilkobling med trådløs Apple CarPlay™2. Også støtte for trådløs Android Auto®, mens trådløs lading av enheter – fra et nytt oppbevaringsrom i midtkonsollen – gir umiddelbar hurtiglading og reduserer behovet for kabler.

Med 80 % av bilens ECU-er, inkludert Pivi Pro infotainment, navigasjon, innebygd diagnostikk samt chassis- og drivlinjesystemer, kan Range Rover Velar oppdateres trådløst med den nyeste programvaren uten å besøke en forhandler.

Nye Range Rover Velar er også WiFi-aktivert med et abonnement6, noe som sikrer både underholdning og tilkobling for passasjerene. Pivi Pro7 har innebygd dual-eSIM-teknologi og skybasert arkitektur, noe som betyr at du har full tilgang til en rekke nettbaserte apper6 – inkludert Spotify og Deezer – fra infotainmentsystemet.

What3words er også integrert i Pivi Pro7for enkel navigasjon. Den smarte kartteknologien deler verden inn i 57 billioner firkanter på 3 x 3 m2, alle tilegnet sin egen what3words-adresse på tre ord. Med disse ordene kan førerne navigere med stor nøyaktighet over hele verden.

Omsluttende lyd og teknologi

Den komfortable kupeen i Range Rover Velar minimerer veistøy med banebrytende Active Road Noise Cancellation-teknologi8 – noe som gjør nye Range Rover Velar til den mest stillegående bilen i sin klasse når det gjelder veistøy*. Denne teknologien registrerer eksterne frekvenser og behandler automatisk støydemping gjennom bilens lydsystem. Dette reduserer det totale støynivået i kupeen med minimum 4 dB, noe som tilsvarer å redusere lydvolumet med fire trinn.

En rekke kraftige Meridian lydsystemer for nye Range Rover Velar ledes av det valgfrie Meridian™ 3D Surround Sound System, som leverer musikkavspilling i hi-fi-kvalitet med opptil 17 høyttalere og 750 watts forsterkereffekt for en omsluttende lytteopplevelse.

Moderne luksus

Nye Range Rover Velar leverer skreddersydd Range Rover-raffinement i et avslappende miljø med bedre komfort og praktiske funksjoner som bidrar til økt velvære.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover, sier: «Alt ved Range Rover Velar er stressfritt, og dette gjenspeiles i det luksuriøse interiøret. Nytt setedesign og varm, stemningsfull Cabin Lighting ønsker føreren velkommen før reisen, mens avanserte velværefunksjoner, inkludert toppmoderne luftrensesystemer, sørger for et avslappende miljø. Sammen med Velars velkjente intelligente drivlinjesystemer blir kjøringen stillegående, komfortabel og avslappende.»

Det nyeste Cabin Air Purification Plus-systemet er tilgjengelig som en del av Comfort Pack (eller standard på Autobiography) og bidrar til økt velvære og årvåkenhet for passasjerene med overlegen luftkvalitet. CO2 Management og PM2.5 Cabin Air Filtration forbedrer luftkvaliteten i bilen ved å overvåke inne- og uteluften.

Kundene kan aktivere systemet ved å trykke på Purify-knappen under Luftkvalitet i Pivi Pro7og dermed redusere mengden skadelige allergener eller partikler i kupeen. Systemet kombinerer også nanoe™ X-teknologi12 for å bekjempe patogener og bidrar til å redusere lukt, bakterier og allergener betraktelig.

Configurable Cabin Lighting gir deg valget mellom 30 interiørfarger som lyser opp dører, konsollen og fotbrønner som en del av den valgfrie Comfort Pack. De forhåndsinnstilte fargetemaene gjør det enklere å finne den perfekte kombinasjonen, mens alle passasjerene kan velge sin ideelle kupétemperatur med 4-soners klimakontroll.6

Når det gjelder bedre sikt i mørket skyver nye Range Rover Velar grensene for Pixel LED-teknologi med avanserte Pixel LED hovedlys9 og signatur kjørelys. Dette systemet er standard på Dynamic HSE og Autobiography og har tre ganger så mange LED-lys som Matrix LED hovedlys. Hvert hovedlys har fire pikselmoduler med 67 presist styrte LED-lys i hver som tilpasser seg forholdene og veien foran for å gi den mest effektive lysstrålen.

Dynamic Bend Lighting9 bruker hastighets- og styredata etter veiforholdene og lyser opp mørke hjørner og kanter, mens fjernlyset kan fokusere lyset nesten en halv kilometer foran bilen for optimal sikt.

Adaptive Driving Beam kan kaste skygger rundt fire motgående objekter og unngå blending, og tilpasser seg automatisk bilens hastighet ved å kaste en bred lysstråle i lave hastigheter og en mer intens, lengre lysstråle i hastigheter over 70 km/t.

Uansett forhold føles nye Range Rover Velar som et trygt, imponerende og avslappende sted å være.

Elektrifisert ytelse og enestående kjøreegenskaper

Nye Range Rover Velar har en modell for alle typer kunder, inkludert P400e Plug-in hybrid. Bilen er tilgjengelig sammen med en rekke smidige Ingenium bensin- og dieselmotorer med mild hybridteknologi (MHEV) som både forbedrer drivstoffeffektiviteten og ytelsen.

Range Rovers kjørekomfort og raffinement leveres av det avanserte chassis- og hjulopphenget i Range Rover Velar. Valgfri elektronisk luftfjæring og gir deg en avslappende og komfortabel kjøreopplevelse og opprettholder stabiliteten på ujevne veier, samtidig som humper jevnes ut med Adaptive Dynamics – et avansert chassissystem som varierer demperkraften kontinuerlig på hvert hjul.

James Sanderson, Lifecycle Chief Engineer, Range Rover Velar, sier: «Range Rover Velar kombinerer pålitelig kjøredynamikk med en rekke smidige og effektive motoralternativer. Ved å øke batterikapasiteten med 12 % har vi økt rekkevidden på P400e Plug-in hybrid til 64 km. Med den ekstra fordelen med rask DC-lading kan kundene fullføre de daglige kjøreturene enklere enn noensinne.»

Den avanserte P400e Plug-in hybrid leverer det beste fra alle verdener, og kombinerer en 105 kW elmotor med en Ingenium bensinmotor for uanstrengt ytelse.

Balansen mellom helelektrisk kjøring og bensinmotor betyr at Range Rover Velar P400e er perfekt både til korte byturer og lengre kjøreturer. Bilen har en forventet rekkevidde på 51 km11 – nok til å sikre at gjennomsnittlig daglig kjøring med en Range Rover Velar kan gjøres med nullutslipp. Motoren i Plug-in hybrid leverer en kombinert rekkevidde på 684 km.13

Bilen kan kjøre opptil 64 km i helelektrisk modus, med et CO2-utslipp på 38 g/km i WLTP-syklusen og et drivstofforbruk på 1,6 l/100 km. Rekkevidden har økt med mer enn 20 % (tidligere 53 km) takket være et større 19,2 kW-batteri.10

Med totalt 404 hk og 640 Nm dreiemoment fra en 2,0 liter Ingenium bensinmotor med 300 hk og en 105 kW elmotor, akselererer P400e fra 0–100 km/t på 5,4 sekunder, med en toppfart på 209 km/t. Den kan også kjøre helelektrisk i opptil 140 km/t.10

P400e er en av svært få Plug-in hybrid-modeller med DC-hurtiglading, og kan lades fra 0–80 % på bare 30 minutter med en 50 kW-lader på en offentlig ladestasjon. Hjemmelading fra 0–100 % med en 7 kW AC-lader tar ca. 2 timer og 30 minutter.

Nyeste generasjon Ingenium bensin- og dieselmotorer er tilgjengelig med 48-volts MHEV-teknologi for økt effektivitet og kraftlevering ved hjelp av en reimdrevet startgenerator (BiSG) som høster energi som vanligvis går tapt under retardasjon. Energien lagres i et 48 volts litiumionbatteri under bagasjerommet. Systemet kan dermed bruke energien på nytt for å hjelpe til med akselerasjon, samtidig som det leverer et mer raffinert og responsvillig start/stopp-system.

Den 3,0 liters Ingenium bensin rekkesekseren er tilgjengelig i to versjoner. P340 leverer 340 hk og et dreiemoment på 480 Nm og akselerer fra 0–100 km/t på 6,3 sekunder. Den kraftigere P400 leverer 400 hk og et dreiemoment på 550 Nm og akselerer fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder, med CO2-utslipp fra 219 g/km.10

2,0 liters motoren har nå en ny og smidigere 8-trinns automat. P250 leverer 250 hk og et dreiemoment på 365 Nm, akselerer fra 0–100 km/t på 7,5 sekunder, med et CO2-utslipp fra 211 g/km og et drivstofforbruk på opptil 9,3 l/100 km.10

Den 3,0 liters D300 diesel rekkesekseren leverer 300 hk og et dreiemoment på 650 Nm og akselerer fra 0–100 km/t på 6,5 sekunder. Twin Turbo og et avansert etterbehandlingssystem er montert, noe som gir et CO2-utslipp fra 188 g/km og et drivstofforbruk på 7,2 l/100 km.10

2,0 liters V4 D200 Ingenium diesel leverer 204 hk med et CO2-utslipp fra 168 g/km*og et drivstofforbruk på opptil 6,4 l/100 km.10

Range Rover Velar drivlinjer:

Plug-in hybrid / mild hybrid

• P400e – 404 hk, 2,0 liter bensin PHEV, 640 Nm dreiemoment ved 1 500–4 400 o/min, 8-trinns automat, AWD

Bensin

• P250 – 250 hk 2,0 liter bensin, 365 Nm dreiemoment ved 1 300–4 500 o/min, 8-trinns automat, AWD
  • P340 – 340 hk, 3,0 liter bensin rekkesekser MHEV, 480 Nm dreiemoment ved 1 500–4 400 o/min, 8-trinns automat, AWD
  • P400 – 400 hk, 3,0 liter bensin rekkesekser MHEV, 550 Nm dreiemoment ved 2 000–5 000 o/min, 8-trinns automat, AWD

Diesel

• D200 – 204 hk, 2,0 liter diesel MHEV, 430 Nm dreiemoment ved 1 750–2 500 o/min, 8-trinns automat, AWD
  • D300 – 300 hk, 3,0 liter diesel rekkesekser MHEV, 650 Nm dreiemoment ved 1 500–2 500 o/min, 8-trinns automat, AWD

Adaptive Dynamics er standard på alle rekkeseksere og PHEV-modeller så vel som alle Dynamic HSE-spesifiserte modeller og sikrer at hjulopphengets stivhet er optimalisert etter kjøreforholdene, noe som forbedrer kjørekomforten og kjøreegenskapene. Det finnes til og med en spesifikk kalibrering for terrengkjøring. Avansert chassis og hjuloppheng, inkludert elektronisk luftfjæring, Adaptive Dynamics og Configurable Dynamics, sørger for enestående ytelse og smidighet på veien.

De overlegne terrengegenskapene til Range Rover er også garantert med takket være et intelligent Torque on-demand All Wheel Drive-system (AWD). Dette systemet leverer optimal kraftfordeling tilpasset forholdene, både ved dynamisk kjøring på veien og fra stillestående på glatt underlag.

Terrain Response 2® er tilgjengelig via Pivi Pro7 og lar føreren justere kjøretøyinnstillingene etter kjøreforholdene med modusene Eco, Comfort, Grass-Gravel-Snow, Mud-Ruts, Sand, Dynamic og Automatic. Hver endring endrer kalibreringen av motor, girkasse, firehjulsdrift, hjuloppheng og stabilitetskontrollsystemer for optimal trekkraft og stabilitet.

*Målt opp mot direkte konkurrenter (Audi Q5, BMW X4, Mercedes GLC og Porsche Macan).

**Forutsetter at bilen kun lades hjemme og er basert på anonymiserte eierdata fra Range Rover Velar-kunder.

1Innebygde funksjoner skal kun betjenes av førere når dette er trygt. Førere skal sørge for å ha full kontroll over bilen til enhver tid.

2Apple CarPlay er et varemerke som tilhører Apple Inc.

4Remote Skill avhenger av nettverkstilkobling. Kun tilgjengelig i Storbritannia og USA.

5Trådløse programvareoppdateringer avhenger av nettverkstilkobling og tilgjengelighet kan variere fra marked til marked.

6Kun tilgjengelig i spesifikke markeder.

7Pivi Pro-funksjoner, ekstrautstyr og tilgjengelighet varierer fra marked til marked. Ta kontakt med din-forhandler for tilgjengelighet og vilkår. Enkelte funksjoner krever et SIM-kort med abonnement og internettilkobling. Ta kontakt med din forhandler for mer informasjon. Tilkobling til mobilnett kan ikke garanteres alle steder.

8Active Road Noise Cancellation er tilgjengelig på modeller med panoramatak og Meridian Sound/Meridian 3D Surround eller Meridian Signature Sound System.

9Standard på Dynamic HSE og Autobiography. Ikke tilgjengelig i USA og Canada.

10Oppgitte tall er et resultat av produsentens tester i samsvar med EUs WLTP-lovgivning på modeller med fulladet batteri. Kun ment for sammenligning. Reelle tall kan variere. CO2-utslipp, drivstofføkonomi, energiforbruk og rekkevidde kan variere avhengig av faktorer som kjørestil, miljøforhold, last, hva slags felger og tilbehør bilen er utstyrt med, faktisk kjørerute og batteritilstand. Oppgitte tall gjelder for EU6-markedene i Europa. Andre sertifiseringer og tall for drivstofføkonomi og rekkevidde publisert på www.landrover.com Alle tall for utslipp, drivstofføkonomi og rekkevidde for elbiler er EU-WLTP (TEL)-kombinert.

11Forutsetter at bilen kun lades hjemme og er basert på anonymiserte eierdata fra Range Rover Velar-kunder.

12Texcell-forskningen ble utført i 2020, og forskningsresultatene er presentert av Panasonic.

13Kun ment for sammenligning. Reelle tall kan variere. CO2-utslipp, drivstofføkonomi, energiforbruk og rekkevidde kan variere avhengig av faktorer som kjørestil, miljøforhold, last, hva slags felger og tilbehør bilen er utstyrt med, faktisk kjørerute og batteritilstand.

Ytterligere informasjon:

TikTok: https://www.tiktok.com/@rangerover

Merknad til redaktøren:

Om Land Rover

Siden 1948 har Land Rover produsert autentiske firehjulstrekkere som representerer «enestående kjøreegenskaper i alle terreng» på tvers av hele modellutvalget. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque definerer hver for seg verdens SUV-sektorer, hvorav 80 % av denne modellserien eksporteres til over 100 land.

Viktig merknad
Jaguar Land Rover forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater.