​​Range Rover Evoque - ny ikonisk luksus SUV

​​Range Rover Evoque - ny ikonisk luksus SUV

Den originale luksus-SUV-en er blitt enda bedre. Den nye Range Rover Evoque kommer nå med hybrid og plugin hybrid.

Etter å ha vært pioner i markedet for kompakte luksus-SUV-er, med et globalt salg på over 772.000 biler og mer enn 217 internasjonale utmerkelser, er den nye Range Rover Evoque en sofistikert versjon av originalen.

Finbar McFall, Global Marketing Director, Jaguar Land Rover, sier:For åtte år siden skapte vi et nytt segment og verden fulgte etter. Nå har vi redefinert hva det innebærer å være en luksus-SUV. Med design, kapasitet og den nyeste teknologien tilgjengelig vil den nye Range Rover Evoque sikre at du når bestemmelsesstedet ditt, uansett vær- og føreforhold."

Velkjent design

Den nye Range Rover Evoque tar utgangspunkt i originalens ikoniske design og er en raffinert utgave av den distinkte kupélignende silhuetten understreket av de velkjente tak- og livlinjer som identifiserer Range Rover-familien.

Proporsjonene forsterkes av tydelige skuldre og kraftige hjulbuer som, sammen med 21 tommers hjul, danner et dynamisk uttrykk.

De karakteristiske Range Rover Matrix LED hovedlysene, innfelte dørhåndtak og dynamiske blinklysene i den nye Range Rover Evoque gjenspeiler det velkjente Range Rover designet

Interiør

Interiøret er designet med materiell av høyeste kvalitet, utført i rene flater og enkle linjer. Dette gir et minimalistisk og luksuriøst inntrykk.Land Rover har også hatt miljø i tankene ved utførelsen av interiøriet. Tekniske tekstiler som benytter resirkulert plast kan tilbys som et alternativ til skinn. Eksempler på dette er ullblanding og Dinamica® semsket stoff ellerEucalyptus og Ultrafabrics™ som tilvalg. Interiøret er designet med fokus på premium komfort med teknologier som det doble berøringsskjermsystemet Touch Pro Duo, 16--veis justerbare seter og utvidet kupé som kompletterer den utvidede plassen.

Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer, sa:Da Range Rover Evoque gjorde sin debut i 2010, endret den verdenen for kompakte SUV-er og den nye modellen viderefører denne bemerkelsesverdige reisen. Denne karaktersterke bilen kombinerer raffinert og tidløs design som gjør at folk vil snu seg.."

Størrelse

Fotavtrykket er nesten identisk, og den bygger på Land Rovers nye blandingsmaterialer i Premium Transverse Architecture, og likevel er det enda mer plass i kupeen enn tidligere. Lengre akselavstand gir 20 mm ekstra beinplass for baksetepassasjerene og øker lagringsplassen for småting - i det større hanskerommet og senterrommet er det nå plass til nettbrett, håndvesker og flasker. Bagasjeplassen er 10% større (591 liter), bredere og rommer enkelt en barnevogn eller et sett golfkøller. Plassen kan enkelt og raskt økes til 1.383 liter når den fleksible 2. seteraden med 40:20:40 er lagt ned.

Mild hybridløsning fra lansering

Den nye arkitekturen er utviklet for elektrifisering med en 42 V mild hybridløsning tilgjengelig fra lansering og en plug-in hybridmodell som kommer omtrent 12 måneder senere. Den milde hybride drivlinjen er for første gang montert i en Land Rover og fungerer ved å hente energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lagrer den i batteriet som er plassert under gulvet. Ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av når føreren bruker bremsen. Når bilen starter opp igjen brukes den lagrede energien om igjen og bistår motoren under akselerasjon og reduserer dermed drivstofforbruket. Resultatet er en raffinert, stille og effektiv kjøreopplevelse i trafikktunge områder, i tillegg til effektiv energisparing.

De firesylindrede Ingenium bensin- og dieselmotorene leveres til alle modellene og den milde hybridmodellen leverer CO2-utslipp ned til 149g/km og en drivstofføkonomi fra 5,6 l/100km (basert på NEDC 2.0 testposedyren). Hvis kunden velger dieselmotoren på 150 hk med forhjulsdrift er utslippet i nye Evoque på 143 g/km. En enda mer effektiv plug-in hybrid (PHEV) og den tresylindrede Ingenium bensinmotoren kommer til neste år.

Avansert teknologi

Dette er en Range Rover i alle aspekter, og den kompakte SUV-en kombinerer offroad-kapasitet med trygghet under alle vær- og føreforhold. Nye Evoque tilbys med All Wheel Drive (AWD), såvel som en andregenerasjon Active Driveline med Driveline Disconnect for å øke effektiviteten. Adaptive Dynamics sikrer den optimale balansen mellom komfort og smidighet. Terrain Response 2 - en teknologi som første gang ble montert i en full-size Range Rover - registrerer automatisk hva slags underlag bilen kjører på, og justerer oppsettet i henhold til dette. Nye Evoque kan nå også vade gjennom vann med dybde på opptil 600 mm (tidligere 500 mm).

Den berømte førerposisjonen i Range Rover har nå gått inn i den digitale verdenen med det første "ClearSight» sladrespeilet i sitt segment som består av en HD videoskjerm. Dersom utsikten bakover blir hindret av passasjerer eller store gjenstander, skrur føreren ganske enkelt på en bryter på undersiden av speilet. En kamera-feed fra den øvre delen av bilen viser hva som er bak bilen i klar, høy definisjon. Skjermen gir et bredere (50 graders) synsfelt og meget god synlighet i dårlig lys.

Den nye Range Rover Evoque er også den første bilen i verden som er utstyrt med Ground View-teknologi, som på en effektiv måte gjør panseret usynlig ved å projisere kamerabilder på den øvre skjermen for å vise føreren en 180 graders visning under fronten av bilen. Dette er nyttig ved innkjøring i vanskelige parkeringsplasser eller ved offroad kjøring, og er en videreføring av Transport Bonnet-teknologien som ble forhåndsvist av Land Rover i 2014.

Nick Rogers, Executive Director, Product Engineering, Jaguar Land Rover, sa:

“Under overflaten er det en konstruksjonsmessig og teknisk revolusjon. Arkitekturen er helt ny og kan romme både plug-in og milde hybridsystemer der bare dørhengslene er uendret på karosseriet. Chassiet er bearbeidet i betydelig grad for å få mest mulig ut av det stivere karosseriet, og sikre den karakteristiske kjørekomforten og raffinementet i Range Rover.

“Evoque er nå smartere enn noen sinne. Programvaren i infotainment-systemet er raffinert og gir en mer intuitiv brukeropplevelse. I tillegg til det har vi lagt til Apple CarPlay for sømløs integrering av smarttelefon."

Evoque er den første Land Roveren med Smart Settings som benytter algoritmer for kunstig intelligens for å lære førerens preferanser, og fungerer som en butler i bilen. I tillegg til seteposisjonen, musikk- og klimainnstillinger kan Evoque også kontrollere preferanser for innstillingen av rattstammen for å maksimalisere komforten.

• Storbritannias game-changing SUV: Den originale luksus-SUV-en for urban bruk tilfører nye standarder for design, kapasitet og bærekraft til segmentet.
  • Reduksjonalisme: Presist eksteriørdesign som vil få folk til å snu seg, mens det luksuriøse interiøret gir en følelse av ro og velvære
  • Øko chic: Luksuriøse, bærekraftige materialer i samspill med effektiv hybrid-elektrisk kraft -
    48-volt MHEV; 3-sylindret PHEV; tre- og firesylindrede Ingenium bensin- og dieselmotorer
  • Uanstrengt: Ny arkitektur gir stille, jevn, avslappet framdrift og overgår de strengeste globale sikkerhetskravene
  • Kampen om plassen: Mer beinplass for baksetepassasjerene, mer bagasjeplass - mer enn stort nok for et sett golfkøller - og mer oppbevaringsplass
  • SUV-en som ser alt: Verdens første Ground View-teknologi gjør panseret usynlig mens en videoskjerm i høy definisjon revolusjonerer utsikten bakover fra førersetet.
  • Innovasjon: Terrain Respons 2-teknologien møter dine behov fra bygatene til fjelltoppene og sikrer at du når bestemmelsesstedet uansett vær- og føreforhold
  • Tilkoblet overalt: Apple CarPlay kobler deg til smarttelefonen, 4G WiFi hotspot kobler deg til Internet, mens InControl Remote kobler deg til bilen.

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.