Range Rover. Helelektrisk. Ekstremtestet.

Range Rover. Helelektrisk. Ekstremtestet.

• De første prototypene av Range Rover Electric gjennomgår for tiden omfattende global testing, med prøvekjøring under ekstreme temperaturforhold i den nordlige polarsirkelen
  • De første bildene av de helsvarte prototypene: et moderne designspråk i samsvar med Range Rover-tradisjonene med et eksteriør som fremhever byggekvaliteten fra de førsteprototypene
  • De første Range Rover Electric bilene skal prøvekjøres etter en lang komponent- og virtuell utviklingsprosess, og vil være den mest stillegående og raffinerte Range Roveren noensinne

Gaydon, Storbritannia, 23. april 2024: Range Rover Electric vil være ledende innen elektrifisert fremdrift, raffinement og luksuriøse kjøreopplevelser, og de første prototypene prøvekjøres nå i noen av verdens mest krevende testområder. Den helelektriske drivlinjen testes nå i ekstreme temperaturer – fra -40 °C i den nordlige polarsirkelen – til 50 °C i de ugjestmilde ørkenene i Midtøsten.

De første testene fokuserer på batterikapasitet og drivenhet (EDU), dvs. bilens kjernekomponenter, inkludert girkasse, elmotor og kraftelektronikk – under ekstreme temperaturforhold helt ned til –40 °C. Både batteriet og drivenheten er montert av JLR.

Testing på frosne innsjøer i Sverige har vist at Range Rovers nye helelektriske fremdriftssystem, som overgår Range Rovers anerkjente ytelse på glatte underlag, sikrer bilens klasseledende terrengegenskaper på alle underlag og i all slags vær.

Range Rovers nye Traction Control System leverer enestående ytelse på isete og glatte underlag. I stedet for et tradisjonelt trekkraftoppsett basert på ABS-enheten, fordeler Range Rover Electric momentoverføringen direkte til hver enkelt kontrollenhet, noe som reduserer responstiden til hvert enkelt hjul fra ca. 100 millisekunder til 1 millisekund.

Innovativ programvare utviklet av JLR bidrar til nøyaktig hastighetskontroll, noe som reduserer behovet for inngripen fra ABS-systemet. Trekkraften optimaliseres på alle underlag med enestående respons og raffinement, noe som forbedrer kjøreopplevelsen i Range Rover. Dette systemet kombineres med Stability Control og chassissystemer for en mer raffinert kjøreopplevelse.

Thomas Mueller, Executive Director, Product Engineering, sier: «Range Rover Electric betyr personalisert luksus, raffinement og kjøreegenskaper med stillegående elektrisk fremdrift, for smidig og avslappende kjøring.

Vi er godt i gang med vårt fysiske test- og utviklingsprogram for ekstremtesting av Range Rover Electric, noe som vil gi kunder en fantastisk elbil med enestående ytelse og kjøreegenskaper.»

Merknad til redaktøren

Om Range Rover

Range Rover er et eksempel på moderne design , raffinert interiør, elektrifisert ytelse og kjøreegenskaper, med en enestående luksusfølelse. Inspirert av eksemplarisk design siden 1970.

Merkevaren inkluderer Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque, og støttes av Land Rover – et pålitelig bilmerke bygget på 75 års ekspertise innen teknologi, bilarkitektur og verdensledende terrengegenskaper.

Range Rover er et av verdens ledende britiske luksusmerker, og selges i 121 land. Modellen tilhører JLR-merket sammen med Defender, Discovery og Jaguar.

Viktig merknad
JLR forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater.

Ytterligere informasjon

Medianettsted: www.media.landrover.com

Sosiale medier:

Twitter: http://twitter.com/LandRover

YouTube: http://www.youtube.com/LandRover

TikTok: https://www.tiktok.com/@rangerover

Email: fam.gudim@jaguarlandrover.no

Jaguar Land Rovers Reimagine-strategi leverer en bærekraftig visjon for moderne luksus gjennom design.

Vi transformerer virksomheten til netto nullutslipp i hele forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039. Vi har satt opp et veikart som vil redusere utslippene på tvers av egen virksomhet og verdikjeder innen 2030 gjennom godkjente, forskningsbaserte mål. Elektrifisering er sentralt i denne strategien og innen slutten av tiåret vil våre modeller Range Rover, Discovery, Defender tilby minst én helelektrisk modell, mens Jaguar vil være helelektrisk.

Vi er et britisk selskap med to designsentre og tekniske anlegg, tre bilfabrikker, et motorproduksjonssenter og et senter for batterimontering i Storbritannia. Vi har også bilfabrikker i Kina, Brasil, India, Østerrike og Slovakia, samt syv teknologisentre over hele verden.

Jaguar Land Rover er et heleid datterselskap av Tata Motors Limited, en del av Tata Sons.