Xamiol® på blå resept

(Denne informasjonen er ment for helsepersonell)

Statens legemiddelverk har innvilget refusjon på Xamiol® etter blåreseptforskriftens § 2 med gyldighet fra 1. mai 2010.

Fakta om psoriasis i hodebunnen
Psoriasis i hodebunnen er en vanlig, kronisk hudlidelse som rammer ca. 2 % av befolkningen.1 Man kjenner ikke årsaken til lidelsen, men både arv og reaksjoner i immunsystemet har betydning. Hodebunnen er et av de vanligste områdene på kroppen hvor man har psoriasis, og undersøkelser viser at mer enn 50 % av alle pasienter som lider av psoriasis, også har utslett i hodebunnen.1

Effektivt og brukervennlig:
Xamiol®

• doseres kun en gang daglig.
  • har en hurtig innsettende effekt. Dette er viktig for at pasienten skal få rask smertelindring.
  • har en kosmetisk formulering. Gelen gjør at produktet ikke renner ned i ansikt/nakke, og i tillegg er enkelt å påføre psoriasis utslettene.
  • har få bivirkninger.

Fakta om Xamiol®
Xamiol® er et kombinasjonspreparat til behandling av psoriasis i hodebunnen.
Virkestoffene i Xamiol® er Calcipotriol (D3-vitamin analog) og Betametasondipropionat (Potent steroid). Xamiol® kommer som en oljebasert gel, og er den eneste gel-formulering til behandling av psoriasis i hodebunnen. Xamiol® har en hurtig innsettende effekt2,3, med få bivirkninger – både ved korttids2,3- og langtidsbehandling.4 Xamiol® doseres kun en gang daglig i inntil 4 uker. Etter denne perioden kan gjentatte behandlinger initieres etter legens anbefalinger.

Refusjonsberettiget bruk: Psoriasis i hodebunnen
Refusjonskoder: ICPC S91 – Psoriasis, ICD L40 – Psoriasis.
Vilkår: Ingen

Referanser:
1. van de Kerkhof PCM, Franssen ME. Am J Clin Dermatol 2001;2:159-165
2. Jemec GBE, Ganslandt C. et al. J Am Acad Dermatol 2008;59(3):455-463
3. van de Kerkhof PCM, Hoffmann V. et al. Br J Dermatol 2009;160:170-176
4. Luger T. Cambazard F. et al. Dermatology 2008;217:321-328

• Helse, sykepleie, legemiddel

• hodebunn
  • leo pharma
  • hudsykdom
  • psoriasis
  • xamiol

LEO Pharma er globalt førende innen dermatologi med sterk fokus på utvikling, produksjon og markedsføring av sikre og effektive legemidler til behandling av psoriasis og andre hudlidelser. Et annet stort forretningsområde er Critical Care, som f.eks. parenteral behandling av tromboemboli (blodproppsykdommer).

LEO Pharma AS er et datterselskap av LEO Pharma; et dansk forskningsbasert, farmasøytisk virksomhet, som er 100 % eiet av LEO Fondet.

LEO Pharma’s mål er å kunne tilby de nyeste og beste behandlingsmuligheter, fordi alle pasienter har rett til et bedre liv. Vi er representert i mer enn 90 land og har ca. 3.000 medarbeidere.

Ellen Karine Qvigstad

Manager Regulatory Affairs and Drug Safety 22 51 49 09