LEXUS AVSLØRER NESTE GENERASJON ELBIL-KONSEPTER OG FREMTIDSVISJONEN FOR MOBILITET UNDER JAPAN MOBILITY SHOW

Utvider grensene for den elektrifiserte opplevelsen

• Verdenspremiere for to neste generasjons elbilkonsepter fra Lexus på Japan Mobility Show
  • LF-ZC batterielektrisk sedan-konsept, som forhåndsviser en ny produksjonsmodell planlagt for lansering I 2026
  • LF-ZL, et batterielektrisk flaggskipkonsept av en SUV, som presenterer en fremtidsversjon for Lexus-merket
  • Kjøreglede levert gjennom integrasjon av toppmoderne elektrifiseringsteknologi og programvare i den neste generasjonen elbilplattformen
  • Det nye Arene operativsystemet muliggjør personlige kjøreopplevelser og utvidede underholdnings- og tilkoblingsmuligheter
  • Teknologi utviklet for bruk av bambus som signaturmateriale, noe som fremmer resirkulering av naturlige ressurser og et bærekraftig samfunn
LF-ZC

Pressekonferansen til Lexus på Japan Mobility Show 2023 kan ses på: https://youtu.be/vSR0umnsCeE

Lexus presenterer verdenspremieren på en serie med nye batterielektriske konseptmodeller på den første Japan Mobility Show (i Tokyo fra 26. oktober til 5. november). Under overskriften "utvider grensene for den elektrifiserte opplevelsen" gir selskapet et innblikk i hvordan det vil utnytte mulighetene som gis av elektrifisering og ny teknologi for å levere nye mobilitetsopplevelser.

På Lexus-standen presenteres LF-ZC, et batterielektrisk sedan-konsept som peker mot en ny produksjonsmodell planlagt for lansering i 2026, og LF-ZL, merkets visjon for en batterielektrisk SUV-flaggskip.

Lexus har vært en teknologipioner siden merket ble grunnlagt i 1989, og det har en stolt historie av å utfordre konvensjonene i luksusbilmarkedet og konsekvent levere økt verdi til kundene. Nå er Lexus etablert som et globalt luksuslivsstilmerke, og fortsetter å ta opp utfordringen med å skape biler og opplevelser som overgår kundenes forventninger.

Lexus' mål er å være et batterielektrisk kjøretøymerke i Europa innen 2030 og globalt innen 2035. Lexus i Norge annonserte tidligere i oktober at det allerede fra 1. januar 2024 kun vil selge elbiler. For å oppnå dette målet vil Lexus globalt introdusere en helt ny modulær kjøretøystruktur, adoptere banebrytende nye produksjonsteknologier og fullstendig revidere sin programvareplattform.

– Det norske bilmarkedet har over tid utviklet seg og vi ser kjøpere av premiumbiler i stor grad foretrekker elbiler. Dette skiftet skal vi bidra ytterligere til ved å rendyrke vår modellportefølje til å kun å utgjøre helelektriske biler, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, som står bak Lexus.

Funksjonalitet og skjønnhet, uten kompromiss

Neste generasjon av elbiler fra Lexus vil ha mer allsidig innpakning takket være nedskalering og vektreduksjon av alle strukturelle komponenter. De vil også dra nytte av den konstante finjusteringen av Lexus kjøresignatur som har gått hånd i hånd med utviklingen av nye elektrifiseringsteknologier. De nye konseptene inkarnerer Lexus' visjon om å levere elbiler som presenterer både funksjonalitet og skjønnhet, uten kompromiss.

LF-ZC symboliserer Lexus' elektrifiseringsreise, med sine slanke proporsjoner, lavt tyngdepunkt, rommelige kabin og en følelsesladet design som blander funksjonalitet og estetikk, samtidig som det lover en spennende kjøreopplevelse.

LF-ZL-konseptet gir et glimt inn i en fremtid hvor mobilitet, mennesker og samfunn kan integreres sømløst. Kjøreopplevelsen vil være skreddersydd for hver enkelt, kjøretøyet tar hint fra sjåførens vaner og gir personlige forslag for å fremme uovertruffen interaksjon. Denne flaggskipsmodellen har som mål å hjelpe mennesker med å leve livet de ønsker, samtidig som de bidrar positivt til deres personlige omgivelser, det bredere miljøet og samfunnet som helhet.

Begge konseptkjøretøyene har et neste generasjons fullt digitale og intelligente cockpit som gir intuitiv, rask tilgang til viktige kontroller i et nedsenkende kjøremiljø. Den nye Arene programvaren med OS-grensesnitt vil muliggjøre progressive funksjonsoppdateringer for å holde tritt med utviklingen av sikkerhetssystemer og multimediefunksjoner.

Kjøreytelse

I sin utvikling av neste generasjons elbiler søker Lexus å forbedre gleden av kjøreopplevelsen, slik at sjåføren føler seg som ett med kjøretøyet. Dette inkluderer å utnytte de medfødte treghetsegenskapene til elbiler og legge til den jevne drivkraftkontrollen fra DIRECT4 firehjulsdriftsystem (som er inkludert i den tilgjengelige RZ 450e) og den intuitive, lineære følelsen av et steer-by-wire-system.

Etterhvert som Arene OS utvikler seg, er Lexus også klare for å tilby en kjøreopplevelse skreddersydd for hver enkelt med fokus på å levere en ideell balanse mellom akselerasjon, svinging og bremsing. Målet er å skape det ultimate kjøretøyet for hver kunde gjennom en synergi av maskinvare og programvare.

Eksteriørdesign: "Provokativ Enkelhet"

Designtemaet, omtalt som "Provokativ Enkelhet", representerer en evolusjon av Lexus' unike identitet, med fokus på et provoserende nærvær og raffinert, enkel design. Ved å prioritere aerodynamisk ytelse og inkorporere særegne trekk og strukturer spesifikke for elbiler, jobbet designteamet for å oppnå en fengslende, kondensert og lav form som umiddelbart skaper en følelse av emosjonell innvirkning.

Konseptet viser en glatt silhuett som strekker seg fra det lave panseret, gjennom den avsmalnende kabinen mot bakparten. De utvidede bakre hjulbuene er fremhevet, noe som gir en balanse mellom aerodynamisk ytelse og bred holdning.

Designen flyter fra bilens forside, og fortsetter sømløst langs sidene av kjøretøyet til den bakre støtfangeren, som symboliserer en altomfattende evolusjon av funksjon og design gjennom elektrifisering.

Funksjonelle elementer er blitt forvandlet til særegne trekk, med integrering av aerodynamiske komponenter som luftinntak og utløp. Resultatet er et følelsesmessig engasjerende eksteriør som leverer aerodynamisk ytelse uten følelse av at designet er blitt kommodifisert.

Fullt digitalisert og intelligent cockpit

Å plassere de fremre passasjerene i en lav, fremovervendt posisjon skaper en følelse av rommelighet i interiøret. Det helt flate gulvet og panoramataket tilføyer ekspansivitet over hodet, noe som resulterer i et uventet åpent interiørdesign som ikke er synlig fra utsiden.

Funksjoner som tidligere har blitt spredt over et bredt område av cockpiten er blitt konsolidert på digitale pads innenfor førerens armlengdes rekkevidde. Operasjonelle funksjoner som girskift, sikkerhet og førerassistansesystemer (ADAS) og kjøremodusvalg er plassert på venstre side, mens bekvemmelighetsfunksjoner som lyd, klimakontroll, telefon og AI-funksjoner er gruppert på høyre side.

Prinsippet "øyne på veien" støttes av en fjernsynsmåler, som projiserer informasjon på frontruten som en head-up-display. Digitale sidespeil er også montert, noe som minimerer skift i førerens fokus, blikk og hodebevegelse for å overvåke kjøretøyets omgivelser, og fremmer konsentrasjon om kjøreoppgaven.

En ultra-bred monitor på passasjersiden foran kan brukes som en åpen plattform for underholdning og diverse mobilitetsapplikasjoner.

Bambus interiørdesign-konsept

Bambus interiørdesignkonsept blir presentert på Japan Mobility Show for å illustrere innsats opp mot Lexus' bærekraftige utviklingsmål, med fokus på sirkulær bruk av ressurser samtidig som kundene får en ny opplevelse i sofistikert, luksuriøst design.

I tråd med Lexus' bærekraft-filosofi er bambus signaturmaterialet i konseptkjøretøyet som eksemplifiserer forpliktelsen til effektiv resirkulering av verdifulle naturlige ressurser. Bambus har en balanse mellom rask vekst, betydelig kapasitet for CO2-absorpsjon og en evigvarende skjønnhet, som har gjort at den er brukt som materiale for japansk konstruksjon og håndverk i århundrer.

Forskjellige teknikker er blitt brukt for å inkorporere bambus i interiørdesign-konseptet for å oppnå et nytt nivå av luksus og skjønnhet. For eksempel brukes bambusfibre og vevde stoffer til dekorative elementer som samhandler med det omgivende lyset.

LF-ZC

Egenskapene til neste generasjons elbil gir overlegen ytelse

Uten behov for et motorrom har aerodynamisk ytelse og designestetikk blitt balansert med en målrettet luftmotstandskoeffisient (Cd) på mindre enn 0,2. Et lavt panser og vindusviskere gir et enestående, vidstrakt synsfelt fra innsiden av bilen.

Lexus sikter mot å oppnå omtrent dobbelt så lang rekkevidde som konvensjonelle elbiler med et neste generasjons høytelsesbatteri (prismatisk) og forbedret energieffektivitet. Målet er å dempe sjåførenes bekymringer for hvor langt bilen vil ta dem og hjelpe dem med å nyte kjøreturen, enten det er en bypendling eller en langtur.

Forbedret aerodynamikk og vektreduksjon forbedrer kjøretøyets effektivitet og batteriytelse. Batteriets lave profil bidrar til økt fleksibilitet i kjøretøyets design, noe som resulterer i en mer attraktiv silhuett. Det hjelper også med å sikre et lavt tyngdepunkt for forbedret kjøredynamikk. Høy energitetthet oppnås ved å forenkle og komprimere batteristrukturen.

Avansert tilpasning for å skape et virkelig personlig kjøretøy

Det neste generasjons talegjenkjennelsessystemet vil bruke kunstig intelligens (AI) for å tilby en tjeneste som gjør at man vil snakke med en oppmerksom og imøtekommende personlig tjener, med rask respons på kommandoer og hjelpsomme, fleksible forslag. Ved å bruke selvopplærende funksjoner for programvaretilpasning, vil kjøretøyet automatisk bruke optimale personlige innstillinger for hver kunde, hver gang bilen kjøres.

Ved å gå utover ytelsen til konvensjonelle navigeringsverktøy, gir systemet rute- og kjøremodusanbefalinger som er i tråd med sjåførens preferanser, basert på deres daglige aktivitetsmønstre og nåværende humør.

Gjennom akkumulering av kjøredata, sikter det også mot å levere en mer personlig kjøreopplevelse. Funksjonen går lenger enn å bare forstå folks personlige egenskaper, den har også potensialet til å identifisere underbevisste preferanser som de kanskje ikke er klar over.

Adopsjonen av det nye Arene OS vil ha en enestående innvirkning på kjøretøyets kjøredynamikk. I et enkelt kjøretøy vil det være i stand til å gjenskape kjøreegenskapene, lydene og vibrasjonene som er forbundet med forskjellige typer biler, slik at sjåføren kan tilpasse opplevelsen etter sin personlige preferanse.

Kombinasjonen av steer-by-wire og over-the-air (OTA) programvareoppdateringer vil tillate at kjøretøyinnstillinger fra det virtuelle rommet blir brakt inn i den virkelige verden. Kunder kan delta i e-sport ved hjelp av steer-by-wire-teknologien i kjøretøyet og deretter implementere sine foretrukne innstillinger via OTA for å oppleve dem i virkelig kjøring.

Ny modulær struktur

Lexus' neste generasjons elbiler vil ha en ny modulær struktur som deler kjøretøyets karosseri inn i tre deler: front, senter og bak. Dette vil bli muliggjort gjennom gigastøping, en prosess som vil gi større formfrihet. Samtidig vil integrasjonen av deler øke stivheten, noe som bidrar til lineær, naturlig kjøredynamikk.

Ved å plassere batteriet i midtseksjonen sikres det at det ikke er noen strukturell effekt på fronten og baksiden. Det gir også enkel integrasjon av fremskritt innen batteriteknologi, noe som gjør fremtidig utvikling mer smidig.

Produksjonsprosessen vil bruke en selvkjørende monteringslinje, der biler vil bevege seg autonomt gjennom hvert trinn i produksjonsprosessen. Kjøretøyet kan kjøre seg selv, ved hjelp av bare sitt batteri, motor, hjul og trådløse terminalkomponenter. Å eliminere transportbånd fra produksjonslinjen vil tillate mer fleksible fabrikklayouter, redusere ledetiden for masseproduksjon og spare på investeringskostnader.

LF-ZL flaggskipkonsept antyder potensialet for fremtidige elbil-flaggskip

LF-ZL peker mot en fremtidig Lexus' flaggskipmodell, som tilbyr en prestisjefylt eieropplevelse utover bilen, drevet av innovasjon i neste generasjons elbil-arkitektur og programvareforbedringer fra det nye Arene OS. Kabinen er romslig og avslappende, og drar nytte av friheten i elbil-spesifikk innpakning og optimalisering av innvendig plass. Teknologi brukes for å gjøre tradisjonelle Omotenashi-funksjoner enda mer avanserte, noe som sikrer en enda mer behagelig ombordopplevelse.

Ved å utnytte de fulle evnene til Arene OS, vil Lexus etablere avansert informasjonsintegrasjon som lærer og forutser førerens behov, noe som resulterer i en personlig mobilitetsopplevelse. Det genererer også fersk opplevelsesverdi ved å muliggjøre interaksjon med et utvalg av samfunnsinfrastruktur og tjenester. Gjennom Reality in Motion jobber sensorer ombord sammen med data fra bilens omgivelser. For eksempel, når sjåfører peker på objekter eller steder av interesse under reisen, leverer bilens display raskt informasjon sammen med stemmeveiledning, noe som forbedrer den interaktive forbindelsen mellom mennesker og deres biler.

Stordata brukes til å administrere ladeprosessen og strømforsyningen, slik at kjøretøyet kan kobles til et nettverk og bli en integrert del av den lokale infrastrukturen når det er parkert. Dette lar kjøretøyet integreres sømløst med kundens livsstil.

LF-ZL

LF-ZC utvendige spesifikasjoner