Lexus er kundenes desiderte favoritt for tiende året på rad

Luksusbilmerket Lexus går for tiende gang til topps i den omfattende og prestisjetunge undersøkelsen Autoindex, som måler hvor fornøyde eierne er med bilmerket sitt.

Autoindex vurderer hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. Dette gjør at prisen anses å være en av bransjens mest prestisjefylte, og Lexus jubler etter nok en seier i kåringen der over 11.000 norske bilkjøpere gir sin mening.

- Dette er en helt fantastisk anerkjennelse fra våre kunder. Våre dyktige Lexus-medarbeidere gir alt for å gi dem våre en helt unik opplevelse. Det gjelder fra de første gang besøker en forhandler, til de sitter i den nye bilen sin og når de skal ha service eller oppfølging. Da er det herlig at kundene år etter år belønner oss med tilbakemeldinger om at vi lykkes aller best i bransjen, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og følgende vurderes: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent). Lexus får 932 poeng på totalscoren, og dermed det eneste merket med over 900 poeng, vinner kåringen med solid avstand til neste bilmerke. Gjennomsnitt for alle merker er 854 poeng. Lexus får også en poengmessig fremgang på 0,3 prosent sammenlignet med fjoråret.

- Vi jobber systematisk med kundeopplevelsen etter tilnærmingen vi kaller Omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes enormt mye tid på å perfeksjonere detaljer som fargevalg eller lyden av bildøren som lukkes, sier Jahnsen, og legger til:

- Vi skal forutse våre kunders behov og alltid levere noe mer enn det som er forventet. Det høres kanskje svevende ut, men kundene opplever en forskjell og resultatet er at vinner denne kundetilfredshetskåringen i ti år på rad. Samtidig innebærer dette at vi kontinuerlig må gjøre ting bedre, og derfor gjennomfører vi omfattende trening og forbedringsprogrammer sammen med medarbeiderne.

Han håper seiersrekken er med på å inspirere andre merkevarer til å lære av Lexus.

- Vi vet at dette fungerer og det er positive å løfte andre ved å dele hvordan vi jobber. Vi inviterer gjerne våre konkurrenter eller aktører fra andre bransjer til å lære Omotenashi, sier Jahnsen.

Topplisten for Autoindex 2021:

• 1.Lexus: 932 poeng
  • 2.Toyota: 894 poeng