​Lexus vinner Autoindex for åttende året på rad

- En enorm anerkjennelse til ingeniørkunst og service

Luksusbilmerket Lexus er igjen klart best i prestisjetunge Autoindex. Nå avslører selskapet sin hemmelighet: «Omotenashi».

Autoindex henger høyt i bilbransjen fordi den ser på hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. Lexus vinner kåringen, der over 11.000 bilkjøpere gir sin mening, for åttende året på rad.

- Dette er blitt en årlig festdag for oss. Vi gir alt for å gi kundene våre en helt unik opplevelse. Det gjelder fra de første gang besøker en forhandler, til de sitter i den nye bilen sin og når de skal ha service eller oppfølging. Da er det herlig at kundene år etter år belønner oss med tilbakemeldinger om at vi lykkes aller best i bransjen, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og ser på flere faktorer: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent). Lexus vant i år igjen i alle kategorier.

- Det er en stor anerkjennelse til ingeniørkunst og service. Dette jobber vi hardt for hele året, med ansatte som ligger i hardtrening hjemme og reiser på elitekurs i Europa og Japan for å bli enda bedre. Dette er en seier for Lexus som merke og alle som jobber her, sier Jahnsen.

Lexus er kjent for å være et selskap som drives av dedikerte ingeniører, med unike løsninger og et høykvalitetsprodukt som resultat. Men den hemmelige ingrediensen bak dominansen i Autoindex er ifølge Jahnsen ett ord: Omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk.

- Omotenashi er følelsen som er selve kjennetegnet på den japanske kulturen. Og dermed også for Lexus. Det er med oss hele tiden. Det handler om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes tusenvis av timer på å perfeksjonere detaljer som fargevalg og lyden av bildøren som lukkes, sier Jahnsen.

- Omotenashi er for oss en stadig påminnelse om å forutse våre kunders behov og alltid levere noe mer enn hva som er forventet. Helt enkelt å vise en betingelsesløs respekt og omsorg for kunden. På et nivå som matcher den så mange ganger prisvinnende bilkvaliteten. Det høres svevende ut, men resultatene blir tydelige når vi testes. Vi vinner denne omfattende undersøkelsen år etter år, og dette legges merke til av hele bransjen – også internasjonalt.

Jahnsen er ikke redd for å avsløre hemmeligheten bak suksessen.

- Vi ser at dette fungerer og synes det er spennende å dele tanken bak. Vi inviterer gjerne våre konkurrenter eller aktører fra andre bransjer til å lære om omotenashi, sier Jahnsen.

Nesten 45.000 skandinaviske bilkunder har svart i Autoindex. Blant dem 11.145 nordmenn. Lexus fikk totalt 919 poeng, mens nummer to på listen fikk 889 poeng.

For mer informasjon:

Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus Norge: kej@lexus.no / +47 905 82 419