​UX 300e presseinformasjon

1. INTRODUKSJON

NYE UX 300e

• UX 300e er den første elbilen fra Lexus, en bil hvor merkets legendariske raffinement og lave støynivå går hånd i hånd med en ny kjøreopplevelse, «Lexus Electrified».
  • Design og Takumi-håndverk deles med originalen, UX Hybrid
  • Legendarisk Lexus-pålitelighet og batterilevetid bygger på 15 års lederskap innen hybrid elektrifisering.
  • 10 års garanti på batteriet.
  • Lexus unike 'Omotenashi' eierskapsopplevelse inkluderer en Lexus hjemmelader og en skreddersydd Lexus Link-app for tilkoblede tjenester.

Den første elbilen fra Lexus bygger på merkets bestselgende UX kompakt SUV og drar veksler på 15 års lederskap innen hybridteknologi. Sett mot utviklingen i Europa er timingen perfekt: interessen for elbiler i premiumklassen er økende og ladeinfrastrukturen forbedres stadig. Det samme kan sies om vårt hjemlige marked, og med sin besnærende lave støynivå og sine ypperlige kjøreegenskaper er UX 300e et attraktivt alternativ for mange nordmenn,

"For nye UX 300e har vi skapt en elektrifisert kjøreopplevelse som er unik for Lexus", sjefsingeniør for UX 300, Takashi Watanabe.

Helelektriske UX 300e markerer et nytt kapittel i Lexus' visjon for elektrifisering. Men dette er først og fremst en Lexus, med alt det innebærer. Den første elbilen fra Lexus byr på eksepsjonelt håndverk, byggekvalitet, komfort og støyfri kjøring. Fra studier av elbilers lydmønstre lærte man hvilke grep som var nødvendige for å redusere støyen i kupéen markant. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene, og selv bilens kjøreprogramvelger er utformet for hånd.

'Kjøreglede', stod også høyt på sjefingeniør Takashi Watanabes prioriteringsliste. Det har resultert i en elbil som klarer å både være underholdende å kjøre og komfortabel på samme tid. Det er i hovedsak takket være det lave tyngdepunktet, som er karakteristisk for UX-plattformen (GA-C) og som er hjelpes ytterligere av at batteripakken er plassert under karosseriet og at elmotoren sitter lavt i motorrommet. UX 300e har også skreddersydde dempere og styring, med elementer hentet fra Lexus' avanserte «E-axel» momentkontroll, som ble introdusert i det nye LF-30 Electrified-konseptet.

UX 300e drar også veksler på 15 år i front av elektrifisering. Med mer enn 1.7 millioner hybrider i verden i dag, hvorav 425 000 befinner seg i Europa, kunne UX 300e-teamet lene seg på kunnskap uten like innen batteridesign, produksjon og batteristyringssystemer.

UX 300e byr eierne på Lexus' unike Omotenashi eierskapsopplevelse, en opplevelse uten sin like blant elbilene. Dette betyr blant annet å bistå kundene med mangfoldige ladeløsninger - hjemme med en Lexus ladestasjon og på veien via den skreddersydde Lexus Link-appen med tilkoblede tjenester utviklet spesielt for denne bilen.

LEXUS ELECTRIFIED

Lexus introduserte verden for premiumhybriden med RX 400h i 2005, i 2008 fulgte den første hybriden med V8-motor og i 2011 banet de igjen vei med CT 200h, den første hybriden i kompaktklassen. Mer nylig har Lexus-ingeniørene utviklet et Multi-Stage hybridsystem til LS 500h og LC 500h-modellene, og i fjor ble fjerde generasjon selvladende hybridteknologi lansert i UX 250h og ES 300h. I dag tilbyr Lexus intet mindre enn ti forskjellige hybridmodeller.

På Tokyo Motor Show i 2019 introduserte luksusbilprodusenten sin nye Lexus Electrified-visjon med LF-30 Electrified-konseptet. Og selv i en tid der mobilitet går i retning autonomi og elektrifisering, har man i denne visjonen banebrytende fremskritt innen ytelser, kjøreegenskaper, kontroll og kjøreglede som uttalte målsetninger.

Lexus målbærer den opprinnelige gleden ved å kjøre, men tilpasset en ny tid. De utvikler nå en integrert tilnærming til kontroll med elektriske motorer og annen elektrifiseringsteknologi for å ytterligere øke nevnte kjøreglede og for å fundamentalt sett endre essensen i fremtidens luksusbiler. Med det mål for øye, kan Lexus-ingeniørene dra veksler på lærdom fra utviklingen av kjerneteknologien i den selvladende hybridparken - batteristyring, energistyringsmoduler og elmotorer.

UX 300e fikk rollen som spydspiss i dette kvantespranget hos Lexus; Lexus Electrified er paraplyen som neste generasjon hybrider, plug-in hybrider, elbiler og brenselscellebiler utvikles under. Fremover planlegger Lexus å ekspandere den elektrifiserte bilparken: en Lexus plug-in hybrid og en dedikert elbil-plattform lanseres tidlig i tiåret vi er inni.

EN LEXUS 'BESTSELGER' BLIR ELEKTRISK

UX 300e er det nyeste tilskuddet til UX-familien, som Lexus lanserte tidlig i 2019. Siden den gang har UX raskt blitt den bestselgende Lexus-modellen i Europa. Rundt 25 000 er solgt så langt, noe som gir den rekordhøye fem prosent markedsandel i segmentet. Helelektriske UX 300e ble utviklet med urbane områder i tankene. Lexus-ingeniørene beholdt den egenartede designen og de praktiske karakteristikkene til UX, og fokuserte på muligheten til å bygge på ytelsesfordelene som er unike for elbiler.

UX 300e har en kraftig elmotor med 204 hestekrefter som gir bilen en naturlig, men likevel frisk akselerasjon. Et nyutviklet 54 kWt høykapasitetsbatteri plassert under gulvet sørger for 400 kilometers rekkevidde etter NEDC-standarden, eller over 300 kilometer etter den nye, strengere WLTP-standarden.

Som resten av UX-familien, er UX 300e bygget på Lexus' nye GA-C-plattform (Global Architecture - Compact). Denne lette og likevel svært stive strukturen (som blir enda sterkere takket være batteriet under gulvet og tverrstagene som støtter det) kombinert med bilens lave tyngdepunkt (takket være plasseringen til batteri og elmotor) og spesialtunet demping, gir UX 300e presis styring, egenartede Lexus Electrified kjøreegenskaper og eksemplarisk komfort.

ELEKTRIFISERT KVALITET I VERDENSKLASSE

For å sikre at den første elbilen har den samme kvaliteten som kjennetegner alle biler fra Lexus, vil UX 300e bli bygget sammen med elektrifiserte hybridmodeller på Lexus' prisbelønte Kyushu-anlegg, med produksjon overvåket av 'Takumi 'mesterhåndverkere. Oppmerksomheten på detaljer er gjennomgående, fra den vakre håndslipte lakken til montering av elektriske komponenter i egne, rene rom. På anlegget syr et elitelag skinnsetene i en design inspirert av ‘sashiko’, en tradisjonell japansk quilteteknikk som gir det både styrke og en særegen stil. Før levering, vil hver UX 300e bli kvalitetssikret i et ‘stillerom' av Takumi håndverkere. Her bruker de sine trente ører og fingertupper for å oppdage og rette opp uønsket støy og vibrasjoner i kabinen.

EUROPA: ET NØKKELMARKED FOR LEXUS' FØRSTE ELBIL

UX 300e vil bli lansert i utvalgte europeiske markeder i andre halvdel av 2020, og i resten av Europa i 2021. Som spydspissen for selskapets "Lexus Electrified" -visjon, forventes det at den vil utgjøre så mye som 15 prosent av UX-salget, og bidra til Lexus' mål om 100 000 solgte biler i Europa på mellomlang sikt. Etter suksessen til de andre UX-modellene, er UX 300e-lanseringen perfekt timet til å møte den økende etterspørselen etter elbiler i premiumsegmentet. Mens de fleste urbane områder i Europa er relativt godt dekket hva gjelder ladestasjoner, forventes UX 300e å ha bredest appell i land med høyt utviklet ladeinfrastruktur som Norge, Nederland, Tyskland og Storbritannia, og å være et forlokkende alternativ for de som tiltrekkes av fleksibiliteten i en luksuriøs kompakt SUV som er smidig og morsom å kjøre i byen.

2. ELECTRIFISERT KOMPAKT-SUV-DESIGN

UX 300e deler design med UX hybrid og har den samme karakteristiske signaturgrillen, de skarpskårne linjene i karosseriet og den kupélignende, nær sagt atletiske, taklinjen. Foran er karakteristiske kjørelys utformet som en pilspiss over frontlyktene, noe som understreker den L-formede lyssignaturen til Lexus. Disse ser ut som 'bryn' over de standard enkelt-projektorens LED-lyskastere eller de ultrasmå 3-projektors LED-enhetene som er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Ser man nærmere etter avslører eksklusive 17 ”eller 18” hjul, et karakteristisk ‘Electric’ sideemblem og diskrete likestrøms- og vekselstrømsladningsinntak på henholdsvis venstre og høyre flanke bak at dette er en UX 300e.

EKSKLUSIVE 17“ ELLER 18“ HJUL

Spesielt for den første helelektriske bilen fra Lexus, tilbys et utvalg av eksklusive 17 ”eller 18” hjul til UX 300e. Som på UX er 17“ hjulene 'ventilerende' og har klaffer på hver side av eikene. Disse har en form som minner om ‘Gurney-klaffen’ på spoileren til Formel 1-biler som styrer retningen til luftstrømmen og skaper virvler som øker marktrykket. Denne innovative nye hjulkonstruksjonen bidrar til stabilitet under bremsing, økt kjøleeffektivitet og redusert turbulens langs sidene av bilen.

BEDRET AERODYNAMIKK

I tillegg til UX' aerodynamiske kombinasjonslys bak, som reduserer lufttrykkendringene med rundt 16 prosent og bidrar til utmerket stabilitet i svinger og i sidevind, er UX 300e utstyrt med aerodynamiske skodder i nedre del av grillen. Avhengig av batteristatus, blir luker åpnet og lukket automatisk for å redusere UX 300es drag-koeffisient til 0,31. I situasjoner der luftstrømmen som genereres ved kjøring overstiger det som kreves til kjøling, er lukene lukket for å optimalisere luftstrømmen som kommer inn gjennom grillen. UX 300es bunnpanne er forstørret sammenlignet med UX 250h, og batteriet er flatt og glatt fra undersiden, noe som bidrar til bedre aerodynamikk.

EGNE DESIGNDETALJER

Som først introdusert i UX, har også nye UX 300e en kupé inspirert av et etablert japansk arkitekturkonsept der innsiden og utsiden er sømløst forbundet. Denne unike tilnærmingen gir sjåføren en bedre følelse av bilens ytterpunkter, noe som gjør det enklere å manøvrere i trange byrom.

Som med alle UX-modeller er alt av betydning plassert rundt sjåføren, og alle kontroller er naturlig for hånden (det er til og med en smart midtkonsoll med håndstøtte med innebygde lydkontroller). Kjøreinstrumentene er spesialdesignet med en digital hastighetsmåler som gir den et sporty utseende, og den har også en rekkeviddeindikator og en regenereringsindikator med fire nivåjusteringer.

Et annet unikt element i UX 300e er den nøye utformede kjøreprogramvelgeren. Denne erstatter den konvensjonelle girvelgeren. Den sitter godt i førerens håndflate og bruker Lexus' aller nyeste ‘shift-by-wire’ teknologi for å skape en førsteklasses følelse når man velger revers / nøytral / kjøring.

De eksklusive baksetene i UX 300e kan velges med varme og er spesialdesignet for å gi plass til både passasjerene over og batteriene under.

INTELLIGENT BATTERIPAKKING

Nye UX 300 er ideell for urban, elektrisk kjøring. Mens 2640 mm akselavstand bidrar til komfortable og stabile kjøreegenskaper, er lengden på 4495 mm og den klasseledende 10.4 meter svingradiusen avgjørende for at elbilen er enkel å manøvrere og parkere. Som i resten av UX-familien, er oversikten i UX 300e godt hjulpet av et lavt panser og, takket være den nye (GA-C) plattformen, den lave plasseringen til drivverket.

Med det kompakte litium-ionbatteriet installert under baksetene og under gulvet, er plassen i baksetet så å si upåvirket i forhold til andre UX-modeller (6.6 millimeter mindre avstand til taket) mens plassen i bagasjerommet faktisk øker med 47 liter (gulv til bagasjeromstrekk) til 367 liter (lastet til bagasjeromstrekk) sammenlignet med UX 250h. Avslutningsvis gjør en håndfri, elektrisk bakluke lasting av UX mer bekvemmelig.

3. ELEKTRIFISERTE YTELSER

UX 300e er en fullblods Lexus, med sitt eget helelektriske drivverk. Det ble utviklet med tanke på klasseledende raffinement og ytelser, og bygger på Lexus unike erfaring fra produksjonen av 1.7 millioner elektrifiserte hybrider siden 2005. Den første helelektriske bilen fra Lexus har et nyutviklet framhjulsdrevet elbilsystem utstyrt med et høykapasitets litium-ionbatteri og en kraftig elmotor.

"Bak rattet i nye UX 300e vil sjåfører umiddelbart verdsette designen med mennesket i fokus og det slående fokuset på detaljer. Ettersom ferden fortsetter, vil de merke hvordan vi har tatt legendariske Lexus-verdier stillhet, pålitelighet og de tre C-ene (Comfort, Control og Confidence) til nye høyder." Sjefingeniør for UX 300e, Takashi Watanabe.

Nye UX 300e har den siste litium-ionbatteriteknologien, inkludert en elektrode med høy tetthet og en avansert elektrodestablingsstruktur. Størrelsen på batteripakken er valgt etter en nøye vurdering av behovene til urbane europeiske kunder. UX 300es batteri er designet for å gi en optimal balanse mellom rekkevidde (>300 km WLTP) og dynamiske kjøreegenskaper. Denne rekkevidden imøtegår behovene kunder har til en urban kompaktbil. Det gjør det også mulig å bruke et mer kompakt og lett batteri, som bidrar til effektiviteten til UX. Og selvsagt har det også fordeler hva angår innpakning, det frigjør plass og bidrar til bekvemmeligheten som forventes av en urban kompakt-SUV fra Lexus.

Hovedkomponenter UX 300e:

AC-lader (vekselstrøm): Denne tar vekselstrøm som kommer via lading og konverterer den til likestrøm (DC) for å lade hovedbatteriet.

AC / DC ladepunkter: Disse lar elbilen koble seg til en ekstern strømforsyning for å lade batteripakken.

Elmotor: UX 300es kompakte nye 150 kW elektriske motor / generator driver forhjulene og genererer strøm når du bremser og når du ikke gir gass.

Omformer: Denne konverterer likestrøm til vekselstrøm for å drive elektriske motorer.

Litium-ionbatteri pakke: UX 300e sitt nyutviklede batteri har en 288-cellers, 54,3 kWt batteripakke plassert under gulvet og baksetet - det sikrer et lavt tyngdepunkt.

Strømstyringsenhet (PCU): Den nye PCU-enheten anvender kunnskap fra Lexus selvladende hybrider, og styrer strømmen av elektrisk energi i bilen.

Regenerativ bremsing: Som Lexus selvladende hybrider, er elbilen UX 300e utstyrt med et regenererende bremsesystem.

Transaksel: Motoren / generatoren, hastighetsreduksjonsmekanismen og differensialen er alle plassert i en ultrakompakt, nyutviklet elbil-transaksel.

UX 300e Ytelse

Batterikapasitet kWt 54.3

Rekkevidde (NEDC) km 400

Rekkevidde (WLTP) km Over 300 (mål)

Hestekrefter Hk 204

Dreiemoment Nm 300

0-100 km/t sekunder 7.5

Toppfart km/t 160

REN LINEÆR AKSELERASJON, ENGASJERENDE BREMSING I FIRE NIVÅER

UX 300es drivlinje er konstruert for å sikre at den elektriske motorens kraftige dreiemoment maksimeres for å gi en øyeblikkelig lineær respons i lavere hastigheter. Akselerasjonsegenskapene er også optimalisert for å passe til urbane kjøresituasjoner: ved lavt pådrag (stopp-start-kjøring, etc.), blir kontrollerbarheten for kjøretøyets hastighet prioritert, mens ved midt-til-høyt pådrag (påkjøringsfelt til motorveier, etc.), er fokuset på kontinuerlig kraftig akselerasjon.

For en mest mulig raffinert kjøreopplevelse, tillater UX 300es helt nye PCU uanstrengt kjøring med minimalt gasspådrag. Faktisk gikk Lexus-ingeniørene så langt at de sikret jevn akselerasjon selv når førerens gasspådrag er litt uberegnelig.

For engasjerende ytelser i situasjoner som hyppig stans og kjøring, bykjøring og kjøring på svingete veier, kan UX 300es regenerering styres i fire nivåer ved å bruke en kontroll bak rattet.

TRANSAKSEL - PRESISJONSARBEID

Lexus-ingeniørene utviklet en kompakt ny elbil-transaksel spesifikt for UX 300e, for å gi den klasseledende drivverkytelser og lave støynivåer. Designteamet overlot ingenting til tilfeldighetene da de utviklet ettrinnsgirkassen; den har et tre-akseloppsett og reduksjonsgirmekanisme som tillater høy motorhastighet. Forbedringer inkluderer polerte girtannoverflater, et lydisoleringsdeksel og optimalisering av transakselens smøresystem.

KRAFTIG MOTOR / GENERATOR

UX 300es nyutviklede motor / generator er kompakt og lett, og ble konstruert for å levere kreftene som kreves og sømmer seg i en elbil fra Lexus. For både høy ytelse og effektivitet, er formen på rotoren i kjernen optimalisert for å imøtegå høye rotasjonshastigheter, mens rotorens permanente magneter er segmenterte for å redusere strømtap, og dermed redusere strømforbruket.

NY STRØMSTYRINGSENHET (PCU)

For høyere ytelse og bedre rekkevidde ble en kompakt, ny strømstyringsenhet utviklet. Alle komponentene ble redesignet for å håndtere de store strømmengdene i en elbil, og med PCU-en installert på motorrommets hovedtverrligger reduseres støy og vibrasjoner. Lexus' ingeniører utviklet også et nytt kontrollkort som er 36 prosent mer kompakt enn i UX 250h, og reduserte dermed vekten til enheten samtidig som de utvidet bilens rekkevidde. Strømstyringsenheten har også en likestrøm-til-likestrøm-omformer som kontinuerlig leverer strøm fra høyspenningssystemet til 12-voltsystemet.

HELT NY LITIUM-IONBATTERIPAKKE

UX 300e henter kreftene fra en nyutviklet batteripakke på 54,3 kWt som består av 288 litium-ionbatterier. Størrelsen er resultatet av en nøye vurdering av hva som gir den optimale balansen mellom rekkevidde og kjøreegenskaper. Den smarte plasseringen av batteriet under gulvet og baksetet muliggjør en batteripakke med stor kapasitet, samtidig som den bidrar til å senke bilens tyngdepunkt og gir 47 liter ekstra bagasjeplass sammenlignet med UX 250h.

For maksimal kontroll er batterispenningssensorer tatt i bruk for å overvåke spenningen til hver battericelle og -blokk, samt battericellens temperatur. Denne forbedrede batterispenningsovervåkningen, sammen med bilens avanserte batteristyringssystem, resulterer i maksimal brukbar battericellekapasitet, som igjen fører til bedre rekkevidde.

Batteripakken er også smart integrert i rammen til elbilen, mens tverrliggerne som sikrer batteripakken bidrar til rammestivheten. For en lang og problemfri levetid er batteripakken utstyrt med gummipakninger som beskytter den mot vann og støv. For god batterilevetid har UX 300e også avanserte kjøle- og varmesystemer.

BATTERIKJØLINGSSYSTEM INTEGRERT MED KUPEENS KLIMAANLEGG.

Ekstrem varme reduserer både batterilevetid og ytelser, så Lexus-ingeniørene som jobber med nye UX 300e utviklet et sofistikert klimaanleggbasertluftkjølingssystem for battericellene, som både er tryggere og lettere enn vannkjølte systemer. Den nedkjølte luften sikrer stabil batteriytelse selv under ekstrem batterbelastning, for eksempel ved høy hastighet og under gjentatt hurtiglading. Systemet fungerer ved å sirkulere avkjølt luft inne i den forseglede batteripakken. I tillegg har systemet blitt optimalisert slik at battericelle-kjølesystemet og klimaanlegget i kupéen er integrert, noe som forbedrer bilens ytelse, batteriets levetid og ladeevne samt interiørkomforten.

BATTERIVARMESYSTEM

Ettersom batteriers ytelse avtar i kaldt vær, utviklet Lexus et varmeelementsystem under hver av batterimodulene. Dette minimerer påvirkningen kaldt vær har på UX 300es rekkevidde, og sikrer at full effekt er tilgjengelig fra start. Med dette varmesystemet kan maksimal batterieffekt oppnås selv under ekstremt kalde forhold (-30°C), med en ladetid redusert fra 25 timer uten varmesystemet til bare 8 timer med.

BATTERIHOLDBARHET OG RESIRKULERING

Litium-ionbatteripakken er utstyrt med et avansert batteristyringssystem, gir over 300 kilometer rekkevidde, er designet for å vare hele bilens levetid og for minimalt rekkeviddetap.

Når UX 300e når slutten av livssyklusen, har Lexus en returordning som sikrer at alt resirkuleres sikkert og ansvarlig. I skrivende stund tar Lexus retur av 90% av batteriene sine i Europa, men målsetningen er 100% retur på tvers av alle operasjoner.

10-ÅRS GARANTI PÅ BATTERIET

Med alle de nevnte forholdsreglene på plass, er Lexus trygg på å tilby 10-års garanti (eller 1.000.000 km) på alle funksjonelle feil på på elbil-batteriet og garanterer minst 70 prosent kapasitet, forutsatt at bileierne gjennomfører helsesjekk beskrevet i vedlikeholdsprogrammet. Uten helsesjekk gjelder en batterigaranti på 8 år (eller 160.000 km) i tilfeller hvor batterikapasiteten er lavere enn 70 prosent.

I tillegg til garantien på elbil-batteriet vil UX 300e eierne dra nytte av en produsentgaranti på 5 år på bil og drivlinje (eller 200.000 km).

SØMLØS LADETEKNOLOGI

Et kraftig, effektivt ladesystem med utmerket brukervennlighet har blitt utviklet for nye UX 300e. For å redusere driftskostnadene har det en lader med et vannavkjølt kjølesystem, som øker maksimal ytelse til 6.6 kW.

En ladeport for vekselstrøm for normal lading er sømløst integrert på høyre side bak på UX 300e, mens en ladeport for likestrøm for hurtiglading er montert på venstre side. For maksimal komfort har begge ladeportene lokk som åpnes ved å trykke på dem. En ladeinntakslampe er montert for å hjelpe sjåførene med å lade om natten, og en låseanordning forhindrer at en tredjepart åpner og tukler med systemet.

LADING HJEMME

Denne lademetoden bruker vekselstrømuttaket og ladekabelen som følger med UX 300e, eller kabelen fra en vanlig lader i gaten. I tillegg er det en smart innstilling for maksimalt ladenivå som gjør det mulig for noen som for eksempel bor i toppen av en bakke å velge et lavere maksimalt ladenivå for å sikre at akkurat nok batterikapasitet blir igjen etter lading til å tillate regenerativ lading når vedkommende kjører ned bakken.

Ladesystemet lar også eieren planlegge ladetider. For eksempel kan lading starte på et foretrukket tidspunkt eller være ferdig innen en gitt tid, eller starte til samme tid hver dag osv.

HURTIGLADING

Ved å bruke likestrøminntaket på venstre side, kan eieren benytte seg av hurtigladere som vises i Lexus Link-appen på kjøpesentre, bensinstasjoner, i sentrum eller hos de fleste Lexus-forhandlere. Hurtiglading muliggjør mye kortere ladetid sammenlignet med vanlig lading.

4. ELECTRIFIED KJØREOPPLEVELSE

Nye UX 300e leverer smidige kjøreegenskaper og kontant akselerasjon, og gir føreren en følelse av tillit og presis kontroll. Med sitt lave tyngdepunkt og alle tyngre komponenter konsentrert i bilens senter, forbedres egenskapene i svinger, mens det forsterkede understellet og ekstra stivheten til batterienheten bidrar til presis styring. Takket være bilens særegne Lexus-karakter - et resultat av tuning fra to meget dyktige Takumi-sjåfører - vil UX 300e-eieren kunne glede seg over kontant akselerasjon og fire nivåer av regenerering.

FORBEDRET CHASSISSTIVHET

Stivheten til karosseriet, en allerede iboende egenskap i GA-C-plattformen, er ytterligere forbedret takket være batteripakken under gulvet som sikres av tverrliggere. Det gir klasseledende styrepresisjon og kjøreegenskaper. En ramme i bakre del av bilen og forsterket transakselmontering er siste ledd i UX 300es ekstremt stive chassis.

AVANSERT HOLDNINGSKONTROLL

Nyutviklede dempere for UX 300e bidrar til en lineær styrefølelse og kontrollerer krengningen til bilen - eller holdningen om du vil. På modeller utstyrt med 18" hjul har friksjonskarakteristikken til oljepakningene og olje og stempelbåndene blitt optimalisert for å unngå unødvendige bevegelser av avfjæret vekt. I samarbeid med Takumi-sjåførene har UX 300es dempere blitt tunet for å gi passende avfjæring og demping for å avhjelpe ubehagelig krengning.

For en mer direkte og presis styrefølelse, har et forsterkningsstag blitt lagt til styringskassen foran. Dette sikrer bedre respons fra øyeblikket føreren begynner å svinge og opplever den presise og klare styrefølelsen som er karakteristisk for Lexus.

KLASSELEDENDE NVH-NIVÅER

Mens alle elbiler er naturlig stillegående, går UX 300e enda lenger og demper nesten alle forstyrrelser utenfra, for eksempel vind- og grusstøy som ellers vil bli lagt merke til i en konvensjonell bil. Det legendariske Lexus-fokuset på å minimere NVH (støy, vibrasjon, slag) lar sjåføren nyte UX 300e-kupéen desto mer. Mens tykkelsen og vekten på batteripakken under gulvet fungerer som en lydisolerende barriere, er gulvdeksler og foringer lagt til for å redusere støy forårsaket av kontakt med små steiner, skitt, vann og vei. Akustisk glass er brukt for å redusere høyfrekvent vindstøy.

AKTIV LYDKONTROLL (ASC)

Hvert element i UX 300es kjøreopplevelse har blitt elektrifisert - fra smidigheten i drivlinjen til den sofistikerte kupélyden signert Aktiv lydkontroll (ASC). ASC ble skapt i samarbeid med en profesjonell komponist, og skaper en akselerasjonsfølsom elbil-lyd via sentralhøyttaleren. Hvis sjåføren ønsker det, kan ASC deaktiveres ved å trykke på en knapp.

5. ELEKTRIFISERT EIERSKAPSOPPLEVELSE OG LEXUS SAFETY SYSTEM+

Et kjennetegn ved alle Lexus-biler, og også ved UX 300e, er bruken av nyskapende teknologi for å gjøre eierens liv bedre. Dette inkluderer funksjoner som oppvarmede seter for alle og et oppvarmet ratt for kalde morgener. Eller berøringsflate-kontrollert 10,3-tommers Lexus Premium Navigasjon med online kartoppdateringer og sømløs smarttelefontilkobling via Apple CarPlay® og Android Auto®.

I tillegg til å lage ‘Lexus Electrified’ teknologier for selve bilen, var utviklingsteamet fast bestemt på å tilby kundene en tilkoblings- og ladeopplevelse i verdensklasse - hjemme, på veien og i byen. For å oppnå dette, på ekte japansk Genchi Genbutsu (‘gå og se’) maner, gjennomførte de først omfattende undersøkelser om oppførselen og forventningene til elbil-eiere. De oppdaget at selv om de fleste generelt er fornøyde med elbilene sine, er det betydelige hull i den totale eierskapsopplevelsen. Selv om lave ladehastigheter hjemme var et vanlig problem, ser det også ut til at lading på offentlige steder er en kompleks prosess, med så mange forskjellige apper å velge mellom. Lexus lærte også at hjelp med installasjon av ladestasjoner hjemme vil bli satt stor pris på.

UNIK LEXUS LINK APP

En skreddersydd Lexus Link-app som er utviklet for å levere Lexus 'Omotenashi' servicenivå i verdensklasse, forvandler UX 300e til en tilkoblet bil og administrerer hele 'Lexus Electrified' eieropplevelse. Appen er enkel og intuitiv å bruke, og tilbyr assistanse til elbil-nykommere og hjelper dem å få mest mulig ut av bilen sin med funksjoner som fjernlading og klimaanlegg. Det viktige er at UX 300e Lexus Link-appen reduserer rekkeviddeangst blant eiere med sitt omfattende paneuropeiske nettverk av offentlige ladestasjoner. Dette lar sjåfører raskt finne en ladestasjon, sjekke tilgjengeligheten, ladehastigheten og prisen per kWt. Det er også en tidsfunksjon for å planlegge lading slik at de drar fordel av lavere priser.

Lexus Link-appen har følgende hovedfunksjoner:

FJERNLADING

Med Lexus Link-appen kan sjåførene sjekke ladenivået til UX 300e på et øyeblikk via mobiltelefonen eller se rekkevidden både når klimaanlegget er av og på, slik at de kan bedømme om batteriet må lades før kjøring. Når bilen lader på vekselstrøm hjemme, er det mulig å eksternt se når ladingen er fullført. En timer som samsvarer med eierens daglige rutine kan også settes for å sikre at ladingen er fullført innen en gitt avgangstid.

FJERNAKTIVERING AV KLIMAANLEGG

Denne funksjonen gir tilgang til funksjoner som klimaanlegg og avising. Temperaturen kan fjernstyres i intervaller på 1°C, hjemmefra om morgenen eller kanskje før du forlater drar fra jobb om ettermiddagen. I tillegg kan klimaanlegget være klart til en planlagt avgangstid, slik at sjåføren og passasjerene kan glede seg over et komfortabelt inneklima umiddelbart etter at de kommer inn i bilen, eller aviseren kan brukes eksternt for å fjerne frost og gi klare ruter en kald morgen.

LADESTASJONLOKALISERING

Denne funksjonen bistår eieren med å finne ladestasjoner over hele Europa i nærheten av bilens nåværende plassering. I tillegg er det mulig å søke etter andre ladestasjoner, sjekke adresse, åpningstider og driftsstatus. Plasseringen av en valgt ladestasjon kan deles med en navigasjonsapp eller UX 300es multimediasystem. Når de kommer til en offentlig ladestasjon, kan sjåførene enkelt identifisere seg ved hjelp av Lexus Link-appen eller RFID-kortet sitt, før de lader og betaler med appen. For ekstra transparens vil eierne få oversikt over ladesesjonene sine i slutten av hver måned.

AVANSERT URBAN TILKOBLING

I tillegg til elbil-funksjonene ovenfor, kan eieren av UX 300e planlegge service, administrere servicehistorikken og bruke 'Del-til-bilen' for å planlegge en ferie eller forretningsreise ved å bruke mobilen og videresende den til UX 300e. Mens ‘Bilen-til-døren’ guider eieren til fots eller med offentlig transport når bilen er parkert, finner ‘Finn-min-bil' UX 300e, og guider eieren til den ved hjelp av trinnvise instruksjoner.

LEXUS SAFETY SYSTEM +

Som resten av UX-familien er UX 300e utstyrt med andregenerasjon av Lexus Safety System +, som er standardutstyr i Norge og i alle EU-land.

Lexus Safety System + er betegnelsen på en pakke med en rekke aktive sikkerhetsteknologier som er utviklet for å bistå sjåføren og redusere sannsynligheten for og alvorligheten til ulykker. Systemet inkluderer Dynamisk radar cruisekontroll, Pre-kollisjonssystem (PCS) med fotgjengeroppdagelse, Kjørefeltsassistanse med varsling om fravikelse fra kjørefelt og styreassistanse, Veiskiltsassistent (RSA) og Intelligent fjernlys/Automatiske fjernlys (AHB) (eller Adaptive fjernlys (AHS) som ekstrautstyr).

• Miljø, energi