LG introduserer et nytt vaskesymbol

LG introduserer et nytt vaskesymbol

LG Electronics lanserer et nyttvaskesymbol til klær, som skal øke bevisstheten rundt damp som en bærekraftig og hygienisk måte å behandledine tekstiler på. Dampbehandling komplementer både maskinvask og profesjonell rens, og norske Envelope1976 har allerede begynt å ta i bruk metoden.

Mens moteindustrien strever for å bli mer bærekraftig og stadig utvikler nye produksjonsmetoder, har ikke metodene for å ta være på klærne utviklet seg i samme tempo. Vaskesymbolene på tøy har faktisk ikke endret seg siden 1971.

Hensikten med “A New Kind of Clean”-initiativet er derfor å øke bevisstheten rundt damp som et alternativ innen klespleien, både i moteindustrien og hos forbrukere. LG håper at de gjennom introduksjonen av det nye vaskesymbolet kan sette en ny standard for hele bransjen.

Det nye symbolet vil være tilgjengelig og åpent for bruk for alle som vil promotere damp som et bærekraftig alternativ til tradisjonell klesvask, enten du er motedesigner, driver et klesmerke eller enklesforretning.

Fordeler med damp
LG Styler er en innovasjon innenfor bærekraftig klespleie og komplementerer LG Electronics utvalg av tradisjonelle vaskemaskiner, som også bruker damp i sine vaskeprogrammer. Det er nemlig mange fordeler med damp, både for dine klesplagg og for miljøet.

Dampbehandling av klær er skånsomt mot tekstiler, fri for kjemikalier, men også svært hygienisk, da det blant annet fjerner allergener fra tøyet*. Et LG Styler-program krever bare noen få desiliter med vann fra springen, noe som er minimalt sammenlignet med de 50-75 literne et vaskemaskinprogram krever. Dampen består av 100 prosent rent vann uten tilsatte kjemikalier. Det frisker effektivt opp klærne dine og fjerner uønsket lukt fra for eksempel svette, røyk eller mat.

Klær har sjeldent behov for å gå i vaskemaskinen etter enkel bruk, men vi gjør det ofte av rutine likevel. Her kommer damp inn som et ideelt alternativ. Det gir en kjapp og tidseffektiv oppfriskning av klærne, samtidig som det sliter mindre på tekstilene og fargene.

Tradisjonelt sett har også motebransjen brukt håndholdte tøydampere til å rette ut rynker og bretter på klær, men nå er det klart for en ny bransjestandard. LG Styler gir en bærekraftig løsning for klespleie som også løser problemet med rynker og bretter på tøy.

Samarbeid med Envelope1976
En av aktørene som allerede har begynt å ta i bruk dampbehandling er Envelope1976. For grunnlegger og kreativ leder Celine Aagaarder den økte levetiden på plaggene en av de viktigste årsakene. Klesmerket fokuserer nemlig allerede på å designe klær som er tidløse og av god kvalitet, som holder lenge. Da er det neste naturlige steget å ta vare på disse plaggene på best mulig vis, og inspirere til mer tidsriktige og bærekraftige klespleievaner.

— I Envelope1976 jobber vi hardt for å gjøre hele prosessen fra produksjon til salg så bærekraftig som mulig. Dette gjør vi også gjennom å oppmuntre kundene våre til å bli mer bevisst på deres eget miljøavtrykk når de kjøper klær. Derfor anbefaler vi ofte å behandle klærne med damp framfor å kjøre de i vaskemaskinen, da det sliter mindre på stoff og farger og gir plaggene enda lengre levetid. LG Styler blir mye brukt hos oss, og er veldig gunstig for våre plagg som er laget av naturlige fibre som er fornybare, biologisk nedbrytbare og holdbare, forteller Celine Aagaard.

Alle kan bli med
Alle som ønsker, kan bli med på ‘A New Kind ofClean’-initiativet og ta i bruk det nye vaskesymbolet. Det er tilgjengelig for nedlastning om du ønsker å legge det til på fremtidige kolleksjoner. Du kan også bestille klistremerker som kan settes på eksisterende produkter. Les mer pånewkindofclean.com.

*Sertifisert av BAF, British Allergy Foundation (fjerner 99,9% av levende husstøvmidd)

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 77 000 ansatte fordelt på 125 kontorer verden rundt. LG består av fem forretningsområder - Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning & Energy Solution og Vehicle Components – og er en av verdens ledende produsenter av Tver, mobile enheter, air condition, vaskemaskiner og kjøleskap. For flere nyheter og informasjon om LG, besøk www.LGnewsroom.com.

Amelia Saeroum Lee

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.