Nye TV-modeller fra LG introduserer unike funksjoner og teknologi

Nye TV-modeller fra LG introduserer unike funksjoner og teknologi

LGs TV-tilbud for 2022 fokuserer på bildekvalitet, flere størrelser og Smart Lifestyle-tjenester.

Las Vegas, 3. januar 2022 – LG Electronics presenterte dag sitt mest finpussede utvalg av TV-modeller til nå, med årets nye OLED-produkter i spissen. De nye modellene inkluderer forbedringer av brukeropplevelsen ved hjelp av blant annet forbedret webOS-programvare med flere smarte funksjoner og tjenester samt forbedrede bildebehandlingsfunksjoner.

LG OLED

Med ni års erfaring med salg av premium TV-modeller og åtte år med CES Innovation Award-priser, har LG OLED TV en plass i millioner av forbrukeres hjem over hele verden1. OLED-paneltypen er basert på piksler som er egne lyskilder og kan styres individuelt – som innebærer perfekt svarthet, naturlige farger og uendelig kontrast. Produktene er også frie for bakgrunnsbelysning, noe som gir både tynnere og lettere produkter enn konkurrerende teknologi, men også unike formater som fleksible og rullbare TV-skjermer.

LGs nye serier G2 og C2 bygger på selskapets nyeste OLED-paneler, OLED evo, som gir høyere lysstyrke enn før. En ny generasjonprosessorer for bildeprosessering er også introdusert i form av prosessoren LG α (Alpha) 9 Gen 52. Denne prosessoren, Brightness Booster-teknologien™, forbedret kjøling og mer avanserte algoritmer3 i G2-serien resulterer i den mest lyssterke modellen hittil.

I tillegg til bedre bildekvalitet, er det også flere størrelser å velge mellom i 2022 G2-serien: 83 tommer og verdens første 97-tommers OLED-TV. Disse utfyller de eksisterende størrelsene 55, 65 og 77 tommer. G2-serien kommer, som tidligere iterasjoner, med mulighet for veggmontering.

Søsterserien C2 tilbys i enda flere størrelser i løpet av modellåret 2022, hvor verdens første 42-tommers OLED-TV er den store nyheten. Den nye størrelsen er siktet mot gaming på PC og konsoll. Andre nyvinninger inkluderer en slankere utforming med tynnere rammer enn før. Andre størrelser for C2-serien er 48, 55, 65, 77 og 83 tommer.

Raskere og smartere

Den nye α 9 Gen 5-prosessorer er hjertet i de fleste nye TV-modelleld. Maskinlæring forbedrer oppskalering og bildedybde. Samtidig forbedres lydbehandlingen med LG AI Sound Pro-funksjonen, som gjør at TV-ens innebygde høyttalere kan produsere virtuell 7.1.2-surround-lyd.

Forbedret brukeropplevelse

LGs Smart TV-plattform bygger på webOS 22, der funksjoner som personlige profiler gjør det lettere for brukere å følge favorittlaget sitt, tilpasse strømmetjenestene sine og få skreddersydde anbefalinger basert på historie. Det er enkelt å bytte mellom brukerprofiler i TV-ens menyer eller via en smarttelefon med NFC Magic Tap.

NFC Magic Tap kan også brukes til å speile mobile enheter4. Speiling av materiale kan også foregå mellom flere TV-er i hjemmet med Room to Room Share, der to LGTV-er kommuniserer direkte med hverandre over et trådløst hjemmenettverk5. En annen nyhet for året er AlwaysReady, som konverterer TV-en til et mediesenter når den ikke er ibruk. Den nye modusen inneholder moduser for visning av digital grafikk, klokke og musikkavspilling6.

ThinQ AI blir også bedre i 2022 TV-modellene. I tillegg til talestyring og full kompatibilitet med andre ThinQ-enheter, støtter ThinQ AI nå også Matter: en ny bransjestandard for sikker og sømløs kommunikasjon for smarte hjem. Den nye støtten lar brukerne kontrollere hjemmene sine med LGs nye TV-modeller7.

Enestående bildekvalitet

Bildekvalitet har alltid vært paradegrenen for LG OLED TV-er, og det samme er det for 2022-skjermpanelene. Nytt for dette året er 100 prosent fargegjengivelse og fargevolum, som er dokumentert og sertifisert i uavhengige tester ved sertifiseringsorganet Intertek. Dette betyr at de nye modellene viser farger som samsvarer med kildematerialet, uansett hvor mørkt eller lyst bildet er8. Andre sertifiseringer som oppnås gjelder bilderflimmer (flicker-free), både fra TÜV Rheinland og Underwriters Laboratories, der sistnevnte organ også har vurdert de refleksfrie (blendingsfrie) modellene. Panelenes evne til å filtrere ut blått lys er også godkjent i henhold til TÜV Rheinlands sertifisering av lavt blått lys.

Klasseledende gaming-ytelse

LG OLED har vært i forkant på gaming i flere år, og 2022-modellene er ikke noe unntak. Med en responstid på 1 millisekund, minimal inngangsforsinkelse og opptil fire HDMI-porter med støtte for flere HDMI 2.1-funksjoner, er forholdene best mulig. Innebygd støtte for strømmetjenester for spill som NVIDIA GeForce NOW og Google Stadia betyr at alt som trengs er en kompatibel kontroller.

Nytt for 2022 er spillspesifikke profiler i TV-modellenes Game Optimizer-meny. Det gir rask tilgang til den nye Dark Room-modusen, som justerer lysstyrken på mørke rom. Du får raskt tilgang til innstillinger for G-SYNC® Compatible, FreeSync™ Premium og variabel oppdateringsfrekvens (VRR) via samme meny. En Sport-modus med optimeringer for førstepersonsspill med høyt tempo, rollespill og RTS er også utviklet og inkludert.

LG QNED MINI LED

LG fortsetter også å utvikle TV-er basert på LCD-paneler, med QNED-serien utvidet for 2022. Med LGs proprietære Quantum Dot NanoCell-teknologier sørges det for fargegjengivelse med 100 prosent fargevolum. I tillegg til nøyaktige farger i både de mørkeste og lyseste scenere, tilbyr LG QNED Mini LED TV høy kontrast ved hjelp av Precision Dimming Technology. QNED90-serien og nyere er sertifisert for 100 prosent konsekvent fargegjengivelse, noe som betyr samme resultat vid hver avspilling – selv i forskjelligevisningsvinkler. 9

INTERAKTIVE OPPLEVELSER

Med 2022-modellene omdefinerer LG TV-ens rolle i hjemmet ved hjelp av nye tjenester.

LIVENow: LIVENow-appen gir tilgang til direktekonserter, forestillinger, sport og andre former for direkteunderholdning, der seerne aktivt kan delta i nye virtuelle opplevelser.

1M HomeDance: Setter brukere i bevegelse og lar dem danse som K-Pop-stjernene. Ved hjelp av koreografi fra 1MILLION Dance Studio, et av de mest populære koreografistudioene for K-Pop, får brukerne muligheten til å lære å danse som de koreanske stjernene, trinn for trinn. Den mindre sannsynlige danseren har også muligheten til å sjekke ut sine favorittklipp.

LG Fitness: LGs første treningsapp LG Fitness hjelper brukere med å finne treningsinspirasjon og -planer eller lage sine egne ved å velge fra et bredt spekter av aktiviteter. Eksempler på treningsformer er HIIT, strekking og meditasjon, og fremdriften spores tydelig i appen.

Independa: Med Independakan kan brukere ved hjelp av en TV fra LG hjelpe til med å ta vare på familiemedlemmer på avstand. Gjennom appen kan helsepersonell og andre tjenester nås, mens samtaler og varsler er fullt integrert i webOS. Nordamerikanske tjenester inkludert i Independa inkluderer Dentulu (tannlege), Capital Rx (apotek), Coverdell (tannforsikring), WebMD (medisinsk videoundervisning) og Sprio100 (aktivitetsprogram for eldre)10.

Se LG TV-modellene fra 2022 ved å besøke den virtuelle utstillingen på www.LG.com/CES2022 fra 4. januar kl. 17:00 CET.

1 Antall solgte enheter i niårsperioden 2013—2021 (Kilde: Omdia)

2 α (Alpha) 9 Gen 5 AI-prosessor er tilgjengelig i følgendemodeller:OLED Z2, OLED G2, OLED C2, QNED Mini LED QNED99, QNED Mini LED QNED95.

3 Brightness BoosterTM er bare tilgjengelig i LG OLED G2-serien.

4 Deling av innhold (f.eks. bilder, musikk, video) støttes på kompatible Android- og iOS-enheter. Bildespeiling støttes på kompatible Android-enheter, med iOS-støtte senere i 2022.

5 Room To Room Share vil være tilgjengelig etter fastvareoppdatering i løpet av det første året av 2022. Støtter bare deling av materiale fra set-top-bokser og bakkesendt TV.

6 Always Ready er tilgjengelig i OLED Z1, OLED G2, QNED Mini LED QNED99, QNED Mini LED QNED95, QNED Mini LED QNED90. Funksjonen kan slås av i TV-menyene.

7 Materiestøtte som skal gjøres tilgjengelig i andre halvdel av 2022.

8 LG OLED-sertifisert av Intertek for 100 prosent fargebalanse, målt i henhold til CIE DE2000 med 125 farger. Sertifisert av Intertek hevder at LG OLED TV-er kan reprodusere 100% av DCI-P3 fargerommet i full lysskala av modellene i henhold til IDMS 1.03C (cl. 5.31).

9 LG QNED TV, sertifisert av Intertek, leverer 100 prosent konsistente farger i henhold til CIE DE2000 over 18 farger i en visningsvinkel på ±30°.

10 Independa er gjort tilgjengelig for 2021 og 2022 modellen i Canada og USA.

Om LG Electronics Home Entertainment

LG Home Entertainment er en bransjeleder innen TV og audiovisuelle systemer, samt en globalt anerkjent innovatør for sitt lederskap i OLED TV-er som omdefinerer premium TV-produktkategorien. LG er forpliktet til å forbedre kundenes liv gjennomnnovative hjemmeunderholdningsprodukter med OLED og QNED Mini LED TV-teknologi med Quantom Dot NanoCell og lydsystemene utviklet sammen med Meridian Audio i forkant. For flere nyheter fra LG, se www.LGnewsroom.com

Pressekontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.