Linde lanserer Linde Green - flytende gasser der klimaregnskapet går i null

Linde lanserer Linde Green, en ny produktlinje med flytende gasser, der klimaregnskapet går i null. Fornybar energi og fornybart brensel benyttes til produksjon og transport – kombinert med klimakompensasjon.

"Vi er trygge på at Linde Green er et viktig og riktig valg for å redusere klimapåvirkningen, og er et stort steg i riktig retning for å bli klimanøytrale. Linde kan nå tilby et produktsortiment med flytende gasser, der klimafotavtrykket er betydelig redusert. Det hjelper våre kunder med å ta neste steg og forbedre sine miljøresultater," sier Olof Källgren, Executive Director, Sales & Marketing Europe North. "Linde Green vil dessuten akselerere Lindes egen satsing for å nå de bærekraftmålene vi har satt til 2028."

Produktene i Linde Green består av flytende oksygen, nitrogen, argon og karbondioksid, og disse vil produseres ved hjelp av grønne kilder – enten luft eller gjenvunnet CO2, for eksempel utvunnet som et biprodukt fra produksjon av bioetanol. Kun fornybar energi som vind- og solenergi vil benyttes i luftseparasjonsprosessen. Produktene vil dessuten transporteres til kunder på lastebiler som kjører på fornybart drivstoff.

Til sammen vil dette redusere CO2-utslippet med opptil 95 prosent. De resterende klimagassutslippene kompenseres via et skogplantingsprosjekt.

Kundene vil få en årlig rapport som viser dem hvor mye CO2-utslipp de har spart ved å bruke Linde Green-gasser i sin produksjon.

“Med Linde Green kan vi tilby våre kunder et klimakompensert produkt uten negativ klimapåvirkning. Fordi klimafotavtrykket fra Linde Green-gasser går i null, bidrar de til at kundene våre kan redusere klimapåvirkningen og styrke sin konkurransekraft, sier Olof Källgren.

“Med våre gasser, applikasjonsteknologi og tjenester kan vi tilby våre kunder et konkurransefortrinn og dermed hjelpe dem med å forbedre produktiviteten, energieffektiviteten og miljøresultatet. Samtidig reduserer vi vårt eget forbruk av naturressurser.“

Linde jobber kontinuerlig med å hjelpe kundene til å bli mer produktive. Bærekraft er en hjørnestein i virksomheten. Med Linde Green tas neste steg.

Slik fungerer det

• Samme produktkvalitet og pålitelighet leveres - uten klimagassutslipp
  • Grønne kilder benyttes: luft eller gjenvunnet CO2, f.eks. gjenvunnet som et biprodukt fra produksjon av bioetanol
  • Fornybar energi fra vind og sol brukes i produksjonen av Linde Green gasser
  • Transporten til kunden initierer kjøp av fornybart drivstoff i distribusjonssystemet
  • Klimakompensasjon via et skogplantingsprosjekt
  • Linde Green bekreftes av tredjepart (KPMG)
  • Gjennomgang og kontroll av alle energikilder og all produksjon
  • Kundene mottar en årlig rapport som viser hvor store CO2-utslipp de har spart

Les mer om Linde Green her

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Øystein Aasland
Salgs -og markedsdirektør
Linde Gas AS
E-post: oystein.aasland@linde.com

• Miljø, energi

• bærekraft
  • holdbarhet
  • co2
  • argon
  • nitrogen
  • nitrogengass
  • miljø
  • oksygen
  • flytende nitrogen

Om Linde

Linde er et ledende globalt industrigass- og ingeniørselskap, som i 2020 hadde en omsetning på 27 milliarder USD (24 milliarder EURO). Vår misjon er å gjøre verden mer produktiv hver dag ved å tilby løsninger, teknologi og tjenester av høy kvalitet som hjelper våre kunder til bedre resultater, og samtidig bidrar til bærekraft og beskyttelse av planeten vår.

Selskapet betjener en rekke bransjer, herunder luftfart, kjemisk industri, næringsmiddelindustri, elektronikk, energi, helsevesen, verkstedindustri og stål og metall. Lindes industrigasser benyttes innen en rekke bruksområder, fra livreddende medisinsk oksygen og høyrene spesialgasser i elektronikkproduksjon til hydrogen for rent brensel og mye mer. Linde leverer også avanserte gassprosessløsninger, som bidrar til vekst, effektivitetsforbedringer og utslippsreduksjoner.

For mer informasjon om selskapet og dets produkter og tjenester, vennligst besøk www.linde-gas.no eller www.linde.com

Unni Bekkevold

Pressekontakt Communications Manager Norway +47 912 44 006