BIM-kurs avholdt hos LINK i Oslo

BIM-kurs avholdt hos LINK i Oslo

Intense sertifiseringsdager:
LINK Arkitektur først ute med sertifiseringen «BIM Rådgiver»

Etter hektiske kursdager i Oslo har LINK Arkitektur sertifisert seg til «BIM Basis» og «BIM Rådgiver.» De blir med det de første i Norge med sertifiseringen «BIM Rådgiver,» og det første arkitektkontoret med «BIM Basis.»

– Dette er en stor milepæl for oss og vi ser det som en enorm fordel å kunne implementere en felles plattform for kjennskap og forståelse av åpenBIM. Både i vår egen virksomhet og ute hos våre oppdragsgivere, sier Gabrielle Bergh, BIM-manager i LINK arkitektur AS og nestleder for styret i buildingSMART Norge.

Dyp, tverrfaglig input

Kurset - som er bygd opp internt - hadde knyttet til seg en rekke eksterne foredragsholdere fra andre deler av en mangeslungen byggenæring. Blant andre bidro programvareleverandøren Rendra, byggherre Statsbygg, entreprenør Skanska og rådgiver Multiconsult til innholdsrike og inspirerende dager med mye spennende BIM-påfyll til de tolv entusiastiske og aktive deltagere fra arkitektkontorets «Team Oslo» og «Team Fredrikstad.» Kursdeltagerne fikk en grundig innføring i de respektive modulene i buildingSMART Norges omfattende læreplan, i tillegg fikk deltagerne også brynt seg på ervervet kunnskap gjennom praktisk problemløsning i relevante prosjekter, med mulighet for å lufte egne erfaringer og problemstillinger.

– Vi ser nytte av - og ikke minst mulighet til - å få dette implementert i våre prosjekter etter behov. Vi har etter dette en enda mer oppegående kompetanse for å kunne gi råd til våre kunder, sier Bergh, som forsikrer oss om at diplomene vil bli brukt aktivt.

– Sertifiseringene vil bli benyttet aktivt i både markedsføring og salg. Det vil også bli viktig for oss trekke dem fram når det kommer til anbud og prekvalifisering. Jeg tror vi vil oppleve at sertifiseringene vil gi oss en reell, komparativ fordel i forhold til arkitekter, ingeniører, entreprenører og byggherrer, som ikke har gått gjennom tilsvarende kursing, avslutter Bergh, som både håper og tror at arkitektkontoret på denne måten er med og videreutvikler en samlet forståelse for betydningen av åpen BIM i fremtidens byggeprosjekter i fremtiden. En utvikling LINK gjerne vil ligge i front av.

Takk til alle kurs/ foredragsholdere og til kursdeltagere.

Tove Lise Nordahl

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 907 84 591