LKs svenske logistikksenter blir CO2-nøytralt

LKs svenske logistikksenter blir CO2-nøytralt

LK har som utgangspunkt at det alltid er mulig å gjøre ting bedre. Denne innstillingen gjennomsyrer også miljøarbeidet, der konsernet hele tiden prøver å redusere miljøbelastningen samt utvikle mer bærekraftige løsninger fremover.

Et område som LK arbeider løpende med, er å gjennomgå transporten og hvordan denne kan effektiviseres. Et eksempel er LKs svenske logistikksenter, som ble flyttet fra Malmö til Ulricehamn i 2017.

I og med at det nye logistikksenteret nå ligger i tilknytning til konsernets forretningsområde PEX Pipe Extrusion, produsent av plastrør av høy kvalitet til VVS-industrien, har behovet for transporter fra fabrikken til lageret forsvunnet. Flyttingen og de nye lokalene innebærer også mer effektive leveringer samt kortere transportstrekninger, ettersom LK nå har kommet nærmere flere store kunder.

– Men vi i LK synes ikke dette er nok. Fra og med 2019 er transporten vår, ut fra sentrallageret, CO2-nøytrale. Vi klimakompenserer for CO2 som oppstår når gods fraktes ut fra logistikksenteret til våre kunder, ved å plante trær med Vi-skogen. Hittil har vi plantet 3447 trær, sier Hans Bramevik, kvalitets- og miljøsjef, Water and Heating Systems, LK.

LK arbeider hver dag for å oppnå økt bærekraft for sine kunder, bedriften og omverdenen, og bærekraftrapporten er et viktig verktøy som bidrar til å belyse hva konsernet gjør bra, men også hva som kan forbedres.

For mer informasjon kan du ta kontakt med:

Hans Bramevik, kvalitets- og miljøsjef, Water and Heating Systems, LK

E-post: Hans.Bramevik@lksystems.se

For en enklere og smartere hverdag

Enklere, smartere og mer holdbart – på LK går vi alltid ut ifra at det finnes en bedre måte å gjøre ting på. I alt vårt arbeide foretrekker vi innovasjon over status quo, og enkelhet over kompleksitet. Med denne overbevisningen utvikler vi på LK smarte produkter og systemløsninger for varme, vann og sanitet.

LK Systems AS
Eikenga