Løvetann - kantinedrift i 15 år

Løvetann Kantinedrift & Catering ble stiftet som enkeltmannsforetak av Merete Anfinnsen i 1995. Kontorene deres var da under trappa hjemme hos Merete selv. Det viste seg at kundene likte Løvetann sin kantine godt. Vi hadde en stillferdig, langsomt og trygg utvikling, sier Anfinnsen.
Etter 8 år med god vekst så Anfinnsen at selskapet trengte en mer solid etablering. Den 2.juli 2003 omregistrerte hun selskapet til Løvetann AS og flyttet kontorene til Glads vei 20 på Grefsen i Oslo.

Konseptet deres tilbyr litt utover kun vanlig kantinedrift. Løvetann skreddersyr et kantinekonsept tilpasset din bedrifts ønsker, muligheter og behov, forteller Anfinnsen. I dag har Løvetann 20 kantiner i Oslo og omegn, og 30 medarbeidere. Samtlige av disse medarbeiderne er kvinner, og de har et sykefravær på 2%. Flere av "løvetennene", som de blir kalt, har forskjellig etnisk bakgrunn og har vært over 50 år ved ansettelse. De etniske forskjellene gjør at man kan finne en kantine med asiatisk inspirert mat ett sted, og tyrkisk inspirert mat i en kantine et annet sted. Hemmeligheten mener Anfinnsen ligger i frihet og ansvar. Våre ansatte gir mye mer enn de behøver. De føler et stort ansvar, vokser med oppgaven, får gode tilbakemeldinger og har lyst til å gi det lille ekstra, sier hun. Det er blitt attraktivt å jobbe hos oss. Vi trenger ikke å annonsere ledige stillinger. I tillegg til å rekruttere via NAV, får ansatte bonus dersom de anbefaler noen de kjenner, legger Remy Kalvatn, Anfinnsens høyre hånd, til.

I tillegg til kantinedrift tilbyr de også prosjektering av kantiner og analyse av kantiner, kaféer, restauranter og hotell. Prosjekteringen foregår ved at man møtes for befaring, hvor man avdekker ønsker og behov. Etter å ha funnet en optimal løsning henter Løvetann inn priser fra leverandører.

Analysen skal sikre kunden optimal drift av spisestedet. Målet er bedre kundetilfredshet, økt omsetning og reduserte kostnader.

Løvetann har altså blitt en ledende aktør innen kantinedrift. Men det er ikke tilfeldig mener Anfinnsen.
Ting tar alltid mer tid enn man tror. Det går opp og ned før det bare går oppover. Grunnarbeidet er avgjørende, at man har lagt til rette for en god base der alt kan vokse fra, avslutter hun.

• Bedrifter, allment

• prosjektering