Fortsatt økning av private .no-domener

Antall aktive .no-domener med privat abonnement økte med 1.400 fra januar til februar som er en økning på 2,32%. Det ble registrert 12.234 nye .no-domener i februar som er en nedgang på 6,59% sammenlignet med januar. Dette i følge Loopia, Nordens ledende leverandør av webhotell, som har sammenliknet trender og statistikk fra Norid (Norge) og IIS (Internetstiftelsen i Sverige).

Svak nedgang nyregistreringer i Norge

Det ble en svak nedgang på 6,59% i antall nyregistreringer av .no-domener fra januar til februar, hvor det totalt sett ble registrert 12.234 .no-domener.

Antall aktive .no-domener med privat abonnement økte med 1.400 fra januar til februar, noe som gir et totalt antall på 61.644. Dette utgjør 8,5% av totalt antall aktive .no-domener på 724.370. Sammenlikner man de siste 12 månedene har antall aktive .no-domener med privat abonnement økt med 34% siden februar 2016.

- Vi gleder oss over den stabile økningen av andelen aktive .no-domener med privat abonnement, til tross for svak nedgang i antall nyregistreringer uttaler Jimmie Eriksson, administrerende direktør i Loopia. Myndighetene endret regelverket i 2014 for at privatpersoner kunne registrere .no-domener. Derfor tror jeg flere med gründerplaner registrerer domener før de etablerer virksomheten. Dette kan være en av årsakene til den stabile veksten, legger han til.

Registrering av DNSECC-domener stillestående i Norge og Sverige

Antall .no-domener som har DNS Security Extensions var i februar på 420.262. Dette utgjør 58% av totalt antall aktive .no-domener, som også var andelen i januar. I Sverige var veksten for DNSECC-domener i 4. kvartal 2016 på 2%, men for februar 2017 var den på 0,2%. Andelen av DNSECC-domener i Sverige var på 46,55%.

DNS Security Extensions muliggjør å sjekke at domenet kommer fra riktig kilde og ikke er endret underveis.

Svak oppgang i den svenske veksten for februar

Det ble registrert 27.205 nye .se-domener i februar sammenlignet med januar som var 26.232. Dette er en økning på 3,7%. Totalt er det 1.461.545 aktive .se-domener sammenlignet med 724.370 aktive .no-domener.

• Data, telekom, IT

• .no
  • domenenavn
  • hjemmeside
  • nettbutikk
  • support
  • webhotell

Loopia er Sveriges største webhotell med virksomhet i Sverige, Norge og Serbia. Selskapet har drevet virksomhet siden 1999 og har siden 2011 vært en del av Visma. Loopia tilbyr privatpersoner og bedrifter brukervennlige løsninger for håndtering av domener, nettsider og e-posttjenester. “Pålitelige tjenester med tilgjengelig support til konkurransedyktige priser, helt enkelt.” Les mer på www.loopia.no.

For mer informasjon:
Stig Ernst, Marketing and Communications Manager, +47 957 65 994, stig.ernst@loopia.no

Pressekontakt Marketing Director +46(0)704011196

Pressekontakt CEO Loopia Group +46727084848