Pressemelding -

Rekordnotering for norske .no-domener. Sterk positiv trend i Norge - flater ut i Sverige

I 2016 ble det registrert 127.148 nye .no-domener som er rekordnotering. Det er i dag 721.045 aktive .no-domenenavn pr 31. januar 2017. Dette i følge Loopia, Nordens ledende leverandør av webhotell, som har sammenliknet trender og statistikk fra Norid (Norge) og IIS (Internetstiftelsen i Sverige).

Sterkt domenemarked i Norge
I 2016 ble det registrert 127.148 nye .no-domener som er rekordnotering. Forrige toppnotering var i 2014, da det ble åpnet for privatpersoner å registrere domenenavn direkte under .no.

Nye registreringer av .no-domener økte med 42% fra desember 2016 (9.204) til januar 2017 (13.097). Sammenlikner man de siste 12 månedene var januar 2017 den nest beste måneden, opp 8,3 % sammenliknet med januar 2016, kun slått av februar 2016 med 13.210 registrerte .no-domener.

- Dette er oppløftende tall for den norske webhotellbransjen uttaler Jimmie Eriksson, administrerende direktør i Loopia. Han legger til at det viser at norske bedrifter og privatpersoner ser viktigheten av være tilstede på nett.

Antall .no-domener som har DNS Security Extensions var i januar 2017 på 418.655. Dette utgjør 58% av totalt antall aktive .no-domener. Sammenligner man med januar 2016 har antallet .no-domener som har DNS Security Extensions økt med 8,7%. DNS Security Extensions muliggjør å sjekke at domenet kommer fra riktig kilde og ikke er endret underveis.

Den svenske veksten flater ut
Til forskjell fra den sterke domeneveksten i Norge ser vi at den flater ut i Sverige. Forrige toppnotering var i 2011 med 305.671 nye registrerte .se-domener. Året 2016 har vært det nest beste med 287.760 nye registerte .se-domener. Sammenlignet med 2011 er dette en nedgang på 5,85%.

• Data, telekom, IT

• webhotell
  • support
  • nettbutikk
  • hjemmeside
  • domenenavn
  • .no

Loopia er Sveriges største webhotell med virksomhet i Sverige, Norge og Serbia. Selskapet har drevet virksomhet siden 1999 og har siden 2011 vært en del av Visma. Loopia tilbyr privatpersoner og bedrifter brukervennlige løsninger for håndtering av domener, nettsider og e-posttjenester. “Pålitelige tjenester med tilgjengelig support til konkurransedyktige priser, helt enkelt.” Les mer på www.loopia.no.

For mer informasjon:
Stig Ernst, Marketing and Communications Manager, +47 957 65 994, stig.ernst@loopia.no

Pressekontakt Marketing Director +46(0)704011196

Pressekontakt CEO Loopia Group +46727084848