Webhotellet Loopia kjøpt av kapitalfondet Axcel

Loopia som ble etablert i 1999 og hjelperi dag 250 000 bedrifter og privatpersoner med å lykkes på internett. Selskapet har opplevd en sterk vekst siden oppstart, og er representert i Sverige, Norge og Serbia. Axcel kommer til å satse ytterligere på nye produkter og tjenester, men også oppkjøp i nåværende og nye markeder.

John Hugosson, divisjonsdirektør i Visma Hosting som Loopia har vært en del av, blir ny konsernsjef for Loopia og datterselskapet Active 24.

- Det er et perfekt tidspunkt for oss å få Axcel som nye eiere. De kommer til å hjelpe Loopia med å realisere de strategiske planene med erfaringen de har som eier av flere teknologiselskaper. Jeg er overbevist om at vi sammen skal løfte Loopia til nye høyder, sier Hugosson.

Jimmie Eriksson, administrerende direktør i Loopia, legger til:

- Gjennom flere år med god lønnsomhet og sterk vekst er neste steg i utviklingen vår å tilby kundene våre flere nyttige tjenester, samtidig som vi vil gjøre flere oppkjøp i markedet. Nå girer vi om og trykker gasspedalen hardt inn.

Loopia har hatt en veldig positiv utvikling de siste årene gjennom fremgangsrik utvikling av eksisterende plattformer, forbedret lønnsomhet og økt vekst. Selskapet har også vist at de kan øke lønnsomheten via oppkjøp.

- John Hugosson og teamet i Loopia har fått selskapet til å vokse samtidig som de har skapt en skalerbar plattform som fungerer for kraftig organisk vekst som oppkjøp, uttaler Christian Bamberger Bro, Partner och ansvarlig for investeringen hos Axcel.

- Det er stort potensiale for videre vekst både gjennom økt salg av verdiskapende ekstratjenester til eksisterende kunder, og videre ekspansjon gjennom konsolidering, spesielt i eksisterende markeder, men også i nye geografiske markeder i Europa. Vi ser frem til å realisere selskapets strategi sammen med John og teamet hans, avslutter Bamberger Bro.

Om Axcel
Axcel ble grunnlagt i 1994 og er i dag et nordisk risikokapitalfond som fokuserer på mellomstore selskaper. De har en bred krets av både nordiske og internasjonale investorer- Axcel har opprettet fem fond med samlet kapital på ca 2,0 milliarder Euro. Fondene har gjennomført 52 investeringer og mer enn 100 større oppkjøp. 39 virksomheter har blitt solgt eller børsnotert. Axcel eier i dag 13 virksomheter som har en samlet omsetning på 1,4 milliarder Euro og 6.300 ansatte.

Om Loopia og Active 24
Loopia ble etablert i 1998 og er i dag et markedsledende innen domenenavn, webhotell og andre verdiskapende tilleggstjenester. Loopia har virksomhet i Sverige, Norge og Serbia. Active 24 ble etablert i 1998 har hovedmarkedet sitt i Tsjekkia, men er også representert i Slovakia, Spania, Nederland, Tyskland og Storbritannia. Tilsammen hjelper Loopia og Active 24 350.000 selskaper og privatpersoner å lykkes på internett.

Om Visma
Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 300 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har 6 700 ansatte og hadde i 2017 en omsetning på NOK 9 346 mill.

For mer informasjon

Axcel
Christian Bamberger Bro, Partner
E-post: cbb@axcel.dk
Tlf: +45 4099 3939

Christian Schmidt-Jacobsen, Managing Partner
E-post: csj@axcel.dk
Tlf: +45 3336 6999

Loopia and Active 24:
John Hugosson, CEO
E-post: john.hugosson@visma.com
Tlf: +47 928 639 16

Visma:
Mikael Männik, Director of Mergers & Acquisitions
E-post: mikael.mannik@visma.com
Tlf: +4673 510 1220

• Data, telekom, IT

Loopia er et av Nordens største webhotell med virksomhet i Sverige, Norge og Serbia. Selskapet har drevet virksomhet siden 1999 og har siden 2011 vært en del av Visma. Loopia tilbyr privatpersoner og bedrifter brukervennlige løsninger for håndtering av domener, nettsider og e-posttjenester. “Pålitelige tjenester med tilgjengelig support til konkurransedyktige priser, helt enkelt.” Les mer på www.loopia.no.

For mer informasjon:
Stig Ernst, Marketing and Communications Manager, +47 957 65 994, stig.ernst@loopia.no

Pressekontakt Marketing Director +46(0)704011196

Pressekontakt CEO Loopia Group +46727084848