Riktig og tilpasset belysning kan gi økt livskvalitet og bidra til at eldre bor lenger hjemme

Lyskulturs publikasjon 11, Belysning for eldre og svaksynte er nylig oppdatert, og lanseres fredag 15 mars, kl. 09:00 i Dronning Ingrids hage, en helt ny demenslandsby på Tøyen.

Visste du at en over 70 år trenger tre ganger så mye lys som en i 20-årene? Dette vet svært få, og det at eldre ikke får nok lys, begrenser dem fra å utføre gjøremål.

Mennesker lever lenger og er friskere enn for bare noen tiår siden. Aktive og friske eldre ønsker fortsatt å holde på med aktiviteter og hobbyer så lenge de kan, og trenger derfor tilpasset belysning slik de kan fortsette med håndarbeid, trening, samt lesing.

Under lanseringen av publikasjonen snakker forskere og forelesere ved Arkitektonisk Lysdesign og Optometri i Kongsberg om endringer som skjer med synet vårt når vi blir eldre, og hvordan man ved hjelp av lys, kan tilpasse seg disse endringene. Samt om viktigheten med universell utforming. Light Bureau forteller om mulige løsninger for hvordan man kan lyssette for eldre i forskjellige rom og ved forskjellige behov. I tillegg forteller instutisjonssjef på Dronnings Ingrids hage om hva man skal og bør tenke på når man planlegger demenslandsby, boliger og instutisjoner. Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Oslo Kommune forteller om formidling og kunnskap om lys i innbyggertjenesten Almas hus.

Denne publikasjonen har fått støtte fra Bufdir. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Påmelding til lanseringen.

Dagen før lanseringen arrangerer Lyskultur et heldagskurs som baserer seg på den nye publikasjonen "Belysning for eldre og svaksynte", og publikasjonen "Belysning og universell utforming". Her får man en innføring i hva man skal tenke på når man lyssetter både innendørs og utendørs for et inkluderende samfunn. Kurset gir kunnskap om hva som trengs for å skape gode lysmiljøer. For et godt universelt utformet lysdesign er det viktig at belysning kommer tidlig inn i planleggingen sammen med arkitekt og byggherre. Kurset er relevant for: lysdesignere, prosjekterende, arkitekter, landskapsarkitekt, byggherre og entreprenør. Pris for kurset er 6900,-, og 5450,- for Lyskulturs medlemmer.

Påmelding for kurset "Belysning og universell utforming".

Regions

Lyskultur er Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning. Vi jobber for å fremme fagpolitiske interesser og bedre rammevilkårene for alle som jobber med lys og belysning . Foreningen er non-profit og ble stiftet i 1936.

Lyskultur er landsdekkende og medlemmene er toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, importører, installatører og salgsleddet innenfor belysning. Lyskulturs medlemmer er aktive bidragsytere i utviklingen av nasjonale og internasjonale standarder, rapporter og veiledere.