MAN Truck & Bus introduserer nye MAN Truck Generation

• MAN Truck & Bus presenterer nye MAN Truck Generation

• Nye MAN Truck Generation setter standarden når det gjelder sjåførfokus, assistentsystemer og digitalt nettverk

• Drivstofforbruket er redusert med inntil åtte present, og CO2-utslippene er betydelig lavere

• Nye assistentsystemer, inklusive den nyutviklede sving-assistenten, øker sikkerheten på veien

• MAN implementerer konsekvent «Simplifying Business» med nye MAN Truck Generation

MAN Truck & Bus introduserer en fullstendig nyutviklet lastebilgenerasjon for første gang på 20 år. Serien er helt orientert mot de endrede kravene innenfor transport-industrien og setter nye standarder for – blant annet – assistentsystemer, sjåførorientering og digitalt nettverk. På denne måten representerer den nye lastebilgenerasjonen utviklingen av MAN Truck & Bus fra kjøretøy-produsent til tilbyder av intelligente og bærekraftige transportløsninger. Med drivstoffbesparelser på inntil åtte present oppnår den nye MAN Truck Generation betydelige reduksjoner i CO2-utslippene. Den nyutviklede svingassistenten hjelper til med å forhindre alvorlige ulykker i urban trafikk – fire år før dette blir et lovkrav. Filskiftassistenten varsler sjåføren om kjøretøy i filene ved siden av. MAN har involvert kunder og sjåfører der utviklingen av den nye MAN Truck Generation helt fra starten, slik at deres kran og ønsker konsekvent kunne bli en del av det nye kjøretøyet.

“Vi gjør virksomheten til kundene våre enklere, mer effektiv og dermed mer vellykket. Simplifying Business (enklere business) – dette er vårt krav, vårt løfte. Nye MAN Truck Generation lar oss oppfylle dette mer omfattende enn noen gang før.” – Joachim Drees, toppsjef i MAN Truck & Bus SE

Den nye MAN Truck Generation følger i fotsporene etter en legendarisk kjøretøyserie. MAN TGA, som ble presentert i 2000, var retningsgivende for lastebilkonstruksjon. Nye MAN Truck Generation følger opp dette, men byr også på et nytt nivå når det gjelder komfort, sikkerhet, effektivitet, holdbarhet og service, så vel som oppkobling og digitalisering.

“Simplifying Business” – den skiftende transportindustrien

I dag er kravene på alle områder av transportnæringen mer mangfoldige og sammensatte enn noen gang. Prognoser for fremtiden indikerer at grunnleggende omforming av industrien går på høygir. Dette fører med seg store utfordringer. Transportvolumet i EU alene er forventet å øke med 40 prosent de neste 20 årene. Samtidig er strenge lovbestemmelser ment å redusere CO2-utslippene med 15 prosent innen 2025 (med en ytterligere reduksjon på 30 prosent innen 2030). For å gjøre det enda verre er det en økende knapphet på sjåfører. Etter gjeldende statistikk vil Tyskland mangle rundt 150.000 kvalifiserte profesjonelle sjåfører bare i løpet av de neste to årene. I tillegg setter stadig mer omfattende digitalisering på tvers av alle logistikkprosesser et raskt tempo for transportselskapene.

“Kundene våre forventer at vi gir dem svar på disse spørsmålene, og med rette, ”oppsummerer Joachim Drees, toppsjef i MAN Truck & Bus. “For deres skyld trenger vi å være ett skritt foran disse endringene med alle tilhørende direkte og indirekte effekter. Dette er en enorm, med samtidig en ekstremt spennende, oppgave. Vi trenger å tenke i forskjellige, nye dimensjoner som produsent av våre produkter. Det gjør vi med vår nye lastebilgenerasjon.”

Dette er årsaken til at den nye MAN lastebilgenerasjonen byr på alt som kunder og sjåfører alltid har verdsatt og forventet fra sine MAN-kjøretøy – men nå enda bedre. Serien forener velprøvd teknologi med en fremtidsrettet utvikling, hvor målet er at speditører og sjåfører skal ha en lettere arbeidsdag, til tross for stadig mer komplekse rammebetingelser. På den måten fokuserer MAN på fire kjernetemaer, sjåføren på arbeidsplassen, kjøretøyets effektivitet og holdbarhet, samt et sterkt og kompetent partnerskap med kundene.

“Svært sjåførtilpasset” – sjåføren er i fokus

For å optimalisere arbeidsplassen i lastebilen og tilpasse den til bedre å oppfylle de daglige kravene til sjåføren, må sjåførens ytelse og motivasjonen plasseres i høysetet. Tross alt er de avgjørende byggesteinene for et transportselskaps økonomiske suksess sjåførenes engasjement og tilfredshet. Dette er grunnen til at den nye MAN lastebilgenerasjonen setter standarder når det gjelder brukervennlighet, optimal ergonomi, bruk som er mer intuitiv og pålitelig, nettverk med digitale enheter og applikasjoner, og sist, men ikke minst, optimal plass, et gjennomtenkt oppbevaringskonsept og perfekt sovekomfort. Alt retter seg mot behov som ble bestemt ut fra lang erfaring. MAN har konsekvent inkluderte ekspertisen og tilbakemeldingene fra sjåfører og bileiere gjennom hele utviklingsprosessen. Moderne assistantsystemer, som den nylig utviklede svingassistenten, køassistenten og filskiftassistenten, reduserer påkjenningen på sjåføren og gir økt sikkerhet i trafikken.

“Fremragende effektivitet & og økonomi”

Euro 6d motorserien, som ble introdusert i 2019, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Det perfekte samspillet mellom enhetene med ytterligere, nyutviklede forbruksreduserende drivlinje og programvare-komponenter gir fremtidsserien et bemerkelsesverdig effektivitetsnivå. Nye MAN Truck Generation har inntil prosent lavere drivstofforbruk sammenlignet med forgjengerne med Euro 6c-motorer innenfor langtransport, og dette gir selvsagt også en betydelig CO2-reduksjon.

Den forbedrede aerodynamikken med den nye kjøretøyutformingen spiller også en rolle når det gjelder redusert drivstofforbruk. Videre tilbyr MAN ytterligere målrettet og praksisorientert sjåføropplæring ved hjelp av digitale applikasjoner. Dette hjelper sjåførene til å få en enda mer effektiv kjørestil.

Omfattende produktforbedringer på komponentsiden og innenfor vedlikehold og service reduserer servicekostnadene. I tillegg byr den nye lastebilgenerasjonen på betydelige nyttelastfordeler, noe som er særlig fordelaktig innenfor vektsensitive sektorer.

“Optimert driftstid” – fremragende tilgjengelighet gjennom hele levetiden

Hvor “god” en lastebil er i bruk avhenger i stor grad av hvor effektivt og enkelt den utfører transportoppgaven. Et viktig parameter her er holdbarheten. MAN bestreber seg på å gjøre det velprøvde enda bedre med den nye lastebilgenerasjonen, for å sikre den langvarige produktkvaliteten (som gjentatte ganger er bekreftet i TÜV-rapporten) også for fremtiden. Ta for eksempel den nyutviklede, forenklede, kraftige og fremtidsrettede elektronikk-arkitekturen, som forbedrer og utvider funksjonaliteten til lastebilene betydelig.

I tillegg reduserer et omfattende videreutviklet, digitalisert vedlikeholds-styringssystem driftskostnadene og sikrer maksimal tilgjengelighet av de nye MAN TG-kjøretøyene. Bileierne og sjåførene er støttet gjennom flere digital funksjoner og tjenester.

“Sterk partner” – kompetent og personlig partnerskap

Sammen med den nye lastebilgenerasjonen introduserer MAN et nytt konsultasjons- og tilbudssystem som er helt orientert mot kundens behov. Det følger en produktlogikk som konsekvent er orientert mot kjøretøyets bruksområde. Dette gjør det mulig for en ny MAN TGX, TGS, TGM eller TGL å bli spesifisert nøyaktig for transportoppgaven. Det skjer gjennom bruk av omfattende justerbare og fleksible konfigurasjons-alternativer. Dette inkluderer individuelt koordinerte tjenester innenfor vedlikehold, finansiering og digitale tjenester som gjør lastebilen til en helhetlig, integrert transportløsning. Og alt dette kommer fra en enkelt kilde, gjennom kompetente personlige kontaktpartnere. Videre tilbyr MAN Individual en omfattende portefølje av valg for å forbedre bilen og gjøre kundespesifikke tilpasninger fra fabrikken.

Fra kunde til produkt

Påstanden rundt den nye MAN lastebilgenerasjonen om “Simply my Truck” (Ganske enkelt min lastebil) er ikke bare et slagord, men et betydelig fundament for utvikling. For å finne ut hvordan den ideelle arbeidsplassen og boarealet i en lastebil skulle utformes, presenterte MAN-utviklerne over 700 sjåfører (inkludert besøk på rasteplasser og servicestasjoner) for forskjellige prototypeløsninger. Tilbakemeldingene fra profesjonelle sjåfører med deres personlige ønsker har veid tungt under utviklingsarbeidet med den nye lastebilserien.

I tillegg inviterte MAN 300 nasjonale og internasjonale kunder fra 16 land til München for gjennom workshops å definere de viktigste kravene til nye kjøretøy. Utviklerne sammenlignet innspillene herfra med tilbakemeldingene som kom gjennom sjåfør-intervjuene og implementerte hovedideene til mange innovative nyheter i den nye MAN lastebilgenerasjonen.

Parallelt med dette utvikler MAN konsekvent ytelsene fra salgs- og ettermarkeds-områdene ytterligere. Basert på over 50.000 personlige kundeundersøkelser i året, ble nye tjenester og produkter skapt nettopp ved hjelp av kundene for å kunne optimalisere deres nye MAN TGX, TGS, TGM eller TGL.

Omfattende forbedringer i produksjon og salgsprosesser

Den nye MAN lastebilgenerasjonen innebærer ikke bare et nytt produkt for MAN. Det er også arbeidet med omfattende forbedringer innenfor produksjon og salg.

For å kunne starte serieproduksjon av den nye lastebilgenerasjonen og samtidig kunne tilby de foregående modellene gjennom en overgangsfase frem mot utgangen av 2020, har MAN investert rundt 100 millioner euro ved fabrikken i München alene. Her blir inntil 500 førerhus fra den omfattende nye MAN lastebilgenerasjonen og den foregående TG-serien produsert pr. dag.

Ytterligere investeringer på 85 millioner euro ble brukt til et nytt lakkeringsanlegg i hovedfabrikken, som nå kan møte den høyere produksjonstakten for førerhus uten problemer. Dette er en av de mest fremtidsrettede og miljøvennlige fabrikker i Europa og ytterligere et skritt på veien mot en “grønn fabrikk”, som MAN er dedikert til å oppnå.

På fabrikken i Steyr i Østerrike, hvor TGL- og TGM-seriene fortsetter å rulle av produksjonslinjen, er også et nyskapende lakkeringsanlegg satt i drift. Alle plastdetaljer for hele MANs produksjonsnettverk vil bli behandlet der i fremtiden.

Ved siden av produksjonen omstrukturerer MAN også tilbudsprosessen med lanseringen av den nye lastebilgenerasjonen. I sentrum av dette ligger en grunnleggende endring i metode i produktlogikk som manifesterer seg i nye konfigurasjonsprosesser og verktøy. Når man oppretter et tilbud, er kjernetanken å plassere kundens spesifikke transportoppgave i høysetet. Dette resulterer i en portefølje som er nærmere tilpasset markedet og kundene, med et komplett integrert utvalg av lastebiler, ettermarkeds-tjenester, finansiering og digitale tjenester. Konfigurasjons- og tilbudsprosessen er dermed ikke bare mye raskere, men gir også en høy grad av fleksibilitet når man setter sammen det perfekte verktøyet for kundens transportbehov.

Den nye MAN Truck Generation – prosjektet i tall

Introduksjonen av nye MAN Truck Generation er det mest ambisiøse prosjektet fra selskapet på 20 år:

• 12.000.000 arbeidstimer ble brukt i prosjektet
  • 4.000.000 test-kilometere er kjørt frem til lanseringen
  • 2.800.000 linjer med programvarekoder
  • 167.000 arbeidstimer er brukt på den nye kjøretøydesignen
  • Rundt 22.000 delenumre er integrert i alle avdelinger
  • 3.000 førerhusfarger tilgjengelig som standard
  • 2.100 MAN-ansatte var direkte involvert i prosjektet
  • 8 førerhusstørrelser tilgjengelig for nye MAN Truck Generation
  • Inntil 8 prosent lavere drivstofforbruk
  • 4 serier: MAN TGX, TGS, TGM or TGL
  • 1 team: De 36.000 ansatte i MAN Truck & Bus
  • Emner

• Frakt, transport

• new man truck generation

MAN er en av verdens ledende produsenter av lastebiler til transport og distribusjon, og den nest største lastebilprodusenten i Europa. Vi har oppnådd vår posisjon gjennom innovativ tenkning og konstant utvikling av eksisterende teknologi. Samtidig har MAN lagt vekt på et fleksibelt produktprogram, som tar hensyn til både sjåfør, bileier og miljø. Over hele verden står derfor MAN i dag for lastebiler med god komfort og sikkerhet, optimal driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.

Claus Lindholm

Pressekontakt Head of Market Communication – Scandinavia (+45) 20 10 80 67