Mazda3 vinner World Car Design of the Year

Kolbotn / Hiroshima, 8. april 2020.

Under årets World Car Awards ble Mazda3 utropt til vinner av den prestisjetunge prisen 2020 World Car Design of the Year (WCDOTY) for beste bildesign.

“Vi er beæret over å vinne World Car Design of the Year i dette spesielle året som markerer Mazdas 100-års jubileum. Fremover vil vi fortsette å tilby våre kunder unike produkter, design, teknologier og opplevelser” sa Akira Marumoto, President og CEO for Mazda Motor Corporation.

Designprisen representerer en ny fjær i hatten for Mazdas anerkjente designspråk, «KODO: Soul of Motion»,som har røtter i klassisk japansk estetikk. Prisvinneren Mazda3 ble lansert i 2019 og representerer en videreutvikling av Kodo-design hvor de rene linjene og lysets refleksjoner er spesielt fremtredende. Mazda3 kommer i to forskjellige karosseriformer, som har hvert sitt særegne uttrykk. Hatchbacken har en dynamisk og sportslig utstråling mens sedanen er klassisk elegant.

Mazda var sterkt representert i årets World Car Awards der de i tillegg til å vinne designprisen hadde både Mazda3 og Mazda CX-30 nominert til hovedkategorien 2020 World Car of the Year. Det er første gang noensinne at to av tre finalister til WCOTY kommer fra samme merke.

World Car Awards deles ut på årlig basis. Vinnerne blir plukket av en internasjonal jury bestående av 86 biljournalister fra 24 land. Mazda har også tidligere hatt suksess i WCOTY-kåringen der Mazda2 vant hovedprisen i 2008 og den seneste generasjonen MX-5 vant både World Car of the Year og World Car Design of the Year i 2016.

• Design