Gode nyheter for pasienter med forsnevring i aortaklaffen*

*Hjerteklaffen mellom hovedpulsåren (aorta) og venstre hjertekammer.

En amerikansk studie viser at Medtronics CoreValve-system for utskiftning av aortaklaffen overgår åpen hjertekirurgi

Forsnevring i aortaklaffen kalles aortastenose. Det er en tilstand som gjør det vanskeligere for blodet å strømme fra venstre hjertekammer og ut i aorta. Belastningen på hjertet øker når det må presse blod ut gjennom en smal aortaklaff. Med tiden kan det medføre fortykning av hjerteveggen og alvorlig slitasje på hjertet.

Medtronic har utviklet et system for å innføre en ny hjerteklaff via et tynt, bøyelig kateter. Systemet kalles CoreValve. Metoden krever et langt mindre inngrep enn tradisjonell kirurgi. CoreValve-systemet er det første og eneste (transkateter-) klaffsystemet som har vist resultater som overgår utskiftning av aortaklaffen via åpen hjertekirurgi.

For noen pasienter med forsnevring i aortaklaffen er kirurgiske inngrep risikable. Derfor er resultatene fra den amerikanske studien svært positive.

Den amerikanske studien (CoreValve U.S. Pivotal Trial) evaluerte pasienter med vanskelig aortastenose som ble vurdert å ha en forhøyet risiko ved kirurgisk klaffutskiftning. Resultatene ble presentert på et møte ved American College of Cardiology (ACC) i slutten av mars og ble samtidig publisert i The New England Journal of Medicine.

CoreValve-systemet ble godkjent av FDA i USA i januar 2014 til bruk på pasienter som anses å være for syke til å bli operert.

Les mer om resultatene av den amerikanske studien her (på engelsk).

• Helse, sykepleie, legemiddel

• aortastenos
  • forsnevring i aortaklaffen
  • cardiologi

Medtronic, Inc. (www.medtronic.com), med hovedkontor i Minneapolis, er en global leder innen medisinsk teknologi og lindrer smerte, gjenoppretter helsen og forlenger livet til millioner av mennesker rundt om i verden.

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833