Pressemelding -

JOURNALEN FOR DEN AMERIKANSKE LEGEFORENINGEN LANSERER MEDTRONICS AVGJØRENDE PRØVERESULTATER FOR ET LUKKET HYBRIDDOSERINGSSYSTEM​

DUBLIN - 15. september, 2016 - Medtronic plc (NYSE:MDT), som er verdensledende innen medisinsk teknologi, kunngjorde i dag utgivelsen av studieresultatene for sitt Hybrid Closed Loop system i Journal of the American Medical Association (JAMA).Studien presenterte systemets sikkerhet, og viste at pasienter som ble behandlet med systemet opplevde mindre glykemisk variasjon, mer tid i målområdet, mindre eksponering for hypoglykemi og hyperglykemi samt redusert HbA1c sammenlignet med baselinedata som brukte pumper med sensor.[1] Informasjonen ble samtidig presentert på det 52. årlige møtet for European Association for Study of Diabetes (EASD) i München, Tyskland.

«Denne omfattende At-home studien viste at deltakere med Medtronic sitt Hybrid Closed Loop system opplevde forbedret glukosekontroll, og viste ingen sikkerhetsproblemer; i løpet av studiefasen var det ingen episoder med alvorlig hypoglykemi eller ketoacidose hos pasienter med type 1 diabetes,» sier Richard M. Bergenstal, M.D., hovedforsker i studien og administrerende direktør for International Diabetes Center i Minneapolis. «Dataene er overbevisende og viser at systemets evne til å automatisere insulindosering 24 timer i døgnet har potensialet til å påvirke pasientenes liv på en svært meningsfull måte – spesielt om natten, når det er mest utfordrende å opprettholde blodsukkernivået»[[ii]]

Medtronic sin Hybrid Closed Loop studie er den første avgjørende studien med closed loop teknologi i USA og den største og lengste closed loop hjemmestudien med over 12 000 dager inkludert i evalueringen. Systemet er utviklet for å automatisere basalinsulintilførsel, for å maksimere tiden glukosenivået ligger i et et sunt område i løpet av dagen og natten. Denne multisenterstudien inkluderte 124 personer med type 1 diabetes >14 år ved 10 sentre (ni i USA og ett i Israel). Deltakerne i studien ble bedt om å legge inn karbohydratene i måltidene sine og treningsinformasjon, og måtte med jevne mellomrom kalibrere sensoren.

«Vi er fornøyde med fremgangen vi har hatt med å automatisere basalinsulintilførselen, og med at hver ny forbedring i vår gradvise tilnærming gir økt automatisering og større trygghet ved å bidra til å forenkle diabetesbehandlingen,» sa Alejandro Galindo,Alejandro Galindo, President, Intensive Insulin Management Business at Medtronic Diabetes«Vi er engasjerte i å utvikle meningsfulle løsninger som dette for å muliggjøre større frihet og bedre helse, slik at folk med diabetes og deres omsorgspersoner kan bruke mindre tid på å administrere sykdommen og mer tid på å nyte livets hverdagslige øyeblikk.»

Medtronic leverte en Pre-Market Application (PMA) for sitt Hybrid Closed Loop system til Food and Drug Administration i USA i juni 2016, for en vurdering av systemets sikkerhet og effekt. Systemet er eksperimentelt og ikke godkjent for kommersielt salg.

Om Medtronic Diabetes(www.medtronicdiabetes.com)

Medtronic jobber sammen med det globale samfunnet for å endre hvordan folk håndterer diabetes. Selskapet tar sikte på å endre diabetesbehandlingen ved å styrke tilgangen, integrere behandlingen og bedre resultatene, slik at folk som lever med diabetes, kan få større frihet og bedre helse.

Medtronic plc (www.medtronic.com), hovedkontor i Dublin, Irland, er blant verdens største medisinske selskaper innen teknologi, tjenester og løsninger – ved å lindre smerte, forbedre helse og forlenge levetiden for millioner av mennesker rundt om i verden. Medtronic sysselsetter mer enn 88 000 mennesker over hele verden som betjener leger, sykehus og pasienter i rundt 160 land. Selskapet er fokusert på samarbeid med interessenter rundt om i verden for å ta helse Further, Together.

Alle fremtidsrettede uttalelser er gjenstand for risiko og usikkerhet, slik som de som er beskrevet i Medtronics periodiske rapporter i arkivet hos Securities and Exchange Commission. Faktiske resultater kan avvike vesentlig fra forventede resultater.

[1]Bergenstal RM, Garg S, Weinzimer SA, et al. Safety of a hybrid closed-loop insulin delivery system in patients with type 1 diabetes. JAMA. Publisert på Internett i forkant av utskrift 15. september 2016 på jama.com (Online First).

[[ii]]Bergenstal RM, Garg S, Weinzimer SA, et al. Safety of a hybrid closed-loop insulin delivery system in patients with type 1 diabetes . JAMA. Publisert på Internett i forkant av utskrift 15. september 2016 på jama.com (Online First).

• Helse, sykepleie, legemiddel

• diabetes
  • sundhed

Som en global leder innen medisinsk teknologi og medisinske tjenester og løsninger forbedrer Medtronic helsen og livet til millioner av mennesker hvert år. Vi bruker vår dyptgående kliniske, terapeutiske og økonomiske ekspertise til å adressere de komplekse utfordringene helsevesenet står ovenfor i dag. La oss ta helsevesenet videre, sammen. Les mer på Medtronic.com.

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833