Livshjelp som alternativ til dødshjelp

Livshjelp som alternativ til dødshjelp

Det er svært urovekkende at AUF signaliserer støtte til legalisering av aktiv dødshjelp. Ingen i moderpartiet har tidligere uttalt at de er positive til legalisering av aktiv dødshjelp og det er bare Frp som støtter aktiv dødshjelp i sitt partiprogram.

I sitt innlegg «Om 30 år vil aktiv dødshjelp være en selvfølge» (Aftenposten 21. februar), skriver Hedda Salbu og Jørgen Hammer Skogan fra AUF Akershus blant annet «at døende pasienter som lider under store smerter skal få muligheten til å slippe denne smerten, er for oss en selvfølge».

Aktiv dødshjelp er ikke svaret på menneskelig lidelse. Det vi trenger, er å øke kompetansen på lindrende omsorg ved livets slutt, slik at mennesker får den smertelindringen, verdige behandlingen og omsorgen de trenger, enten de er på sykehus, sykehjem eller i sitt eget hjem.

I Storbritannia ble forslaget om legalisering av aktiv dødshjelp nedstemt med stort flertall. Der tok de lærdom av erfaringer blant annet fra Nederland og Belgia og innså hvilke konsekvenser en slik lov vil ha på sikt.

Hjelp til selvmord signaliserer at vi ikke har noe annet å tilby mennesker enn døden. Det må vi ha i et sivilisert samfunn.

Liv Kjersti S. Thoresen, generalsekretær, Menneskeverd

Først publisert i Aftenposten 27.02.16

Maria Elisabeth Selbekk

Pressekontakt Informasjonsansvarlig 92045367

Om organisasjonen

Menneskeverd arbeider aktivt for å styrke vernet om menneskelivet fra befruktning til naturlig død, og for spesielt sårbare grupper. Vår visjon er et samfunn som prioriterer livsrett, likeverd og livshjelp høyest.

Menneskeverd har to hovedroller:
1. Aktiv formidling i det offentlige rom med sikte på å bygge kunnskap og holdninger, og motivere til innsats for vern av menneskeverdet.
2. Være et kompetansesenter for dem som søker kunnskap om aktuelle temaer knyttet til menneskeverdet.

Hovedmål:
Menneskeverd arbeider for å styrke bevisstheten om menneskets verdi slik at det former holdninger og handlinger i forhold til det ufødte livet, gradering av liv og livets avslutning. Menneskeverd ønsker nedgang i antall aborter, at ufødt menneskeliv ikke skal være gjenstand for sortering, og økt satsing på livshjelp i stedet for aktiv dødshjelp. Hvert enkelt menneske skal bli møtt med så god behandling, pleie og omsorg at livet kan oppleves meningsfullt og verdifullt.

Menneskeverd er en ideell organisasjon som driftes kun på medlemskontigent og gaver.
Organisasjonen har over 10 000 medlemmer.

Menneskeverd
Storgata 10B