GRØNN INKLUDERING: Unikt prosjekt i samarbeid mellom næringsliv og offentlige aktører gir innvandrere en tidlig sjanse.

Fra Syrias krigsherjinger til Mester Grønn`s blomsterhav

Verden blir mindre. Mennesker krysser landegrenser. Flere innvandrere kommer til Norge. Hvordan skal de integreres?
Mester Grønn mener nøkkelfaktoren er arbeid. Mange innvandrere søker utallige jobber uten å lykkes. For flere har praksisplass via NAV vært veien til ansettelse.
For å øke bedrifters motivasjon til ansettelse av innvandrere tok Mester Grønn våren 2016 initiativ til et offentlig/privat samarbeid i Lier. Med på laget fikk vi både NAV arbeidslivssenter Buskerud, Flyktningtjenesten, Voksenopplæringen og NAV. Målet var; flere flyktninger i arbeid, raskest mulig.

Mester Grønn har startet med Abed El Karim, og har fortsatt med å ønske Fatmeh Khaled Chaaban og Jamal Fawakherji fra Syria velkommen.

Abed El Karim (42) startet med praksisplass. Nå er han alt ansatt som terminalarbeider hos Mester Grønn. Arbeid kombineres med læring.

- Jeg pakker blomster og sender til butikkene. Min jobb er bra og jeg trives godt her. Vi hjelper hverandre, sier Abed mens han smiler bredt.

Den siste dagen i august var det to nye fra Syria som fikk muligheten til å begynne i arbeidspraksis hos Mester Grønn.
- Disse to har kommet som et resultat av det prosjektet vi har hatt sammen med Nav og kommunen. Mester Grønn har i første omgang opprettet tre plasser til disposisjon for dette prosjektet. Her har flyktningtjenesten og voksenopplæringen matchet våre stillingsbeskrivelse til flyktninger de mener passer. Jamal og Fatmeh har vært på intervju. Vi har snakket med læreren deres på voksenopplæringen. Denne prosessen har overbevist oss om at disse to vil egne seg godt i praksisplassene, forklarer Rita Bondeson Børke, HR- direktør i Mester Grønn.

NAV Arbeidslivssenter Buskerud står for prosjektledelsen av dette samarbeidet. Prosjektleder Joachim Vesthaug har stor tro på at dette kan bli vellykket:
- Ved å lage et verktøy som sikrer en enklere vei for bedriftene til å ta imot flyktninger, er jeg overbevist om at vi kan få store positive samfunnsmessige gevinster. Bidrar denne inkluderingspakken til at flere arbeidsgivere gir innvandrere en sjanse, har vi lykkes. Håpet er at denne pakken også kan få overføringsverdi til andre som trenger å inkluderes i arbeidslivet og således bidra til at vi når målene i IA avtalen. Vi tror på inkluderingens kraft, avslutter Joachim Vesthaug.

Jamal Fawakherji og Fatmeh Khaled Chaaban er ikke i tvil om hva de mener etter flere uker på praksisplass hos Mester Grønn:
- Vi liker å jobbe med andre og ha kollegaer. Her lærer vi både språk og arbeidsoppgaver.

Anne Katrine Gangstad

Pressekontakt Innkjøpsdirektør +47 930 960 08