Nå kan bedriftsledere få nettbasert kurs i kunstig intelligens

Pressemelding   •   mar 20, 2019 12:36 CET

Foto: Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge

Microsoft lanserer AI Business School for bedriftsledere, et gratis nettbasert kurs for ledere og andre som ønsker å lykkes med kunstig intelligens (AI). Gjennom kurset vil ledere få innsikt i noen av de vanligste utfordringene bedrifter møter når de skal begynne å bruke kunstig intelligens.

Det er ingen tvil om at kappløpet om kunstig intelligens har startet. Det viser en fersk undersøkelse Microsoft har gjennomført blant ledere i Europa og USA. Undersøkelsen viser at selskapene med raskest vekst også er de som har kommet lenger i implementeringen av den nye teknologien.

– Vår underøkelse viser at mer enn 93 prosent av selskaper med rask vekst vil investere i beslutningstakende AI i løpet av ett til tre år. I tillegg svarte 76 prosent av selskapene at de ønsker å styrke sine ferdigheter som leder. Vi er overbevist om at suksess med kunstig intelligens forutsetter en digital kultur, og derfor har vi utviklet et kurs som har like mye fokus på kulturendring som tekniske ferdigheter, sier administrerende direktør i Microsoft Norge, Kimberly Lein-Mathisen.

Et kurs skreddersydd for ledere

AI Business School er det aller første kurset om kunstig intelligens, skreddersydd for ledere, som fokuserer mer på lederrollen enn på teknologi. Kurset er delt opp i fire moduler som fokuserer på strategi, kultur, ansvarsområder og AI-teknologien. I løpet av kurset vil deltakerne få innsikt i noen av de vanligste utfordringene bedrifter møter på i oppstarten av arbeidet med kunstig intelligens. De vil også få innsikt i hvordan man kan bygge en datadrevet og samarbeidende kultur, etisk bruk av kunstig intelligens og hvilke muligheter som ligger i kunstig intelligens.

– Vi ønsker at så mange bedrifter som mulig skal ta i bruk de ekstraordinære mulighetene som ligger i kunstig intelligens. Men for mange bedriftsledere kan det være vanskelig å vite hvordan man skal komme i gang. Vi håper AI Business School skal bidra til å øke kunnskapen og dermed selvtilliten til norske bedriftsledere og andre rundt et teknologiskifte. Ledere med kunnskap er avgjørende for at bedriften skal ha gode samtaler om kunstig intelligens i hele virksomheten, og virkelig kunne se og forstå potensialet for akkurat deres verdikjede, forteller Lein-Mathisen.

En mulighet for å lykkes med kunstig intelligens

Kurset er nettbasert og kostnadsfritt. Innholdet i kurset er designet for travle bedriftsledere, slik at de selv kan bestemme når de vil ta kurset og hvordan de vil konsumere de ulike kursdelene. Kurset er beregnet til å ta totalt 15 timer å fullføre. Innholdet vil bli regelmessig oppdatert for å inkludere ytterligere emner som er relevant om kunstig intelligens og tar opp kontinuerlig endringer i bedriftsutfordringer.

–Dette er en mulighet for ledere og andre som ønsker mer kunnskap om kunstig intelligens og hvordan de kan lykkes med å bruke den nye teknologien, avslutter Lein-Mathisen.