Micvac støtter samarbeidet for redusert matsvinn

Micvac støtter samarbeidet for redusert matsvinn

Både matbransjen og myndighetene vil redusere matsvinn i hele matkjeden. Samarbeidet for redusert matsvinn er et samarbeidsprogram som koordineres av IVL Svenska Miljöinstitutet. Organisasjoner fra hele matvarekjeden (fra produsent til forbruker) samles for å gjøre produksjon og forbruk av mat og drikke mer bærekraftig.

Samarbeidet for redusert matsvinn er en avtale som innebærer at aktører i matkjeden samarbeider for å identifisere hvor matavfall oppstår og hvor årsaken ligger. Problemet kan gjøres noe med, og løsninger spres til flere.

Micvac har valgt å delta i dette i en støttende rolle, siden vi mener at det er viktig å arbeide aktivt med spørsmålet om å redusere matsvinn. Vi ser også frem mot muligheten til å jobbe tett sammen med bransjen og berørte myndigheter.

Micvac håper at dette kan bli et forum for å samle aktører langs hele matkjeden til diskusjon og for å gjennomføre spesifikke, bransjeovergripende prosjekter som vil akselerere reduksjonen av matsvinn.

For mer informasjon, gå gjerne inn på https://www.ivl.se/projektwebbar/samarbete-for-minskat-matsvinn.html

Noen av samarbeidspartnerne i prosjektet:

Martin & Servera, Arla, Livsmedelsföretagen, Orkla Foods Sverige, LRF, Menigo, Coor, Norrmejerier, Visita, Potatisodlarna, Svenska Köttföretagen, Naturvårdsverket, Livsmedelsverket, Jordbruksverket, Linas Matkasse, Sodexo og Compass Group AB