​Pasteurisering dreper bakterier og garanterer høy matsikkerhet

​Pasteurisering dreper bakterier og garanterer høy matsikkerhet

Den patenterte Micvac-metoden brukes av flere produsenter av fersk ferdigmat. Prosessen består av flere trinn, der råvarene tilberedes i lukket emballasje og pasteuriseres for å kunne garantere en høy matsikkerhet.

– Metoden dreper bakterier samtidig som den er skånsom mot vitaminer og de naturlige smaksstoffene i råvarene, sier Fredrik Larsson, Technical Sales & Support Director, Micvac.

Ved å pasteurisere maten drepes eventuelle bakterier. Pasteurisering innebærer at maten varmes opp til en spesiell temperatur i en viss tid. Dermed drepes bakterier og mikroorganismer. I Micvacs metode varmes maten opp til 98 grader Celsius i to minutter, noe som garanterer at den skadelige bakterien Clostridium botulinum reduseres.

– Det er ikke alltid at akkurat den bakterien er til stede, men vi sikter på å drepe den siden den er giftig selv i små mengder. Underveis elimineres også andre bakterier, for eksempel salmonella, sier Fredrik Larsson.

Vakuum holder maten frisk og trygg

Etter tilberedning/pasteurisering kjøles maten ned fra 98 til ca. 4 grader Celsius, og det dannes et naturlig vakuum. Det vil si at alle oksygenmolekyler forsvinner. Det er dette vakuumet som sørger for at maten holder seg frisk – helt uten konserveringsmidler. Uten luft eller oksygen i emballasjen har bakterier ingen mulighet til å vokse. På den måten kan forbrukeren være sikker på at ferdigretten har høy matsikkerhet.

– Vakuumet gjør også at det er lett å se om noe har gått galt i prosessen. For hvis det ikke dannes et vakuum, kan det være at plastfilmen ikke er helt tett. Da kan vi raskt rette opp feilen, sier Fredrik Larsson.

Tøff mot bakterier – snill mot vitaminer

Prosessen er skånsom mot vitaminer og smaksstoffer. De fleste vitaminer, farge- og smaksstoffer i for eksempel grønnsaker er følsomme for temperatur, som kan gjøre dem smakløse og gi en gråaktig farge. Siden Micvacs metode kun varmer opp råvarene i løpet av svært kort tid, bevares alle de gode og sunne stoffene i maten.

– Vi har gjort mange analyser for å se hvordan ulike næringsstoffer klarer prosessen vår. For eksempel har vi analysert hvordan C-vitamin klarer seg godt med vår metode. Jo kortere tilberedningsprosess, desto bedre for alt det gode i maten, sier Fredrik Larsson.