Coop Norge bruker Micvac teknologien – «Utrolig smidig»

Coop Norge bruker Micvac teknologien – «Utrolig smidig»

«Vi ville tilby kundene våre et grønt og smidig alternativ. Siden vi allerede har erfaring med ferdigretter produsert med Micvac-teknologien, vet vi at det er et sikkert kort for å gjøre kundene fornøyde», sier Linda Dahlström Haugen, kategorisjef for kjølte ferdigretter i Coop Norge. Høsten 2020 lanserte Coop Norge tre kjølte, vegetariske ferdigretter med den innovative Micvac-metoden under sitt eget varemerke Coop Vegetardag. Gjennom den unike teknologien beholder matrettene kvaliteten og den gode smaken i flere uker, uten tilsetningsstoffer eller konserveringsmidler.

Siden 2016 har Coop Norge tilbudt vegetariske produkter under sitt eget varemerke Coop Vegetardag. Takket være en økt etterspørsel etter vegetarmat produseres i dag tre ferdigretter av den svenske matprodusenten Grön Ko: Chili con Pea, Pea Bolognese og Pea Tikka Masala.
– Etterspørselen etter vegetariske ferdigretter har i stor grad kommet fra den yngre generasjonen, og vi ønsket å møte dette behovet med et næringsrikt produkt som smaker godt. Det føler vi at vi har lykkes med, sammen med Grön Ko, som produserer med Micvac-metoden. Det er kjempegøy at produktene har blitt så godt mottatt av kundene våre. En grunn til det er at oppvarmingen går så fort og smidig – samtlige av Coop Vegetardags ferdigretter er nemlig ferdige etter bare tre minutter i mikrobølgeovnen. Resultatet blir en ferdigrett der smaken, teksturen og næringsstoffene er beholdt, sier Linda Dahlström Haugen.

Høy kundetilfredshet og fortsatt utvikling
Den unike Micvac-metoden gjør at retten beholder både smak og næring over tid, uten tilsetninger eller konserveringsmidler. Metoden innebærer også lengre holdbarhet sammenlignet med ferdigretter med mer tradisjonelle emballasjeløsninger. Responsen fra Coop Norges kunder har til nå vært veldig positiv, og allerede nå planlegges fremtidige lanseringer av nye produkter.
– Vi har hatt veldig lite reklamasjoner på ferdigrettene, og det er godt tegn. I fremtiden vil vi definitivt fortsette å lansere artikler som er produsert med Micvac-metoden, vi jobber med videreutvikling av nya retter hele tiden, avslutter Linda Dahlström Haugen.

Micvac er et svensk matteknologiselskap som utvikler teknologi for produksjon og emballering av kjølte ferdigretter. Selskapet ble etablert i år 2000 og har hovedkontor i Mölndal.

Micvac tilbyr en helhetsløsning for produksjon av fersk ferdigmat i verdensklasse. Med den patenterte metoden blir maten varsomt tilberedt og pasteurisert rett i emballasjen. På den måten ivaretas både smak og næringsinnhold helt uten unødvendige tilsetningsstoffer eller konserveringsmidler. Dessuten får maten lang holdbarhet, noe som reduserer matsvinnet i hele kjeden. Med Micvac-metoden møter man næringsmiddelindustriens stadig strengere krav til holdbarhet og sikkerhet. I tillegg får forbrukeren en fantastisk smaksopplevelse.