Trendy superfrø på søketoppen

Trendy superfrø på søketoppen

Google slipper hvert år en oversikt over hva som er søkt mest på i året som har gått. I 2014 søkte nordmenn mye etter nye helsekostvarer, og chiafrø kom på søketoppen.

Stadig flere nordmenn har fått øynene opp for chiafrø, og med lanseringen av Chia bia i Norge er bestselgeren fra helsekost nå også tilgjengelig i dagligvare. Disse bittesmå frøene er en god kilde til protein og har et høyt innhold av fiber og mineraler som sink, jern og magnesium. Chiafrøene er også den rikeste omega-3 kilden fra planteriket.

-Ikke minst er det påvist at chiafrø er svært godt for kolesterolet, sier produktgruppesjef i Midsona, Karen Marie Heggberget.

Oppskrifter på alt fra chiapudding til chiabrød florerer på blogger og i sosiale medier. Og det er nettopp det som er det unike med chiafrø – det store bruksområdet.

-Chiafrø smaker lite, og kan derfor tilsettes mange forskjellige retter uten at det vil påvirke smaken. Du kan bruke chiafrø til baking. Du kan strø chiafrø over frokostblandingen eller havregrøten for en ekstra næringsrik frokost. Du kan også bruke chiafrø i smoothier eller annen drikke eller strø chiafrø over salater, tipser Heggberget.

Næringsrik chiapudding

Chiafrø har også den egenskapen at de sveller i væske, og får en gelélignende hinne. Frø som har fått svelle kan brukes som eggerstatning i baksten, dersom du ikke tåler egg. Eller til å lage chiapudding.

-Bland 2 spiseskjeer chiafrø med 1,5 dl kokosmelk og tilsett litt søtning som for eksempel honning eller vaniljestevia. La det stå i kjøleskapet minst en time før du spiser det. Du kan gjerne sette chiapuddingen i kjøleskapet om kvelden, så har du frokosten klar neste morgen, forteller Heggberget.

Chiafrø på en øde øy

Chiafrø fra Chia bia kommer i både malte og hele varianter, så nå slipper du å male chiafrøene selv.

-Malte chiafrø egner seg svært godt til baking. Det er bare å erstatte deler av melet med malt Chia bia for et ekstra næringsrikt brød. I tillegg er våre chiafrø glutenfrie, sier Heggberget.

Skal vi tro amerikaneren Christopher McDougall, forfatter av bestselgeren «Født til å løpe», kan du ikke velge noe bedre enn chiafrø hvis du måtte velge kun en matvare å overleve på på en øde øy.