Mitsubishi Motors Europa – Resultater 2019: 171.906 salg (+ 4%)

Mitsubishi Motors Europa – Resultater 2019: 171.906 salg (+ 4%)

Amstelveen, 5. februar 2020 – I et utfordrende europeisk marked, med blant annet implementering av nye utslippsforskrifter, innvirkning av nye skatteordninger og også politisk usikkerhet, viser Mitsubishi Motors positive salgstall.

TOTALMARKED
2019 (ACEA)
EU + EFTA-land
Ekskl. pick-uper
15.805.752 salg   + 1.2%
Mitsubishi Motors
2019 (MME)
33 land
Inkl. L200
171.906 salg        + 4%
Mitsubishi Motors
2019 (ACEA)
EU + EFTA land
Ekskl. L200
138.003 enheter + 3.4%

Space Star/Mirage og Outlander PHEV ble Mitsubishi Motors’ mest solgte modeller i Europa. Disse stod for totalt 43 % av salget. To modeller ble fornyet og reposisjonert i 2019; ASX og L200. Mitsubishi venter positive virkninger av dette i løpet av 2020.

1- Space Star/Mirage: 39.530 salg (+ 10%)

2- Outlander PHEV: 34.729 salg (+ 42%)

3- ASX: 31.306 salg (- 3%)

4- Eclipse Cross: 27.368 salg (- )

5- L200: 23.414 salg (+ 12%)

Det teknologiske flaggskipet Outlander PHEV beholdt sin posisjon som mest solgte plug-in- hybrid (alle merker, alle segmenter, alle formater - kilde: JATO - 12 største EU-marked). Dette til tross for at et større antall konkurrenter har kommet på banen og hvorav flere av dem nå gradvis tar igjen det tapte etter implementeringen av WLTP i september 2018.

Siden lanseringen i oktober 2013 har Outlander PHEV oppnådd et salg på totalt 159.132 biler i Europa. Tyskland ble det største markedet med 7618 salg i 2019 (MME data).

Listen under viser salg for de ti største Mitsubishi-distributørene i 2019:

1– Tyskland: 54.033 salg (+ 4%)

2– Storbritannia: 26.788 salg (- 13%)

3– Spania: 14,769 salg (+ 10%)

4– Italia: 9.659 salg (+ 33%)

5- Frankrike: 9.437 salg (+ 29%)

6– Sverige: 6.789 salg (+ 32%)

7– Polen: 6.762 salg (+ 15%)

8– Nederland: 6.690 salg (- 7%)

9– Norge: 5.776 salg (+ 5%)

10– Østerrike: 5.059 salg (- 8%)

Veien videre

Mitsubishi Motors Europa sier seg fornøyd med resultatene for 2019, og de er samtidig bevisste på utfordringene så vel som mulighetene merket står overfor i tiden fremover. Eric Wepierre, MMEs nye konsernsjef uttaler: “I et europeisk marked som omformes av nye teknologier, nye kunders forventninger og holdninger samt et nytt regelverk, vil Mitsubishi Motors utnytte fordeler fra sin erfaring og ekspertise innen elektrifisering som vi har opparbeidet oss med Outlander PHEV siden 2013.”

Han legger til: "Samtidig som EL-mobilitet blir vanlig, vil vi i løpet av 2020 nok en gang ta enda et steg videre og starte på neste trinn i vår SUV + EV strategi. Dette vil vi gjøre både på produktnivå, men også på økosystemnivå med oppstart av vårt innovative Dendo Drive House-konsept”.

"Begge deler vil ytterligere fremme vår bærekraftige vekst i Europa. Merkevareprofil og lønnsomhet vil være viktigere for oss, heller enn jag etter volum."

*32 distributører / 33 markeder– inkl. L200

Om MITSUBISHI MOTORS

Mitsubishi Motors Corporation er en global bilprodusent med hovedkontor i Tokyo, Japan, som har et konkurransefortrinn med biltypene SUV, plug-in hybrid, elbil og pickup. Siden Mitsubishi-gruppen produserte sin første bil for over hundre år siden har vi demonstrert våre ambisjoner og innovasjoner gjennom nye bilmodeller, og ved å være først ute med nyskapende teknologi. Mitsubishi Motors merkevare appellerer til alle bilkjøpere som ønsker å utfordre det bestående og omfavne endring. I samsvar med denne tankegangen introduserte Mitsubishi Motors sin nye merkevarestrategi i 2017. Slagordet “Drive your Ambition”– fanger opp kombinasjonen av en personlig indre motivasjon og fremtidsrettet holdning, og den uttrykker dermed samspillet mellom merkevaren og dens kunder. Mitsubishi Motors forplikter seg til å investere i innovative og nye teknologier, attraktivt design og produktutvikling for å svare på etterspørselen etter spennende nye bilmodeller til kunder over hele verden.

Christian R. Schmidt

Pressekontakt Administrerende direktør PR & kommunikasjon

Velkommen til Mitsubishi Motors Norge!

Mitsubishi i Norge er kjent for sine kjerneverdier kvalitet, 4WD/fremkommelighet, mer for pengene og at vi er miljøbevisste. Mitsubishi er pålitelige kvalitetsbiler som gir deg gode opplevelser, uansett hvor du er på vei.

Mitsubishi Motors Norge
Østre Aker vei 62